روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير - شماره 3938

تاکید رهبران عربستان و عمان بر همکاری درباره پرونده هسته‌ای و موشکی ایران

 بنا بر اعلام رسانه‌های سعودی رهبران عربستان و عمان در بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت تعامل و همکاری جدی در خصوص پرونده هسته ای و موشکی ایران تاکید کردند.
هیثم بن طارق، پادشاه عمان در سفری رسمی وارد عربستان شد. وی در این سفر که به پایان رسید با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و رایزنی کرد. رهبران سعودی و عمانی در پایان این دیدارها بیانیه مشترک صادر کردند، در بخشی از این بیانیه آمده است: باید به طور جدی و فعال در خصوص پرونده هسته ای و موشکی ایران و پیامدهای آن همکاری و تعامل داشته باشند. در این بیانیه تاکید شده است که این مساله می تواند در تحقق امنیت وثبات بین‌المللی و منطقه سهیم باشد. در بیانیه مشترک سعودی- عمانی همچنین بر اهمیت حسن همجواری واحترام به قوانین بین المللی و دور کردن منطقه از فعالیت های بی ثبات کننده تاکید شده است و دو طرف بر اهمیت تعامل و همکاری جدی در خصوص پرونده هسته ای و موشکی ایران تاکید کردند.

طالبان: ترکیه هم مثل بقیه اعضای ناتو افغانستان را ترک کند
 جنبش طالبان از ترکیه خواست مثل بقیه کشورهای دیگر عضو ناتو نیروهایش را از افغانستان خارج کند.
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان گفت: به عنوان عضوی در ائتلاف پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) ترکیه هم باید نیروهایش را به موجب توافق امضا شده با آمریکا در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ از افغانستان خارج کند. این سخنگو اضافه کرد: ترکیه کشوری مسلمان بزرگی است و افغانستان روابط تاریخی با آن دارد و امیدواریم بعد از تشکیل حکومت اسلامی جدید در کشورمان در آینده همچنان با آن روابط مستحکم و مثبتی داشته باشیم. طالبان با این موضع‌گیری در واقع به پیشنهاد اخیر ترکیه ازبابت تامین امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهایش پاسخ داد. طبق گزارش رویترز، آنکارا به واشنگتن در نشست وزیران دفاع ناتو در ماه مه امسال پیشنهاد داد تامین امنیت فرودگاه کابل را نیروهای ترکیه برعهده بگیرند و در افغانستان بمانند. این در حالی است که آمریکا و هم‌پیماناش طرح خروج نیروهای خود از این کشور را بررسی کرده‌اند. قرار است رایزنی‌ها درباره پیشنهاد ترکیه در نشست سران ناتو ظرف روزهای آینده مجددا بررسی شود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مه و تکمیل این پروسه تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ را اعلام کرد.

لاوروف خروج آمریکا از افغانستان را «بسیار عجولانه» ارزیابی کرد
 وزیر خارجه روسیه گفت، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان «بسیار عجولانه» است و سربازان، بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات خودشان را پشت سر جا می‌گذارند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: آمریکایی‌ها ظرف ۲۰ سال حضور خودشان در افغانستان چیزهای زیادی آموختند؛ آنها با اعلام پیروزی دموکراسی آغاز و با چنین خروج عجولانه‌ای که با جا گذاشتن حجم انبوهی از تجهیزات و ماشین آلات همراه شده است، کارشان را به اتمام می‌رسانند. لاوروف همچنین گفت، حضور نظامی خارجی در کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به تایید این سازمان نیاز دارد و ظهور پایگاه های جدید منافع امنیتی در آسیای میانه را محقق نمیکند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما نباید از آمریکایی ها بپرسیم که کشورهای آسیای میانه چه نقشی دارند، بلکه باید از کشورهای این منطقه سوال کنیم. دیگر کشورهای آسیای میانه نظیر قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، بخشی از سازمان پیمان امنیت جمعی هستند. تمام سوالات مربوط به حضور پرسنل نظامی خارجی در اراضی هر کدام از اعضای این سازمان طبق منشور، منوط به تایید داخل این چارچوب است. به گفته وزیر خارجه روسیه، ظهور پایگاه های نظامی جدید آمریکا در آسیای میانه منافع امنیتی این منطقه را تامین نمیکند. لاوروف تاکید کرد: به احتمال زیاد، آمریکا تمایل دارد از حضور نظامی خود در این منطقه اطمینان حاصل کند تا روی اوضاع اینجا نفوذ داشته باشد. فکر میکنم همه این را درک میکنند و از تعهداتی که در چارچوب ساختارهای مختلف وجود دارد، تبعیت خواهند کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه