روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد - شماره 3947

سوءمدیریت کرونایی در تونس قربانی گرفت

شلیک کنید، شلیک می‌کنیم

 در بزرگترین چالش سیاسی یک دهه اخیر در تونس علیه قانون اساسی این کشور که قدرت را میان رییس جمهور، نخست وزیر و پارلمان تونس تقسیم می‌کند، «قیس سعید» رییس جمهوری تونس روز یکشنبه با انحلال هیأت دولت و تعلیق فعالیت پارلمان اعلام کرد که با یاری و مساعدت یک نخست وزیر جدید قدرت اجرایی را در دست خواهد گرفت.
سعید در بیانیه‌ای که از رسانه رسمی تونس اعلام شد، گفت: «بسیاری از مردم فریب ریاکاری و خیانت را خورده‌اند. من به آنهایی که در فکر متوسل شدن به سلاح هستند و هر کسی که یک تیر شلیک کند، هشدار می‌دهم که نیروهای مسلح با گلوله پاسخ خواهند داد».
در پی انتشار این بیانیه، مردم تونس با بی اعتنایی نسبت به منع مقررات رفت و آمد مربوط به کووید -۱۹ به خیابان‌های تونس آمدند. در این تظاهرات که فراخوان آن از سوی فعالان رسانه اجتماعی داده شده و از حمایت هیچیک از احزاب بزرگ سیاسی برخوردار نبود، اعتراض‌هایی نسبت به بزرگترین حزب این کشور در پارلمان- حزب النهضه- مطرح شد.
معترضان که در شهرهای مختلف این کشور خواستار عزل نخست‌وزیر و انحلال پارلمان شده بودند، با شنیدن خبر برکناری نخست‌وزیر، جشن گرفتند. حزب حاکم تونس اقدام «قیس سعید» - رئیس‌جمهور این کشور- در برکناری نخست‌وزیر و تعلیق پارلمان را «کودتا» نامیده، اما رئیس‌جمهور می‌گوید به دنبال ایجاد آرامش است.
هزاران تظاهرکننده خشمگین یکشنبه در خیابان ها با پلیس درگیر شده بودند.تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی علیه حزب حاکم خواهان انحلال پارلمان بودند.بعضی از تظاهرکنندگان به دفاتر حزب حاکم، جنبش النهضه حمله کردند و اقدام به تخریب اموال کرده بودند. سعید با اعلام برکناری دولت، از تلاش برای بازگرداندن آرامش به کشور با کمک یک نخست وزیر جدید خبر داد.قیس سعید در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ‹›این تصمیم ها را اتخاذ کرده ایم ...تا آرامش اجتماعی به تونس برگردد و کشور نجات داده شود. ‘’قیس سعید هشدار داده است که با استفاده از ارتش با خشونت ها مقابله خواهد کرد.
سعید گفت: ‹›به هر کسی که به فکر کاربرد اسلحه است و هر کسی که شلیک کند، هشدار می دهم که نیروهای مسلح در پاسخ شلیک خواهند کرد. ‘’’تظاهرکنندگان با شنیدن خبر برکناری هشام مشاشی از نخست وزیری، در خیابان ها به شادمانی پرداختند.
اما مخالفان آقای سعید این اقدام را کودتا دانسته اند.راشد غنوشی، رهبر جنبش النهض هبا محکوم کردن اقدام رییس جمهوری، آقای سعید را به ‹›کودتا علیه انقلاب تونس و قانون اساسی ‹› متهم کرد.آقای غنوشی گفت: ‹›به نظر ما نهادهای (نخست وزیری و پارلمان) همچنان برقرار هستند و حامیان النهضه و مردم تونس از انقلاب دفاع خواهند کرد. ‘’انقلاب تونس که ده سال پیش رخ داد، سرآغاز تغییرات سیاسی گسترده در جهان عرب بود که به بهار عربی مشهور شد.تونس در حال حاضر درگیر بحران اقتصادی است و وضعیت همه گیری ویروس کرونا در این کشور وخیم است.هشام مشاشی، نخست وزیر برکنار شده تونس هفته گذشته وزیر بهداشت را برکنار کرده بود ولی این تصمیم در کاهش نارضایتی های گسترده موثر نبود.
تونس به شدت درگیر ویروس کرونا است به طوری که بیش از ۱۸ هزار بر اثر آن جان باخته‌اند در حالی که جمعیت تونس تنها ۱۲ میلیون نفر است.
تحلیلگران اتفاقات رخ داده در تونس را با روند جریان‌های بعد از برکناری محمد مرسی و روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی مقایسه می‌کنند. جایی که رئيس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش مصر، دقیقا ۸ سال قبل و در همین ماه ژوئيه با بهره‌گیری از اعتراضات مردمی علیه دولت اخوانی، در یک کودتا قدرت را به دست گرفت و از سال ۲۰۱۳ همچنان به عنوان رئيس جمهوری به کار خود ادامه می‌دهد.
در دسامبر ۲۰۱۰ و با آغاز تحولات موسوم به بهار عربی در تونس، این کشور نخستین جایی بود که دیکتاتور آن پس از گسترش اعتراضات مردمی از قدرت برکنار و از کشور فرار کرد. بعد از آن روند دموکراتیک تحولات باعث شده بود تا از تونس به عنوان تنها تجربه موفق بهار عربی یاد شود که پیامدهای این تحولات به بازگشت دیکتاتوری پیشین نینجامیده است.
این در حالی بود که در دیگر کشورها همچون مصر، سوریه، لیبی، بحرین و یمن یا دیکتاتورهای پیشین به قدرت بازگشته بودند و یا روند تحولات باعث بغرنج‌تر شدن وضعیت این کشورها شده بود.
زین‌العابدین بن‌علی دیکتاتور تونس در ژانویه ۲۰۱۱ بعد از گسترش اعتراضات مردمی پس از ۲۳ سال حضور در قدرت از کشور فرار کرد و به عربستان سعودی گریخت و در سال ۲۰۱۹ در همان جا درگذشت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه