روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد - شماره 3948

ثبت جهانی اورامانات؛

امید به آینده سرزمین هورامان

 پرونده ثبت‌جهانی اورامان ظهر دیروز با حضور نمایندگان کشورهای عضو یونسکو بررسی و تصمیم‌گیری نهایی شد.پویا طالب‌نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامان در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح خروجی جلسه دیر ز پرداخت و با تبریک ثبت جهانی اورامان به مردم منطقه و تقدیر از همراهی آنان برای تکمیل این پرونده مهم و اثرگذار، اظهار داشت: ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای معرفی داشته‌های فرهنگی ایران را در عرصه جهانی محقق کرد.
وی با بیان اینکه اورامان بیست و ششمین اثر جهانی ایران و سومین منظر فرهنگی ثبت شده پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند است، افزود: هورامان با داشتن معیار گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته توانست موافقت قاطع کمیته میراث جهانی یونسکو را کسب کند.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامان با اشاره به تعامل قابل توجه انسان و طبیعت در این منطقه گفت: هورامان نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط زیست یا نماینده یک فرهنگ بوده و این مورد نیز به عنوان دومین معیار ثبت جهانی اورامان مدنظر قرار گرفته است.
وی گفت: در این مدت با همراهی پژوهشگران و صاحب‌نظران مطالعات ارزشمندی انجام شده‌ که با توجه به این داده‌ها باید برای حفاظت از این میراث ارزشمند برنامه‌ریزی شود.
طالب‌نیا بر اهمیت نقش مردم در آینده ثبت جهانی اورامان تاکید کرد و بیان داشت: باید با مشخص کردن ضوابط و مقررات خاصی برای حفاظت از داشته‌های ارزشمند فرهنگی و تاریخی منطقه با تاکید بر نقش مردم برنامه‌ریزی لازم انجام شود.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامان عرصه در نظر گرفته‌شده برای منظر جهانی هورامان، 106 هزار و 307 هکتار و حریم آن نیز 303هزار و 623هکتار درنظر گرفته شده است.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با تبریک ثبت «منظر فرهنگی اورامانات/هورامان» در فهرست میراث جهانی یونسکو، گفت: این رویداد تاییدی بر ارزش‌­های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین‌المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این منطقه در آینده است.
همچنین محمدحسن طالبیان عصر سه شنبه در پیامی با تبریک ثبت جهانی منظرفرهنگی اورامانات/هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر تاریخی‌فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی در چهل‌وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، اظهار داشت: اورامانات/ هورامان سرزمین مهربانی ­ها در قلب رشته کوه‌های زاگرس است، سرزمینی اهورایی، برافراشته و آرام نشسته بر بلندای کوهستان که مردمانش به دانایی، آداب زیستن در طبیعت سخت آن را یافته و با ابداع و بکارگیری شیوه­‌های خاص مدیریت خاک و آب و سنت­‌های ویژه کشاورزی، دامداری و ساخت مسکن در بسترهای پر شیب کوهستانی به زیبایی در طول تاریخ در آن می­‌زیند.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: اورامانات/هورامان که به تعبیر ادبیات میراث جهانی، منظری فرهنگی به شمار می­‌رود، سرزمینی پهناور و خاص از ایران عزیز است با عناصر فرهنگی و طبیعی ویژه که پایداری و پویایی حیات کالبدی‌­اش در پیوستگی تام با میراث‌فرهنگی ناملموس مردمان این منطقه تعریف می­‌شود.
وی افزود: ثبت منظر فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو تاییدی بر ارزش‌­های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین‌المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این سرزمین در آینده است و البته افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران به ویژه مردم عزیز استان­‌های کردستان و کرمانشاه به شمار می‌­رود.
طالبیان تصریح کرد: بر خود لازم می­‌دانم ضمن تشکر از مردم پرتلاش این مناطق و جوامع محلی که در جهت رفع موانع ثبت جهانی این اثر همکاری موثر مبذول داشتند، از تمامی همکارانی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان/اورامانات طی پنج سال گذشته به طور شبانه‌روزی اهتمام لازم معمول داشتند نیز سپاسگزاری کنم و ثبت جهانی این اثر بی‌نظیر فرهنگی را به ملت شریف ایران و به‌ویژه جامعه میراث‌فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم همچون گذشته مردم و مسئولان این مناطق در حفظ تمام ویژگی­‌های میراث ملموس، ناملموس و تنوع­‌های زیست ­محیطی و فرهنگی این منظر بیش از پیش کوشا بوده و آینده سرزمین هورامان/اورامانات بسان تاریخ با شکوهش، فرازمند و از هر گزندی در امان باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه