روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد - شماره 3948

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران تشریح کرد؛

از سرنوشت پادگان ۰۶ تا اقدامات مدیریت شهری در نوسازی بافت های فرسوده

 رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سرنوشت تفاهم درباره پادگان ۰۶ و اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت های فرسوده توضیحاتی را ارائه کرد.
زهرا نژاد بهرام در نشست خبری در تشریح عملکرد کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهریور ماه سال ۹۶ همزمان با آغاز دوره پنجم شورای شهر تهران که توانسته بود رای بالایی را کسب کند من به عنوان نفر هفدهم لیست در تعداد آرای میلیونی تجربه نمایندگی مردم را کسب کردم که تجربه ای کاملا متفاوت از مدیریت کلان کشور بود. بر همین اساس در حوزه بافت فرسوده اولویت کاری خود را مشخص کردم و وارد کمیسیون شهرسازی شدم.
وی افزود: البته در کنار بافت فرسوده دغدغه دیگر من موضوع زنان و نامناسب بودن شهر برای تردد شهروندان بود که در همین حوزه نیز تاکنون ۷ گزارش ۱۵۰ روزه را منتشر کرده ام و در تمام این مدت نیز در فضای مجازی فعال بودم و برای داشتن ارتباط با شهروندان از طریق فضای مجازی اقدام کردم.
وی ادامه داد: در حوزه زنان نیز موضوع رفع فضاهای بی دفاع که بستر مناسب امنیت زنان برای تردد در شهر بود و همچنین در حوزه امنیت شهر نیز نقش بسزایی داشت اقدامات بسیاری را انجام دادیم به شکلی که با کمک معاونت شهرداری، منطقه ۱۰ به عنوان پایلوت انتخاب شد و ۲۰۰ نقطه به عنوان فضاهای بی دفاع شهری احصاء شد که از این میان، رفع خطر ۱۱۰ نقطه انجام شد.
به گفته وی، در این موضوع بعدها در خیابان نواب  قطعاتی را شناسایی کردیم و نهایتا گذر پشت نواب ایمن شد و بعدها نامه ای را به شهردار تهران نوشتیم تا مساله به صورت عمومی در سطح شهر تهران مورد توجه قرار گیرد بر همین اساس ۲۰۰۰ نقطه شناسایی شد که از این میان یکهزار و ۸۰۰ نقطه رفع خطر فضای بی دفاع شهری شد. البته همزمان نقاطی باقی مانده که باید رفع شود.
وی تصریح کرد: البته گاهی برخی اقدامات توسعه ای موجب ایجاد فضاهای بی دفاع شهری می شود. لذا  چارچوب هایی تحت عنوان جلوگیری از ایجاد فضاهای بی دفاع شهری را تعیین کرد که همچون پیوست های زیست محیطی به عنوان پیوست جلوگیری از فضاهای بی دفاع شهری در اقدامات توسعه ای مد نظر قرار گیرد.
وی در خصوص به کارگیری زنان در حوزه مدیریت شهرداری تهران گفت:  امروز در پایان دوره پنجم نرخ مدیریت زنان با ۱۰ درصد افزایش به ۱۵ درصد رسیده و با قول معاونت منابع انسانی مقرر است تا پایان شهریور به ۲۰ درصد برسد. فضاهایی که امروز برای فعالیت زنان در تهران فراهم شده بر اساس دستورالعملی است که برای آنها امنیت شغلی را فراهم می کند. در حقیقت ایجاد امنیت برای شهروندان در شهر تهران از اقدامات خوبی بوده که امیدوارم در شورای شهر ششم نیز پیگیری شود.
عضو شورای شهر تهران افزود: در خصوص پست مشاور امور زنان در مناطق که حذف شد انتقاداتی به همراه داشت اما باید بگویم این کار غیر قانونی بوده و ما با سازمان امور استخدامی تلاش های بسیاری را کردیم  که این پست را احیا کنیم اما موفق نشدیم. در عوض نرخ مدیریت زنان در شهرداری افزایش پیدا کرد به شکلی که ۷۰۳ پست از پست های مدیریتی امروز در اختیار زنان است.
نژاد بهرام در خصوص نوسازی بافت های فرسوده به وجود ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در تهران اشاره کرد و افزود: به تازگی یک هزار و ۱۰۰ هکتار دیگر با تصویب شورای عالی شهرسازی به بافت فرسوده تهران اضافه شد. امروز نوسازی بافت فرسوده در تهران به ۴۷ درصد رسیده و در حقیقت ۷ درصد در طول ۴ سال نوسازی بافت فرسوده انجام شده و نرخ تجمیع ما حدود ۱۰ درصد رشد داشته که فرصت استثنائی برای نوسازی بافت های فرسوده ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: ما در این دوره توانستیم ۳۰ باغ را در تهران از محل جرائم قطع درختان تملک و به عرصه عمومی تبدیل کنیم. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که در این مدت پیگیری کردیم خارج کردن فریز املاک شهروندان از طرح توسعه دانشگاه تهران بود و در حقیقت ۲۰ سال از طرح اولیه گذشته بود و شهروندان در این محدوده نمی توانستند املاک خود را نوسازی کنند که نهایتا دو هفته پیش شورای عالی شهرسازی و معماری بر اساس مصوبه ای، شهرداری تهران را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه طرحی را ارائه کند که بر اساس آن مجوز ساخت و ساز به شهروندان برای نوسازی خانه های خود داده شود. دانشگاه نیز می تواند با طرح شهرداری املاکی که تملک کرده را بر اساس نیازهای خود نسبت به ساخت و ساز آن اقدام کند.
رئیس کمیته شهر سازی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات شورا در حوزه حریم گفت: در ارتباط با حریم تلاش کردیم اتفاق خوبی رقم بخورد اما نشد. چرا که مدیریت یکپارچه شهری نداریم و طرحی که آماده شده بود در کشوی میز استاندار باقی ماند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه