روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور - شماره 3975

واکسیناسیون ماموران پلیس راهور تهران بزرگ در برابر کرونا

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از واکسیناسیون ماموران این پلیس در برابر کرونا خبر داد.
موج پنجم کرونا همچنان کشور را درگیر خود کرده است و روزانه صدها تن به دلیل ابتلا به این ویروس و عوارض ناشی از آن در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند علاوه بر موارد فوتی، آمارهای رسمی حاکی از آن است که حدود ۵۰ برابر شمار فوتی‌های هر روز نیز به مبتلایان روزانه اضافه می‌شود؛ آماری که از بدو اعلام رسمی ورود کرونا به کشور تا روز گذشته به عدد پنج میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۹۹ مبتلا و ۱۱۲ هزار و ۹۳۵ فوتی رسیده است.
در این میان اما برخی مشاغل به سبب ارتباط مستقیم با مردم بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند که ماموران پلیس و به‌خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی از جمله آنهاست. ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل حضور در معابر و ارتباط مستقیم با کاربران ترافیکی با احتمال بیشتری در معرض این بیماری قرار دارند و از این رو واکسیناسیون آنان نیز جزو گروه‌های اولویت دار قرار گرفته است.
سردار محمدحسین حمیدی - رییس پلیس راهور ناجا - آخرین وضعیت واکسیناسیون ماموران پلیس راهور تهران بزرگ را تشریح کرد و گفت: ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به دلیل جنس ماموریت‌هایی که دارند در اولویت دریافت واکسن قرار بوده‌اند. از این رو پیگیری‌ها برای اختصاص واکسن به آنان در دستورکار قرار داشته است.
وی با بیان اینکه تقریبا تمام کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در اولویت دریافت واکسن بوده‌اند،اظهارکرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، طی هفته های گذشته امور مربوط به واکسیناسیون ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ انجام شده است و این افراد واکسن خود را دریافت کرده‌اند.
به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ این روند به طور کامل انجام شده است و تقریبا همه ماموران پلیس راهور واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

تاثیر کرونا بر تغییر سبک زندگی دانش‌آموزان
 معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با اشاره به تاثیر تعطیلی مدارس بر تغییر سبک زندگی دانش آموزان گفت: از خانواده‌ها می خواهیم تسلیم شرایط موجود نشوند. در خانه مرتب فعالیت بدنی را با آموزه‌هایی که در شبکه شاد گذاشتیم به کار بگیرند و از فست فودها و غذاهای چرب و شیرین کمتر استفاده کنند.
الهه حسن پور ضمن تاکید بر ضرورت توجه به سبک زندگی دانش آموزان در دوران خانه نشینی و تعطیلی ناشی از کرونا اظهار کرد: سبک زندگی را می توان در چند حیطه تقسیم بندی کرد که تغذیه سالم، فعالیت بدنی، سلامت روان، خواب کافی و پرهیز از دخانیات از این جمله است.
وی افزود: سبک زندگی در دوران کرونا در موارد یاد شده، آسیب دیده است و به ویژه در جمعیت کودکان و نوجوانان به سمت سبک زندگی غلط پیش رفته است. اکنون آنها دیرتر می خوابند و صبح دیرتر بیدار می شوند در حالی که هورمون های خوب بدن برعکس ترشح می شود و قبلا این اتفاق به واسطه صبح زود بیدار شدن و به مدرسه رفتن می افتاد اما این نظم به هم خورده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با بیان اینکه بچه ها به لحاظ تغذیه‌ای نیز آسیب دیده اند اظهار کرد: گرایش دانش آموزان به سمت خوردن خوراکی های ناسالم و تنقلاتی رفته که ما قبلا ورود آنها به مدرسه را کنترل می کردیم و درباره میان وعده های خوب به بچه‌ها آموزش می دادیم.
حسن پور افزود: تحرک و فعالیت بدنی نیز نسبت به همه موارد گفته شده بیشتر آسیب دیده است. بچه ها کم تحرک شده اند و باید در فضای خانه و قرنطینه بمانند. در حالی که قبلا به مدرسه رفت و آمد می کردند، زنگ ورزش داشتند و در حیاط بازی و جست و خیز می کردند، اما اکنون به بازی های کامپیوتری گرایش پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بسیار سعی کردیم ورزش در خانه را با خانواده ترویج کنیم، اما واقعیت این است که وقتی بچه ها را در مدرسه در اختیار داریم بیشتر روی نظم زندگی شان تاثیرگذاریم گفت: ارتباط حضوری مستمر با اولیاء هم بسیار به ما کمک می کرد. بحث سلامت روان کودکان نیز لطمه دیده و آنها به میزان بیشتری شاهد مشاجرات خانوادگی و امر و نهی از سوی مادرها  هستند. مادرها هم خسته شده‌اند.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با اشاره به وضعیت نامناسب شاخص توده بدنی بچه ها و افزایش وزن در کودکان گفت: گزارش‌های کلان کشوری حاکی از آن است که برخی آسیب های اجتماعی افزایش یافته، شمار کودکان کار بیشتر شده و ازدواج کم سن‌ها و شاید طلاق هم بیشتر شده است. در دوران پساکرونا روزهای سختی پیش رو داریم و باید برنامه‌های بسیاری هم برای اولیا و هم دانش آموزان تدارک ببینیم.
حسن پور تاکید کرد: توصیه‌ام به عنوان معاون تربیت بدنی و سلامت این است که خانواده‌ها در این محورهای یاد شده کمک کنند و تسلیم این شرایط نشوند. در خانه مرتب فعالیت بدنی را با آموزه هایی که در شبکه شاد گذاشتیم به کار بگیرند و از فست فودها و غذاهای چرب و شیرین کمتر استفاده کنند. لازم است خانواده‌ها گرایش بچه‌ها را به سمت مصرف سبزیجات، پروتئین‌ها، لبنیات و میوه ها ببرند و علاوه بر تغذیه به خواب بچه‌ها اهمیت بدهند که شبها زودتر و با آرامش و به میزان کافی بخوابند.

رفتارسنجی هر روزه گسل‌های تهران
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: همه روزه توسط دستگاه‌های مربوط وضعیت گسل‌ها مطالعه و بررسی می‌شود و سازمان نقشه برداری، اداره کل مخاطرات و پژوهشکده سوانح از جمله دستگاه‌هایی است که گسل‌ها را رفتارسنجی می‌کنند.
منصور درجاتی در مورد گسل‌های تهران گفت: گسل‌های تهران بی خطر نیستند چرا که گسل‌های جُنبا و لرزه زا هستند و درست این است که بگوییم گسل‌هایی را شاهد هستیم که نباید بارگزاری و چینش بار شهری روی آنها واقع می‌شد اما شده است و لذا باید رفتارشناسی گسل‌ها را بررسی کرد و از این پس ساخت و سازها در حریم این گسل‌ها با اصول ایمنی صورت گیرد.
وی ضمن تاکید بر داشتن نگاه دانش بنیان برای این موضوع افزود: در شهرداری برخی اقدامات باید جدی تر صورت می‌گرفته و از زمانی که منابع علمی وارد این حوزه شده، ساختمان بزرگی در حریم گسل‌ها ساخته نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران خاطرنشان کرد: اگر در ساخت ساختمان‌ها از مراکز ذیصلاح در خصوص گسل استعلام صورت نگرفته در صورت خسارت باید پاسخگو باشند اما تا جایی که راه داشته در تهران جلوی بارگذاری روی گسل‌ها گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در کشور مدیریت بحران از اولویت چندانی برخورد نیست اضافه کرد: در زلزله ۱۹ اردیبهشت ۹۹ دریافتیم که میزان خسارت آن در مقایسه با زلزله ۹۶ ملارد کاهش یافته چرا که مخاطبان بلوا و هیاهوی شهری را ایجاد نکردند.

درباره عفونت‌های بیمارستانی چه می‌دانیم؟
 عفونت‌های مرتبط با خدمات مراقبت سلامت (HCAI) در حال حاضر به دلیل اینکه صرفا در بیمارستان‌ها انجام می‌شود به نام قدیمی آن تحت عنوان عفونت‌های بیمارستانی نامیده می‌شود؛ این بیماری عفونتی است که براثر واکنش‌های سوء ناشی از وجود عامل عفونی یا سم حاصل از آن پدید می‌آید و بیمار در زمان پذیرش در بیمارستان به آن عفونت مبتلا نبوده و در دوره کمون آن هم نیست. این عفونت‌ها طی فرایند مراقبت در بیمارستان یا سایر مراکز درمانی رخ می‌دهند.
این روزها که به دنبال ابتلا به کرونا حجم مراجعات بیمارستانی افزایش یافته است، افزایش آگاهی پیرامون مواردی مانند عفونت بیمارستانی هم اهمیت بیشتری یافته است. معیارهای تشخیصی عفونت‌های مرتبط با خدمات سلامت بر اساس تعاریف مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا که مورد قبول سازمان جهانی بهداشت نیز است بررسی می‌شود.
عفونت‌های بیمارستانی یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده ایمنی بیمار هستند که به عوارض مهمی از جمله افزایش مرگ و میر، تاخیر در ترمیم زخم‌های جراحی، اشغال تخت‌های بیمارستانی، افزایش مدت زمان بستری، افزایش هزینه‌ها، افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، گسترش مقاومت میکروبی و بروز اثرات روانی بر بیماران و خانواده‌های آنان منجر می‌شوند.
در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که این مشکل را کاملا حل کرده است. براساس داده‌های تعدادی از کشورها، می توان تخمین زد که هر ساله صدها میلیون بیمار در سراسر جهان به HCAI مبتلا می‌شوند. بار HCAI در کشورهای کم درآمد و متوسط چندین برابر بیشتر از کشورهای پر درآمد است؛ این در حالی است که این عفونت‌ها در اغلب موارد قابل پیشگیری بوده و برنامه‌های موثر کنترل عفونت می‌توانند انتشار این عفونت‌ها، مرگ و میر ناشی از آن‌ها، مقاومت میکروبی و تحمیل هزینه‌ها را کاهش دهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه