روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - شماره 3943

روحانی:

مردم هر چقدر ناراحت باشند حق دارند

  رییس جمهوری با اشاره به مصوبات روز گذشته دولت برای رفع مشکل کمبود آب در خوزستان، اظهار کرد: ما مصوبات خوبی در دولت داشتیم که این مشکل به طور موقت برای مردم این خطه حل شود و مردم بدانند اگر ما در روزهای آخر کار دولت هستیم اینطور نیست که توجهی به وضعیت مردم نداشته باشیم، ما تا روز آخر که دولت را تحویل دهیم باید امور را پیگیری کنیم و یک لحظه نبوده است که به فکر مردم و مشکلات آنان نباشیم.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومانی انجام شد، اظهار کرد: مسئله آب و خاک برای ما خیلی مهم است. مردم فکر می‌کنند فقط بحث آب مهم است، در حالی که درست است آب مایه حیات و بقای ماست، اما حفظ خاک هم بسیار مهم است و ما نباید در امر کشاورزی با ساختمان‌سازی در مناطق حاصلخیز، زمین کشاورزی را از بین ببریم.
وی افزود: تلاش‌های بسیاری در این دولت در زمینه جنگل‌کاری و زراعت چوب انجام شده که بسیار مهم است. مدیران کشاورزی ما در این دولت خدمات مهمی در زمینه کشاورزی انجام دادند چه زمان آقای حجتی که وزیر بسیار کوشایی بودند و به امر کشاورزی علاقه داشتند و حتی در زمانی که در دولت دوازدهم می‌خواست وزارت کشاورزی را قبول نکند، در دلایل نپذیرفتن آن می‌گفت می‌خواهم به خوزستان بروم و کار کاشت درختانی که برای جلوگیری از پخش ریزگردها کاشته‌ایم را پیگیری کنم.
رییس جمهوری با اشاره به خودکفایی کشور در برخی محصولات کشاورزی اظهار کرد: در برخی زمینه‌ها ما به خودکفایی رسیدیم و اگر شرایط نرمال باشد و دچار خشکسالی نشویم در بیشتر محصولات در یک سال نرمال خودکفا هستیم. در گندم خودکفا هستیم اگر شرایط آب و هوایی نرمال باشد
 در برنج هم تقریبا در این شرایط خودکفا هستیم و در شکر هم تا اندازه زیادی خودکفا هستیم، اگر که شرایط نرمال باشد.
روحانی با اشاره به افزایش گرمای هوا در سال جاری و مشکلات ایجاد شده برای مردم شهرهای مختلف کشور در زمینه قطع برق یا آب، تصریح کرد: امسال شرایط ما در زمینه آب‌وهوایی سخت بوده است و همین شرایط سبب شد که مردم گاهی با قطع آب یا برق مواجه شوند.
وی یادآور شد: مردم عزیز ما در خوزستان در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شدند، البته به رغم اینکه گفته شد در خوزستان برنج‌کاری متوقف شود اما مردم عزیز خوزستان برنج‌کاری هم می‌کنند که این امر نیز مزید بر علت شده است و مردم عزیز ما در این استان در سختی قرار گرفتند.
رییس جمهوری با اشاره به مصوبات روز گذشته دولت برای رفع مشکل کمبود آب در خوزستان، اظهار کرد: ما مصوبات خوبی در دولت داشتیم که این مشکل به طور موقت برای مردم این خطه حل شود و مردم بدانند اگر ما در روزهای آخر کار دولت هستیم اینطور نیست که توجهی به وضعیت مردم نداشته باشیم، ما تا روز آخر که دولت را تحویل دهیم باید امور را پیگیری کنیم و یک لحظه نبوده است که به فکر مردم و مشکلات آنان نباشیم.
روحانی تصریح کرد: مردم هر چقدر ناراحت باشند حق دارند، آدم تا کشاورز و دامدار نباشد درک نمی‌کند که چه شرایطی برای این قشر در صورت کمبود آب ایجاد می‌شود، وقتی دام پیش چشم دامدار باشد و آبی نباشد به او بدهد یا درخت‌ها و نخلستان‌هایشان بی‌آب بماند این فقط سبب هزینه مادی برای آن کشاورزان عزیز نمی‌شود، بلکه یک هزینه و بعد عاطفی هم دارد. رییس جمهوری ادامه داد: آنها گویی وقتی این محصولاتشان ضایع می‌شود و در خطر قرار می‌گیرد، جان‌شان و فرزندانشان دارد از دست می‌رود، آنقدر این تلاش و کوشش برای رسیدن به محصول برای آنان اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه ما در دولت به دنبال جبران خسارت مردم خوزستان هستیم، ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت جاهایی که باید آبرسانی شود، آبرسانی انجام می‌گیرد، باید تاکید کنم دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد، اگر جایی خشکسالی مردم را در آزار قرار می‌دهد یا اگر جایی زلزله و سیل است، ما همه توانمان را به‌کار می‌گیریم.
روحانی یادآور شد: البته گاهی وقت‌ها توان ما به اندازه خسارت‌های مردم نیست و گاهی با تأخیر انجام می‌شود ولی من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که دولت با همه توان در خدمت مردم است.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در شرایط خشکسالی متاسفانه ما نمی‌توانیم خوداتکا باشیم، اظهار کرد: علتش این است که بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی ما دیم است. اگر همه زمین‌های کشاورزی ما آبی بود و سدهای ما هم به اندازه کافی آب داشت، شاید خیلی دچار تنش نمی‌شدیم اما وقتی که بسیاری از زمین‌های ما دیم است، دیم کاملا متکی به باران به اندازه کافی و به موقع است و هر دوی اینکه باران که در چه زمانی و چه مقداری است برای ما مهم است.
وی با بیان اینکه متاسفانه امسال شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم، اظهار کرد: یعنی شرایط ما از لحاظ خشکسالی شرایط خاصی است که در ۵۰ سال گذشته چنین خشکسالی تقریباً کم‌نظیر است و امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داریم.
روحانی تاکید کرد: البته در بخش کشاورزی بار آن بر دوش کشاورزان عزیز است و زحمت را آنها می‌کشند، مدیران ما هم تلاش می‌کنند و دولت هم برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.
رییس جمهوری با اشاره به تلاش‌های دولت در هشت سال اخیر، افزود: زمین‌هایی که امروز آبیاری قطره‌ای مدرن در آنها انجام می‌شود، تقریبا دو برابر شده است. یعنی اگر به عنوان مثال قبلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده در آبیاری نوین یک میلیون و ۲۰۰ هزار هم اضافه شده یعنی از این دو میلیون و ۵۰۰ هزار تقریبا نصف آن در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صنایع تبدیلی و غذایی برای ما مهم است. وقتی به زنجیره های تولید مواد و محصولات کشاورزی تا مصرف نگاه می‌کنیم، زنجیره هایی برای حمل و نقل و  نگهداری محصولات وجود دارد. حرکت خوبی در این زمینه و همچنین بسته بندی محصولات انجام شده است. روحانی تاکید کرد: البته یک گلایه‌ای در این زمینه وجود دارد. مصرف کنندگان نسبت به رقمی که بسته بندی به قیمت ماده غذایی اضافه می‌کند گله‌مندند. همه بسته بندی ها یک مقدار گران تمام می‌شود. ما اگر بتوانیم بسته بندی‌ها را باید بگونه‌ای سامان دهیم تا با یک قیمت ارزانتری بسته بندی های مواد غذایی در اختیار مردم قرار بگیرد، این کار بسیار ارزشمند است. رییس جمهوری تاکید کرد: من به وزرای مربوطه توصیه می‌کنم که در هفته های باقی مانده در این زمینه تلاش کنند و ان شاءالله دولت بعدی هم در این زمینه تلاش خواهد کرد تا ما بتوانیم مواد غذایی را با قیمت مناسب تر در اختیار مردم قرار دهیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه