روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير - شماره 3938

اقلیم بدون تغییر! مجتبی خالدنیا

ایران، با خطرات جدی از نظر پیامدهای تغییر اقلیم روبروست و برای بسیاری از این پیامدها آمادگی لازم وجود نداردپیش‌بینی می‌شود دمای کشور تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. تغییرات رواناب تمامی حوضه‌ها تا سال ۲۰۳۰ نیز کاهشی خواهد بود و بیشترین درصد کاهش رواناب به ترتیب مربوط به حوضه‌های بندرعباس- سدیج، کرخه و کارون است. در چنین شرایطی امکان بروز خشک‌سالی‌های شدید و سیلاب‌های شدید افزایش می‌یابد، چرا که با افزایش دو درجه دمای کشور، حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب بر حجم تبخیر کشور افزوده شده و میزان تغذیه آب زیرزمینی تا حدود بیست درصد کاهش می‌یابد و نهایتاً تأمین آب شرب در اکثر کلان شهرهای کشور نیز در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
در حال حاضر ۲۷ درصد خاک‌های ایران برای کشاورزی شور است. کاهش بارش، افزایش دما و به واسطه آن افزایش تبخیر رطوبت خاک باعث افزایش میزان زمین‌های شور در سطح کشور خواهد شد و عملکرد زمین‌های دیم را به شدت کاهش خواهد داد. علاوه بر این کاهش کیفیت و کمیت مراتع به دلیل افزایش دما و کاهش بارش در اکثر نقاط کشور باعث کاهش درآمد عشایر از دامداری شده و از سویی دیگر فشار مضاعفی برای چرای دام در مناطق ممنوعه وارد خواهد ساخت و نهایتاً سبب تضعیف پوشش گیاهی منطقه و افزایش فرسایش خاک می‌شود.
تبعات تغییرات اقلیمی در سطح جهان، به صورت یکسانی مشاهده نخواهد شد. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بیشترین خسارات و صدمات اقتصادی را از گرمایش جهانی مشاهده خواهند کرد در حالی‌که کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی کمترین خسارات را خواهند دید.
شواهدی، چون افزایش متوسط دما در کشور، کاهش بارش‌ها، افزایش تعدد و شدت حوادث زیست‌محیطی شدید مانند سیل و خشکسالی در کشور نشان‌دهنده بروز روزافزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور است. مطالعات گسترده زیست‌محیطی نشان‌دهنده آن است که آسیب‌پذیری ایران از تغییرات اقلیمی بیش از متوسط جهان است.
شواهدی، چون افزایش توالی بروز حوادث شدید زیست‌محیطی مانند امواج حرارتی روزهای بسیار گرم در جنوب شرق کشور و روزهای بسیار سرد در شمال غرب کشور از نشانه‌های اثرگذاری تغییر اقلیم در ایران است.
افزایش ۴۰% باران‌های سیل‌آسا در کشور و روزهای خشک در نواحی غربی و جنوب شرق کشور نیز از پیامدهای محسوس تغییر اقلیمی است. هرچند که نمی‌توان سهم‌بندی مشخصی از نقش گرمایش جهانی بر پیامدهای زیست‌محیطی محلی داشت، اما به طور کلی بروز خشکسالی و ایجاد چشمه‌های گرد و خاک در کشور و منطقه که منجر به افزایش بروز پدیده ریزگردها در شهرهای غرب و جنوب غربی و جنوب شرقی کشور شده است، از دیگر اثرات ملموس افزایش دمای زمین و کاهش بارندگی است.
کاهش روان‌آب‌های سطحی در فصل بهار و کاهش توان تولید برق‌آبی از دیگر تبعات کاهش بارندگی در کشور است. همچنین فرسایش خاک و فقر پوشش گیاهی مراتع کشور از آثار گرمایش جهانی در کشور است.
کاهش بارش و ذخایر آب محلی، منجر به بروز مسائل اجتماعی مانند تبعات اقتصادی در روستاها و رشد مهاجرت از روستاها به حواشی شهرها و بروز پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نامطلوب حاشیه‌نشینی و از دست رفتن سرمایه‌های روستایی است.
: تمامی پیامدهای مذکور در شرایطی مشاهده می‌شود که تغییر دمای کره زمین طی دو سده اخیر حدود ۱ درجه سانتیگراد بوده است. مطابق پیش‌بینی‌ها، بسیار محتمل است که با دو برابر شدن غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر، افزایش دما طی سال‌های باقیمانده تا پایان قرن ۲۱ ام در ایران، تا ۵/۴ درجه سانتیگراد باشد. این افزایش دما، طبیعتا، منجر به بروز شدیدتر پیامدهای تغییرات اقلیمی در کشور خواهد بود. با در نظر گرفتن پایان‌پذیری منابع آبی زیرزمینی که در شرایط فعلی بالغ بر ۵۵% از نیاز آبی کشور را تامین می‌کند، بحران خشکسالی در آینده از خطرات جدی توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی خواهد بود.
کلان‌شهرهای ایران به‌صورت نامتناسبی تحت‌تأثیر این خطرات هستند و در این خصوص از حمایت نهادی و زیرساختی متناسب با این خطرات برخوردار نیستند. برای مثال، در شهر تهران زیرساخت‌های بهداشتی برای مقابله با مصدومان و بیماران در هریک از این بحران‌های اقلیمی، مقایسه با شهرهای توسعه‌یافته دنیا وجود ندارد و در مواقع بحران امکان خدمات‌رسانی در شهر متناسب با جمعیت آن به ‌هیچ ‌وجه وجود ندارد. بحران‌های مرتبط با تغییر اقلیم همه‌گیر بوده و تمام شهر و مناطق اطراف آن را دربرمی‌گیرد و به‌صورت دائمی سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی شهر را در یک فرایند فرسایشی از بین می‌برد. نمونه‌ای از این اثرات را می‌توان در پدیده گرد و غبار و قطعی برق در خوزستان و اثرات آن در چند ماه اخیر جستجو کرد.

6.
رئیس قوه قضاییه:
همکاری و هم‌افزایی قوای سه‌گانه موجب کاهش مشکلات در شرایط کنونی می‌شود
- رئیس قوه قضاییه در دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت: همکاری و هم افزایی قوای سه‌گانه موجب کاهش مشکلات مردم در شرایط کنونی کشور خواهد شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز گذشته (۲۱ تیر) با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، با وی دیدار کرد.
معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری و سوابق مدیریتی او در این قوه، برای رئیس جدید دستگاه قضا در این مسئولیت مهم آرزوی موفقیت کرد.
جهانگیری با اعلام آمادگی دولت دوازدهم برای همکاری با قوه قضاییه در روزهای پایانی دولت، تأکید کرد: همه ارکان دولت خود را ملزم به همکاری برای پیشبرد مأموریت های خطیر دستگاه قضا در جهت حل مشکلات مردم می‌دانند.
رئیس قوه قضاییه نیز در این دیدار با تشکر از اظهار محبت رئیس جمهور و معاون اول وی و تأکیدشان بر همکاری دولت دوازدهم با دستگاه قضا، خاطرنشان کرد: همکاری و هم افزایی قوای سه‌گانه موجب کاهش مشکلات مردم در شرایط کنونی کشور خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد: دستگاه قضا در ادامه مسیر تحول برای گره گشایی از کار مردم و تعالی نظام قضایی نیازمند همراهی همه بخش ها و استفاده از تجارب ارزنده مدیران و نخبگان است.

7.
سفیر ایران در ارمنستان با دادستان کل کشور دیدار و گفت‌وگو کرد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان با حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
صبح روز گذشته ۲۱ تیرماه، عباس بدخشان ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان با حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که علی اکبر بختیاری دادیار دادسرای دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل و فوائدی رئیس اداره پیگیری های ویژه دفتر دادستانی کل در امور بین الملل نیز حضور داشتند سفیر کشورمان گزارشی از حوزه ماموریت خود را به استحضار دادستان کل کشور رسانیده و مراتب دعوت دادستان کل کشور ارمنستان از دادستان کل جمهوری اسلامی ایران را برای سفر به آن کشور و بررسی مسائل قضایی دو کشور تقدیم کرد.
دادستان کل کشور در این دیدار با اشاره به رابطه خوب میان ایران و ارمنستان، بر توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو طرف علی الخصوص مناسبات حقوقی و قضایی اظهار تمایل و علاقه‌مندی کرد.
گفتنی است که ارمنستان از جمله کشورهایی است که بسیاری از مسافران ایرانی به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و دولت ارمنستان تلاش‌های گسترده‌ای را برای توسعه صنعت گردشگری خود انجام داده است، لذا حفظ حقوق شهروندان و مسافران ایرانی و حل کردن مسائل قضایی میان دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه