روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

بورل:

اتحادیه اروپا دیدگاه متعادلی نسبت به ایران دارد

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی واکنش مقامات ایرانی به اظهارات نخست وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین، بیان کرد که اتحادیه اروپا دیدگاه متعادلی نسبت به ایران دارد و اظهارات اسلوونی از جانب اتحادیه اروپا نبوده است.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات اخیر نخست وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین راجع به ایران که واکنش مقامات این مشور را به همراه داشته است، در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است و آیا اتحادیه اروپا نیز چنین موضعی در قبال ایران دارد یا نه، گفت: نه، ما در شورای روابط خارجی درباره این موضوع حرفی نزدیم. البته من با وزیر خارجه اسلوونی حرف زده ام اما در شورا به طور علنی مطرح نشد.
بورل ادامه داد:  فرصت این را داشتم که گفت و گویی تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشته باشم که از من پرسید آیا اظهارات نخست وزیر اسلوونی موضع رسمی اتحادیه اروپا بوده است یا نه، چون برخی ابهامات وجود داشت، به دلیل این که اسلوونی در حال حاضر ریاست دوره ای شورای اروپا را بر عهده دارد.  باید به او پاسخ می دادم که طبعا در نظام سازمانی ما، جایگاه یک نخست وزیر، حتی اگر کشوری باشد که ریاست دوره ای شورا را بر عهده دارد، نشان دهنده موضع اتحادیه اروپا نیست.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در زمینه موضوعات سیاست خارجی، کسی که اظهاراتش به نمایندگی از اتحادیه اروپا می باشد، چارلز میشل رئیس شورای اروپا است. او افزود: اتحادیه اروپا موضعی متعادل نسبت به ایران دارد که هر گاه لازم بداند، در زمینه بسیاری از موضوعات فشار سیاسی اعمال می کند و در عین حال هر وقت هم لازم باشد به دنبال هماهنگی و همکاری است. به طور مثال ما می خواهیم به حل مشکل توافق هسته ای ایران کمک کنیم. بنابراین، دیگر چیزی راجع به دیدگاه های نخست وزیر اسلوونی ندارم که بگویم، اما او نماینده اتحادیه اروپا نیست. علاوه بر این، نخست وزیر اسلوونی هیچ گاه تظاهر به سخن گفتن از جانب اتحادیه اروپا نکرده است، نخواسته است این کار را بکند. بر اساس این گزارش، اظهارات بورل در پی این مطرح می شود که در پی حضور مجازی یانز یانشا نخست وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه منافقین،  دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه، خانم «کریستینا رادی» سفیر اسلوونی در ایران را به وزارت امور خارجه احضار و ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام و اتهامات بی‌پایه ‌و اساس مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران یادداشت اعتراض رسمی کشورمان به دولت اسلونی را به وی ابلاغ کرد. در این ملاقات تأکید شد: حضور مجازی نخست وزیر اسلوونی در محفل یک گروهک تروریستی و منفور نزد ملت بزرگ ایران و اظهارات خلاف واقع و سخیف این مقام اسلوونیایی بر خلاف عرف دیپلماتیک و روح حاکم بر روابط دوجانبه بوده و محکوم می باشد. ضمن اینکه حمایت از یک گروهک تروریستی برخلاف منشور سازمان ملل متحد و اصول شناخته شده بین المللی و ارزش های حقوق بشری است ‌و تحت هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. در همین رابطه درخواست ارائه توضیح از سوی دولت اسلوونی به عمل آمد. سفیر اسلوونی در جریان این احضار تأکید کرد مراتب اعتراض شدیداللحن کشورمان را به فوریت به لوبلیانا گزارش خواهد کرد.

حجم مطالبات جوانان در حال انبوه شدن است؛
سرنوشتِ سیاه فرزندان حاصل از ازدواج سفید
 معاون ساماندهی امور جوانان با ابراز ابراز نگرانی از سرنوشتِ فرزندان حاصل از ازدواج سفید گفت: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد، سرنوشت فرزندان ناشی از این نوع روابط است که ناخودآگاه هم ممکن است به وجود بیاید. این کودکان چه سرنوشتی خواهند داشت؟ آنها بالاخره قرار است در آینده در مدرسه ثبت‌نام شوند و شناسنامه می‌خواهند، در حالی که ثبت رسمی نشده‌اند. «محمد مهدی تندگویان» معاون ساماندهی امور جوانان افزود: متاسفانه‌ تاب‌آوری خانواده‌های ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده است، زیرا در کنار مشکلات اقتصادی، قرنطینه هم روی آنها تاثیر گذاشته است، از این رو مشاوره و مددکاری اجتماعی یا خانوادگی می‌تواند به نوعی به این مسئله کمک کند. بهتر است هر خانواده ایرانی یک مشاور داشته باشد تا در زمان ناهنجاری‌ها به آنها کمک کند. مشاور باید از پیش اخلاق و رفتار همسران را پایش کند و روش‌های درست تاب‌آوری در روابط جنسی و اخلاقی را به آنها آموزش بدهد. اگر این اتفاق بیفتد، ۹۰ درصد  مشکلات حل خواهد شد.
* «تعهدناپذیری» و «عدم به اشتراک گذاشتن دارایی‌» علت ازدواج سفید است نه مشکل مالی
تندگویان درباره آخرین آمار ازدواج سفید در کشور گفت: علت ازدواج سفید، مسائل فرهنگی و اخلاقی است. کسی که ازدواج سفید می‌کند، گرفتاری مالی ندارد یعنی هر دو طرف صاحب درآمد هستند و می‌گویند ما حاضر نیستیم درآمد یاد دارایی‌های مان را به طور رسمی با کسی تقسیم کنیم و این یک تغییر نگرش فرهنگی در کشور ماست. در ازدواج سفید هر دو طرف معتقدند چه لزومی دارد ما روی کاغذ خودمان را واگذار یا متعهد به شخص دیگری کنیم و همین طوری در کنار هم زندگی خواهیم کرد. این اتفاق یک آسیب بسیار جدی است؛ عدم تعهدپذیری، عدم به اشتراک گذاشتن، ترس از ثبت شدن در یک رویداد بلندمدت از عوامل ازدواج سفید بوده که کاملا یک مسئله فرهنگی است.
عاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: افرادی که ازدواج سفید می‌کنند بحث مالی و اقتصادی ندارند، زیرا آنها همه امکانات دارند و فقط حاضر نیستند متعهد شوند.
* فرزندان حاصل از ازدواج سفید چه سرنوشتی خواهند داشت؟
معاون ساماندهی امور جوانان با این شرایط به حضور فرزندان ناشی از ازدواج سفید گفت: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد، سرنوشت فرزندان ناشی از این نوع روابط است که ناخودآگاه هم ممکن است به وجود بیاید. این کودکان چه سرنوشتی خواهند داشت؟ این کودکان بالاخره قرار است در آینده در مدرسه ثبت‌نام شوند و شناسنامه می‌خواهند، در حالی که ثبت رسمی نشده‌اند. در آینده اگر چنین مشکلی باشد با فاجعه مواجه می‌شویم. به همین خاطر اگر جوانان به دفاتر مشاوره مراجعه کنند و همه تبعات رابطه‌های ازدواج سفید به آنها گفته شود، نسبت به آن چیزی که فکر می‌کنند، درست انتخاب کرده‌اند، روشن خواهند شد. تندگویان با تاکید بر اینکه باید مشاوران در مناطق مختلف حضور پیدا کنند، گفت: اگر برخی از مناطق امکانات ندارد، باید به آنجا مشاور اعزام می‌کنیم. در نهایت، باید همه دستگاه‌ها کنار هم باشند و بحث مشاوره را توسعه دهند.  معاون ساماندهی امور جوانان درباره رابطه‌های ساندویچی که اصطلاحا برای تعدد رابطه‌های جنسی عنوان می‌شود، گفت: این واژه‌ها را قبول ندارم، اما بالاخره اتفاقاتی در اجتماع رخ داده است و ما باید فکری برای این موضوع کنیم. یکی از توصیه‌هایی که داریم اجباری شدن استفاده از مشاوره است‌. وی افزود: متاسفانه از آنجا که زیرساخت‌های انجام مشاوره اکنون در سطح روستاها و همه شهرستان‌ها وجود ندارند، نمی‌توان آن را اجباری کرد و همین خودش یک سد برای ازدواج خواهد شد. اگر بخواهیم این ساختار را فراهم کنیم و هم مسکنی برای زوجین در نظر گرفته شود، مطمئنم ۷۰ تا ۸۰ درصد بحث‌هایی که به آن آسیب‌های ازدواج سفید گفته می‌شود، کاهش پیدا خواهد کرد.
* حجم مطالبات جوانان در حال انبوه شدن است
تندگویان گفت: ما همه مشکلات ساختاری و اجرایی را مطرح کردیم و حتی چشم‌انداز و پیشنهادات خودمان را در زمینه سیاستگذاری‌ها و نظام بهبود مدیریت به سازمان اداری و استخدامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهایی که باید در تغییرات این جایگاه تصمیم بگیرند، ارائه کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه