روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير - شماره 3939

جزئیات طرح ممنوعیت مذاکره مسئولان و مقامات ایران با آمریکا

کلید مذاکره با آمریکا در جیب مجلس!

جمعی از نمایندگان طرحی را تحت عنوان ممنوعیت مذاکره مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکا تهیه و تدوین کرده‌اند که این طرح روز (چهارشنبه 2 تیرماه) از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است. بر اساس این طرح که به صورت عادی اعلام وصول شده است، هرگونه شروع به مذاکره یا مذاکره مسؤولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکایی بدون اجازه و تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع می‌‌شود.تخلف از احکام این قانون مستوجب مجازات تعزیری درجه چهار (حبس بیش از پنج تا ده سال، جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی) خواهد بود.
 یکی از عجیب و غریب‌ترین طرح‌های مجلس علنی شده و طبق آن هرگونه مذاکره مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکا ممنوع خواهد شد. این طرح که اخیرا اعلام وصول شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است نخستین اقدام مجلس یازدهم در تقابل با برجام نیست و تاکنون طرح‌ها و قوانین متعددی پیرامون برجام و مذاکره با آمریکا در این مجلس بررسی و تصویب شده است. این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین بر سر احیای برجام در جریان است و بر اساس اخبار تایید نشده در عراق نیز طرفین در حال مذاکره مستقیم هستند.
جزئیات این طرح از نام آن عجیب‌تر‌ است و همانند دیگر طرح‌های مشابه از کلمات حبس، جزای نقدی و ...برای مجازات خاطیان استفاده شده است. بر اساس این طرح اگر مقام و مسئولی در جمهوری اسلامی بدون کسب اجازه از مجلس اقدام با مذاکره با آمریکا کند، نه تنها با مجازات حبس جزای نقدی مواجه می‌شود بلکه از خدمات دولتی و عمومی نیز به طور دائم منفصل می‌شود.
نمایندگانی که طرح را پیشنهاد کرده‌اند دلیل این ایده عجیب خود را تجربه بد «برجام» و عدم صداقت تیم مذاکره کننده برجامی خوانده و در متن طرح ادعا کرده‌اند: «علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران محتوای برجام را به‌گونه دیگری جلوه داده و مفاد واقعی برجام را برای نمایندگان مردم واضح و کامل بیان نکردند و این منجر به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی شد.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آنچه مقامات ارشد جمهوری اسلامی تاکنون عنوان کرده‌اند، کلمه به کلمه توافق برجام با تایید و هماهنگی رهبری به امضا رسیده است و برجام تصمیم نظام بوده است. اخیرا رهبری نیز در سخنانی اعلام کرد که سیاست خارجی از سوی نظام اتخاذ می‌شود و وزارت خارجه تنها مجری آن است. از این رو مشخص نیست نمایندگان مجلس با چه هدفی چنین ادعایی را مطرح و چنین طرحی را تدوین و به دنبال تصویب آن هستند.
در بخش دیگری از این طرح آمده است: برای «جلوگیری از سواستفاده مجدد مقامات و مسئولان دولتی» و «عدم استفاده از تبلیغات در خصوص مذاکره با مقامات آمریکایی»  طبق این طرح و در صورت تصویب، هر دولتی قبل از هرگونه مذاکره با «مقامات آمریکایی» ابتدا موضوع مذاکره با به تصویب مجلس برساند.
اسامی آشنا در میان امضا کنندگان این طرح نیز جالب توجه است، حسینعلی حاجی دلیگانی، علی اصغر عنابستانی  جبار کوچکی نژادارم ساداتی و مرتضی آقاطهرانی از جمله کسانی هستند که این طرح را امضا کردند. گفتنی است این طرح روز چهارشنبه دوم تیرماه از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده و به زودی باید به رای گذاشته شود.
نماینده مردم خمینی شهر در مورد طرح ممنوعیت مذاکره مقامات ایرانی با مسوولان آمریکایی گفت: از آنجا که ما نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی اختلافات مبنایی و اصولی داریم و سلطه‌طلبی آمریکا و اسراییل، قطعی و یقینی است، لذا هر گونه مذاکره رسمی و غیر رسمی بدون اطلاع مجلس با آمریکا ممنوع است.
«محمدتقی نقدعلی» در مورد طرح ممنوعیت مذاکره مسوولان و مقامات ایرانی با مقامات آمریکایی گفت: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی،عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت نامه‌های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه قانون اساسی نظارت مجلس را بر معاهدات بین المللی الزامی دانسته این طرح در راستای ابزار نظارتی مجلس تهیه شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه