روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد - شماره 3947

هشدار وزارت شهرسازی به مردم برای ثبت‌نام در طرح‌های مسکن اقساطی

 معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هنوز تجربه کلاهبرداری‌های عمده‌ای که در قالب پروژه‌های بزرگ در شهر تهران اتفاق افتاد و هزاران خانواده درگیر آن هستند، فراموش نشده است. اگر وزارت راه و شهرسازی هم به این موضوع ورود کرده به این دلیل است که از جایگاه دولت به مردم باید هشدار دهد وگرنه هیچ مسئله شخصی با اعضای این اتحادیه ندارد.
چند روز گذشته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اعلام کرد که درباره اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی نسبت به عملکرد این اتحادیه شکایت کرده است. طبق گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران یکی از ایرادات وزارت راه و شهرسازی به این اتحادیه استفاده از عنوان مسکن ملی برای پروژه‌هایش در حالی که عنوان این پروژه طرح ملی مسکن اقساطی است و با نام پروژه طرح اقدام ملی مسکن کاملا متفاوت است.
حال اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید؛ عملکرد این مجموعه برای ما روشن نیست و از آنجایی که این تشکیلات برای فعالیت خود مجوزی دریافت نکردند و از نام مسکن ملی استفاده شده، وزارت راه و شهرسازی نسبت به برخورد حقوقی با آن اقدام کرده است. محمود محمودزاده درباره بحث شکایت اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تاکنون این مجموعه هیچ مجوزی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت نکرده است. هر تعاونی که تشکیل می‌شود برای تشکیلات خود از وزارت تعاون مجوز می‌گیرد که این مجوز برای تشکیلات است و نه برای نوع کاری که انجام می‌دهد. نوع کار، مجوزهای خاص خود را دارد و هیچ فرد غیرذیصلاحی حق ندارد در حوزه مسکن مشغول به کار شود. وی ادامه داد: هیچ مجموعه‌ای نباید از عنوان مسکن ملی برای پروژه‌های خود استفاده کند. تعاونی عمرانی شهر تهران نام پروژه‌های خود را طرح ملی مسکن اقساطی اعلام کرده در حالی که کلمه ملی به پروژه‌های دولتی تعلق می‌گیرد و نباید از عنوانی که دولت پروژه خود را نزدیک به دو سال است با همین عنوان به مردم معرفی کرده، استفاده شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوع فعالیت این اتحادیه کاملا مرتبط با وزارت راه و شهرسازی است و باید مجوزهای مورد نیاز را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کند، گفت: هر کسی که در حوزه مسکن فعالیت می‌کند باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز دریافت کند. شاید این اتحادیه از وزارت تعاون مجوز داشته باشد اما همانطور که گفتم این مجوز برای فعالیت‌هایش نیست بلکه فقط برای تشکیلات مجوز دریافت کرده است. محمودزاده تاکید کرد: هنوز تجربه کلاهبرداری‌های عمده‌ای که در قالب پروژه‌های بزرگ در شهر تهران اتفاق افتاد و هزاران خانواده درگیر آن هستند، فراموش نشده است. اگر وزارت راه و شهرسازی هم به این موضوع ورود کرده به این دلیل است که از جایگاه دولت به مردم باید هشدار دهد وگرنه هیچ مسئله شخصی با اعضای این اتحادیه ندارد. وی ادامه داد: فعالیت این اتحادیه برای وزارت راه و شهرسازی که متولی اصلی حوزه مسکن محسوب می‌شود، هنوز روشن نیست بنابراین باید برای جلوگیری از اتفاقات تلخ گذشته هشدار دهد. معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: در گذشته هم با همین ساز و کار چندین پروژه بزرگ در شهر تهران کلید خورد که متاسفانه متقاضیان و دستگاه قضایی را درگیر کرده بنابراین ما وظیفه داریم نسبت به تمام این موضوعات به مردم هشدار بدهیم. محمودزاده با اشاره به ضرورت رعایت قانون پیش‌فروش گفت: هر کسی که وارد این حوزه می‌شود باید پروانه تخصصی از وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و تمام این قوانین برای رعایت منافع عمومی مردم در نظر گرفته شده تا یک نهادی اهلیت این تشکیلات را بررسی کند. اساسا باید دید این تشکیلات تاکنون 10 واحد مسکن را به احداث رسانده که ادعای ساخت هزاران واحد را دارد؟
وی با تاکید بر اینکه برخورد قانونی و اقدامات حقوقی با اتحادیه تعاونی‌عمرانی شهر تهران صورت گرفته است، بیان داشت: وظیفه دولت این است که شهروندان را نسبت به عملکرد این اتحادیه و مجموعه‌ها مطلع کند و تذکرات لازم را بدهد و باید اعلام کنیم که این تشکیلات برای وزارت راه و شهرسازی که ساختار تخصصی در این حوزه دارد، ناشناخته است.

عدم تحقق تولید پنبه پیش‌بینی شده در سال‌جاری
 مجری طرح پنبه کشور گفت: به رغم پیش بینی افزایش تولید پنبه در خوشبینانه‌ترین حالت میزان تولید در سالجاری مطابق سال گذشته و حدود ۲۷۰ هزار تن خواهد شد.
ابراهیم هزارجریبی با بیان اینکه برنامه وزارت جهادکشاورزی برای تولید پنبه در سالجاری بیش از سال گذشته بود، اظهار کرد: در دو سال گذشته رغبت کشاورزان برای کشت پنبه افزایش یافته و برنامه وزرات جهاد کشاورزی نیز توسعه کشت و افزایش تولید بوده است. وی ادامه داد: توجه به توسعه کشت، موجب شده خودکفایی در تولید پنبه در داخل به ۶۸ درصد برسد. هزار جریبی با اشاره به خشکسالی کم سابقه در کشور، افزود: پیش بینی ما این بود که میزان تولید پنبه در سالجاری با افزایش ۳۰ هزار تنی به ۳۰۰ هزار تن برسد، آسیب‌های ناشی از خشکسالی این پیش بینی را محقق نخواهد کرد. به گفته وی؛ تنها می‌توان با قاطعیت درباره تولید پنبه مناطق پر آب مانند مغان نظر داد و استان‌های که تحت تنش آبی هستند مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی امکان اعلام آمار قطعی تولید تا پایان برداشت وجود ندارد.
مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی، افزود: همچنین انتظار می‌رود به دلیل کاهش بارندگی مناطقی مانند شمال استان گلستان کشت دوم پنبه نداشته باشیم.
وی با هشدار درباره تاثیر خشکسالی بر ظهور آفات پنبه، اظهار کرد: بر اثر خشکسالی برخی آفات در مزارع پنبه ظهور یا افزایش جمعیت پیدا خواهند کرد به همین دلیل از سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر پنبه خواسته‌ایم شبکه پایش آفات پنبه راه اندازی کنند. هزار جریبی افزود: همچنین از سازمان حفظ نباتات کشور خواسته‌ایم در صورت نیار دستورالعمل‌های مبارزه با آفات تغییر و تغییرات زودتر به استان‌ها ابلاغ شود. وی تاکید کرد: از استان‌های پنبه‌خیر نیز خواسته‌ایم جلسات کمیته فنی و تخصصی را با صاحبنظران استانی برگزار و تصمیمات لازم را در رابطه با آفات مورد بحث اتخاذ کنند تا آسیب کمتری به مزارع پنبه و تولید وارد شود. هزارجریبی تصریح کرد: در خوش بینانه‌ترین حالت میزان تولید مطابق سال گذشته خواهد بود. وی میزان تولید وش پنبه در سال گذشته را ۲۷۰ هزار تن عنوان کرد.  هزارجریبی یادآور شد: در حال حاضر در مرحله گلدهی پنبه‌ها هستیم و هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل از میزان خسارات خشکسالی بر مزارع پنبه صحبت کرد.  وی میانگین پنبه مورد نیاز صنایع نساجی با توجه به متوسط مصرف در دهه ۹۰ را ۸۰ هزار تن اعلام کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت:
ورود محصولات دو برند خارجی لوازم خانگی به کشور شایعه است
 معاون امورصنایع وزارت صمت با رد شایعه مجوز ورود محصولات لوازم خانگی خارجی به کشور گفت:وزارت صنعت، معدن وتجارت هیچ تصمیمی برای ورود محصولات لوازم خانگی خارجی به کشور ندارد. مهدی صادقی نیارکی در جریان سفر به استان اصفهان ، ضمن بازدید از تعدادی از زیرساخت های صنعتی واحدهای تولیدی این استان با بیان مطلب فوق بیان کرد:براساس تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ، ورود محصولات نهایی لوازم خانگی خارجی به کشور کماکان ممنوع است.
*رشد ۷۸ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته
وی سیاست دولت را افزایش توانمندیها و خوداتکایی در صنایع داخلی برشمرد و گفت:با سرمایه گذاری های که در صنعت لوازم خانگی صورت گرفت، خوشبختانه در سال گذشته تولید محصولات داخلی در مقایسه با سال ۹۸ با رشد ۷۸درصدی همراه بود و این روند در سال جاری نیز ادامه داشته و تولید در این صنعت بیش از ۲۶درصد در سالجاری افزایش یافته است و تولیدکنندگان در این بخش، توانستند رشد ۳۰درصدی در تولید یخچال و فریزر و ۴۲ درصدی در تولید لباسشویی ، ۲۰درصدی در تولید تلویزیون محقق کنند فلذا می بایست از ظرفیت های های ایجاد شده در کشور صیانت شود.
*مهمترین موضوع در توسعه صنعت لوازم خانگی داخلی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه است
وی مهمترین موضوع در توسعه صنعت لوازم خانگی داخلی را سرمایه گذاری در تحقیق توسعه R&D برشمرد و گفت: در این مسیر نیز اتفاقات خوبی افتاده و برندهای ایرانی با تامین نیاز داخل توانستند بازار داخلی را پوشش دهند و ما با ارتقای خدمات پس از فروش ،بهره مندی از توان فنی مهندسی داخلی و توسعه عمق ساخت داخل خواهیم توانست به بازارهای خارجی ورود پیدا کنیم و توسعه صادرات را رقم بزنیم.
*سیاست دولت، صیانت از صنایع داخلی و ظرفیتهای بومی است
معاون امور صنایع در،ادامه با تاکید بر صیانت از،صنایع داخلی و ظرفیت های بومی در کشور خاطر نشان کرد: درهمه تصمیمات و برنامه های وزارت صمت سعی شده از صنایع داخلی و بومی و توان فنی مهندسی داخلی صیانت بشود . ما می توانیم با توسعه سرمایه گذاری درصنایع پیشران ، هم عمق ساخت داخل را افزایش دهیم و هم توسعه اقتصادی را محقق نماییم.
*سیاست دولت و برنامه وزارت صمت نگاه به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی است
صادقی نیارکی با رد شایعه اعطای مجوز ورود محصولات لوازم خانگی خارجی به کشور تاکید کرد:سیاست دولت و برنامه وزارت صنعت نگاه به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی، توسعه عمق ساخت داخل وخوداتکایی صنعتی است و متقاضیانی که تمایل به حضور در بازار ایران را دارند باید در رشته فعالیت هایی که در،کشور فعلا ظرفیت داخلی وجود ندارد سرمایه گذاری مشترک انجام بدهند .ما در صنایعی که دارای توانمندی داخلی هستیم و از ظرفیت متخصصان و صنعتگران داخلی بهره مند هستی نیازی به برندهای خارجی نداریم .

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه