روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور - شماره 3975

افزایش واردات نفت آمریکا از روسیه پس از آیدا

 طولانی شدن تعطیلی تولید نفت خلیج مکزیکو پس از توفند آیدا فرصت خوبی را برای روسیه به منظور توسعه سهمش از بازار نفت آمریکا ایجاد کرده است.
واردات نفت اورال روسیه به آمریکا در سپتامبر و اکتبر افزایش خواهد یافت زیرا ۷۷ درصد از تولید نفت فراساحلی خلیج مکزیکوی آمریکا با گذشت ۱۰ روز از فرود توفند آیدا در سواحل لوییزیانا، تعطیل مانده است. تقاضای پالایشگاههای منطقه گلف کاست برای نفت همزمان با توقف عرضه خلیج مکزیکو باعث شده است قیمت نفت ترش مدیوم روسیه که کیفیتی مشابه گریدهای تولید شده در خلیج مکزیکو دارد، تقویت شود. اگرچه خرید نفت اورال روسیه برای پالایشگاههای آمریکایی غیرمعمول نیست اما تقاضای خرید پس از توفند آیدا، از قیمتها پشتیبانی کرده است. نفت اورال در بالاترین رکورد هفت ماه اخیر معامله می شود و پیشنهاد خرید آن یک دلار و پنج سنت پایینتر از نفت برنت بود در حالی که این اختلاف قیمت پیش از طوفان، یک دلار و ۹۵ سنت بود. قیمتها حتی با وجود چشم انداز عرضه بیشتر از سوی اوپک، تقویت شده است. آیدا باعث از دست رفتن تولید ۲۰.۶ میلیون بشکه نفت شده که بیش از هر طوفان دیگری در ۱۳ سال اخیر بوده است. شرکت رویال داچ شل همچنان در حال ارزیابی صدمات به ایستگاه ترانسفر فراساحلی وست دلتا-۱۴۳ است که بخش زیادی از نفت خلیج مکزیکو را به ساحل منتقل می کند. با تعطیلی این پلتفرم، شرکت شل تولید نفت ترش مدیوم مارس را متوقف کرده است.
هیچ توفندی به قدرتمندی آیدا تاکنون به بازارهای انرژی آمریکا ضربه نزده بود. با وصل شدن برق در لوییزیانا و ازسرگیری فعالیت پالایشگاهها، این تاسیسات به نفت بیشتری برای تولید سوخت نیاز خواهند داشت. پالایشگاه اکسون موبیل در باتون روژ منتظر نفت بیشتری برای عادی کردن سطح فعالیتش است. وزارت انرژی آمریکا تلاش کرده با آزاد کردن نفت از ذخایر استراتژیک، آسیب ناشی از توفند آیدا را تعدیل کند. این وزارتخانه تاکنون ۱.۸ میلیون بشکه نفت به پالایشگاههایی شامل پالایشگاه اکسون وام داده است.  بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه در میان صادرکنندگان نفت به آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. واردات نفت آمریکا از روسیه در ژوئن به ۸۴۸ هزار بشکه در روز رسید و رکورد ۸۴۴ هزار بشکه در روز ماه پیش از آن را شکست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه