روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

64 هزارمگاواتي شدن مصرف برق

 مصرف برق روز گذشته از مرز 64 هزار مگاوات عبور کرد و به 64 هزار و 237 مگاوات رسيد.
به گزارش شرکت مديريت شبکه برق ايران، روز گذشته در ساعت 12 و 50 دقيقه مصرف برق بعد از سه روز نسبتا کاهشي به رقم 64 هزار و 237 مگاوات رسيد.
اين ميزان مصرف در مقايسه با روز مشابه پارسال که 57 هزار و 94 مگاوات بود از رشد 7 هزار و 143 مگاواتي برخودار شده است.
مصرف روز گذشته در مقايسه با روز ماقبل آن (يکشنبه 20 تيرماه) که 63 هزار و 667 مگاوات بود نيز رشد 570 مگاواتي را نشان مي‌دهد.
اين درحالي است که مصرف برق در بخش صنايع در ساعت ذکر شده با کمترين ميزان يعني 2 هزار و 205 مگاوات به ثبت رسيد.
اما مصرف شبانه برق گرچه نسبت به روز کاهش قابل توجهي يافته به گونه اي که در ساعت 21 و 21 به رقم 58 هزار و 332 مگاوات رسيده  اما در مقايسه با مدت مشابه پارسال که 56 هزار و 909 مگاوات بوده رشد يک هزار و 423 مگاوات را نشان داده است. روزگذشته توليد برق از منابع تجديدپذير هفت هزار و 330 مگاوات بوده است.
به گزارش ايرنا، چندي پيش سخنگوي صنعت برق بهترين روش را رعايت مديريت مصرف دانست و افزود: کاهش ساعت کار اداري و نيز تعطيل شدن پنجشنبه ها کمک بزرگي به صنعت برق کرد. سخنگوي صنعت برق ادامه داد: فروشندگان لوستر بيشترين مصرف برق را دارند که بايد با خاموش کردن لامپ هاي اضافه مديريت کنند.
رجبي مشهدي روشن ماندن تابلوهاي تبليغاتي و چراغ نماهاي ساختمان را از ديگر عمده مصرف برق اعلام کرد و گفت: بايد در ساعت اوج مصرف اين روشنايي ها خاموش شوند. وي گفت: گرچه مشترکان پر مصرف 6 درصد کمتر شده اند اما آن تعدادي که باقي مانده اند 14 برابر کم مصرف‌ها مصرف مي کنند. سخنگوي صنعت برق افزود: به اين مشترکان تذکر داده شده و تعرفه هاي بالاتر هم وضع شده اما اين رقم تعرفه به دليل تمکن بالاي مالي، آنها را مجاب براي صرفه جويي نمي کند.

مديرکل دفتر فني توليد شرکت برق حرارتي:
توليد نيروگاه‌هاي حرارتي کشور 14 درصد افزايش يافت
 مديرکل دفتر فني توليد شرکت برق حرارتي گفت: ميزان توليد برق نيروگاه‌هاي حرارتي کشور از ابتداي سال تاکنون با افزايش 14 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز 106 ميليون مگاوات ساعت انرژي گذشت.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، «اسماعيل نمازي»افزود: ميزان توليد نيروگاه‌هاي حرارتي در بازه زماني مشابه سال گذشته حدود 93 ميليون مگاوات ساعت بوده است.
وي ادامه داد: در مدار نبودن نيروگاه‌هاي برق‌آبي به دليل خشکسالي، گرماي زودرس و نياز بيشتر شبکه به برق، درمدار نبودن نيروگاه اتمي در برخي از روزها و تلاش نيروگاه‌ها براي آمادگي حداکثري از دلايل افزايش توليد انرژي در نيروگاه‌هاي حرارتي بوده است. مديرکل دفتر فني توليد شرکت برق حرارتي خاطرنشان کرد: نيروگاه‌هاي حرارتي با توجه به عدم توليد برق توسط ساير مولدهاي توليد برق کشور به دلايل ياد شده، سعي کرده‌اند با کوتاه کردن زمان انجام تعميرات دوره‌اي و رفع اشکالات موردي به وجود آمده در واحدهاي نيروگاهي در کمترين زمان ممکن، ساعت بيشتري را در شبکه برق فعال بوده و کسري ناشي از توليد برق در کشور را جبران کنند.
نمازي با يادآوري هزينه‌هاي بالا و دشواري‌هاي توليد برق در کشور، گفت: در حال حاضر همه نيروگاه‌هاي حرارتي با حداکثر ظرفيت در حال توليد برق هستند و کارکنان صنعت برق کشور با وجود همه‌گيري سويه جديد بيماري کرونا و گرماي شديد در تلاشند تا نيروگاه‌ها با حداکثر توان در مدار توليد باشند.
دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در طول دوران خدمت 48 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد احداث شده يا در دست احداث و يا در حال تامين مالي است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه