روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور - شماره 3976

رئیس دانشگاه صنعتی اراک:

سه رویداد علمی دانشگاه صنعتی اراک رونمایی شد

 رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: دانشگاه صنعتی اراک با وجود همه‌گیری کرونا، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های فراوان موجود، در اخذ قراردادهای صنعتی آمار چشمگیری داشته است به طوری ‌که در سال ۹۹ حدود دو میلیارد قرارداد پژوهشی منعقد کرده که خوشبختانه این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۸.۵ میلیارد رسیده ‌است.
به گزارش کائنات، حمیدرضا رضایی آشتیانی در جلسه رونمایی از کنفرانس های ملی دانشگاه صنعتی گفت: لازمه‌ دستیابی به توسعه پایدار در کشور، توجه به اقتصاد دانش بنیان است.
ما در سطح کشور نیازمند پژوهش های بنیادی، کاربردی، توسعه ای و تحقیقاتی در صنایع هستیم. دانشگاه‌ها می‌بایست با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای، ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی برای خود ایجاد کنند و آنها را به انجام برسانند. بنابراین دانشگاه‌ها باید نهادهای مکان محور و آموزش محور باشند و منطبق بر نیازهای منطقه نیروهای متخصص و کارآفرین و اثرگذار در جامعه تربیت کنیم.
وی ضمن اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دانشگاه‌ها در تولید علم و نیروی انسانی گفت: فناوری و علم دو عنصر تاثیرگذار در اختلاف بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از نظر میزان سطح توسعه‌یافتگی است. بدین معنا که توسعه میدانی لحظه‌ای بدون به روزرسانی علم متحمل شکست خواهد شد و لازمه‌ توسعه فناوری به روزرسانی علم و توجه به علم است.
وی با تاکید بر وجود پتانسیل‌های صنعتی در شهر اراک گفت: استان مرکزی دارای ۳۰۰۰ صنعت کوچک و بزرگ داخلی، ۴۰ شهرک صنعتی فعال، بزرگترین صنایع مادر، تنوع صنایع و تولید ۸۰ درصد تجهیزات انرژی کشور است. از مجموعه ۵۷ ماده معدنی در کشور حدود ۴۲ ماده معدنی در استان مرکزی وجود دارد که ۳۵ ماده از این تعداد استخراج شده است. بدین ترتیب می‌توان گفت استان مرکزی در حوزه صنعت و معدن قطب ملی و فراملی کشور است و از نظر آموزش عالی در قطب منطقه ای قرارگرفته ‌است. پس چرا به دانشگاه صنعتی و دانشگاه‌های اراک توجهی نمی‌شود؟
آشتیانی گفت: دانشگاه‌ صنعتی اراک دارای سه دانشکده تخصصی مکانیک، معدن و برق است، همچنین پروژه‌های بزرگی در سطح ملی در آن در حال پیگیری است که انجام‌گیری آنها موجب تحولات بزرگی می‌شود. این دانشگاه با وجود محدودیت‌ها و کمبود فضا، خروجی‌های وسیعی در سطح دانشگاه‌های مهم و بزرگ کشور دارد. لذا می‌بایست مسئولین استانی و رسانه‌ها پیگیری‌هایی جهت قرارگیری این دانشگاه در سطح دانشگاهای بزرگ کشور داشته ‌باشند. در شورای تصمیم گیری استان، دانشگاه ها هیچ تاثیری ندارند و هیچ نماینده ای به عنوان یک مرکز علمی در این شورا نداریم، دانشگاه کمترین فساد را داراست و مردم به آن اعتماد دارند.
وی افزود: دانشگاه صنعتی اراک توانسته ‌است در سطح ملی پروژه های بزرگی را پیگیری کند، این پروژه‌ها در استان هایی در حال پیگیری ‌است که دانشگاه هایی با تجربه و تجهیزات و کادر علمی و آزمایشگاهی قوی در آن حضور دارند، این امر نشان دهنده پتانسیل بالای دانشگاه صنعتی اراک است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه