روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد ایرادات سوالات کنکور

 معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشکلات سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ را با نگاهی کارشناسانه و دقیق تشریح کرد. دکتر حسن ملکی در تشریح مشکلات سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ و میزان سوالات طراحی شده از بخش حذفیات کتب درسی و یا خارج از کتاب های درسی اظهارکرد: از اینکه امکان روشنگری برای مردم عزیزمان فراهم شده خدا را شکر می کنم و از شما متشکرم؛ دانش آموزان مطمئن باشند که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جهت منافع و مصالح آن ها حساس است و موضع گیری لازم را خواهد داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید مجدد بر تشکیل کارگروهی مشترک برای رسیدگی به اعتراضات دانش آموزان بیان کرد: پیشنهادم این است که کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان پژوهش، صاحب نظران و سازمان سنجش تشکیل شود و به طور دقیق و علمی مشخص شود که آیا این مسائلی که مطرح می‌کنیم واقعی هستند؟ آن چه که اعلام کردیم منطبق بر واقعیت بوده و با استانداردهای معین کاملا منطبق است. وی تاکید کرد: کتاب های درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید شده و خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز از ما انتظار دارند مدافع منافع یادگیری آنها باشیم، ما قبلاً حذفیات را به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم اگر این طور نبود سازمان سنجش می ‌توانست بگوید که حذفیات را به آنها اعلام نکرده بودیم یا دیر اعلام کردیم؛ انتظار نداشتیم این موارد مورد بی اعتنایی قرار بگیرد. مسئله این است که دانش آموزان نتوانستند این سوالات پاسخ دهند؛ مشخصاً دانش آموزان اولین تستی که می زنند مربوط به درس ریاضی است و با سوالاتی مواجه می شود که در حذفیات اعلام شده و به طور طبیعی از نظر روانی بهم می ریزند و به احتمال زیاد نتوانستند دیگر سوالات را پاسخ دهد. وی در خصوص اینکه با توجه به اتمام کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آنها می توانند در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد کنند؟ افزود: انتظار داریم تدبیری بیندیشند. مسئله دار بودن این سوالات را سازمانی بیان می کند که کتابهای درسی را تالیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتاب های درسی را تولید کرده به این نتیجه رسیده که برخی از سوالات خارج از اهداف کتاب و برخی از سوالات از بخش حذفیات اعلام شده طراحی شده؛ بر خودمان وظیفه می دانیم از منافع دانش آموزان دفاع کنیم.  فکر می‌کنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و تعدادی از صاحب نظران موارد را بررسی کرده و با توجه به قوانین موجود راهکارهایی ارائه دهند؛ آنچه مسلم است هرگز صلاح نمی دانم که این قضیه به سال آینده موکول شود چون الان خانواده ها و دانش آموزان نگران هستند و الان باید به آنان پاسخ داد.
ملکی ادامه داد: با توجه به آموزش مجازی دانش آموزان در شرایط کرونایی قاعدتاً باید مراعات حال دانش آموزان را می‌کردند که متاسفانه نه تنها مد نظر قرار ندادند بلکه سوالاتی با دشواری بسیار بالا و تعداد قابل توجهی نیز خارج از کتاب درسی بوده است. تقاضا دارم بیانیه صادر شده مولفان را که جمع قابل توجهی از صاحبنظران حوزه ریاضی و دبیران صاحب‌نظر در این عرصه امضا کرده اند، ملاحظه کنند.
وی افزود: سال گذشته در نامه ای رسمی به سازمان سنجش اشکالات سوالات درس شیمی را اعلام کرده و اعتراض کردیم؛ اعلام کردیم به دلیل شرایط خاص خانواده‌ها  و دانش آموزان در دوران کرونا، برگزاری کنکور در سطح  دشوار مخصوصاً در درس شیمی به مسائل عاطفی و روانی دانش آموزان می افزاید. امسال سوالات کنکور هم از بعد کیفی و هم از بعد کمّی دارای مسائل و مشکلات متعدد بود. طی بررسی که انجام شد در درس ریاضی رشته ریاضی ۸ سوال (معادل ۱۴ درصد) خارج از کتاب درسی  و ۱۳ سوال (معادل ۲۴ درصد) خارج از اهداف کتاب درسی و یک سوال اشتباه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه