روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير - شماره 3938

خطیب زاده:

به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم

 سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به پرسشهای مطرح شده از سوی رسانه ها در خصوص موضوعات سیاست خارجی پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین اظهار داشت: یک گزارش مفصل و جامع در خصوص آخرین وضعیت اجرای برجام شامل جزئیات توافقات و موانع گفتگوهای جاری در وین منتشر شد. این گزارش بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امورخارجه است که بر اساس تکلیف قانونی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با عنایت به اینکه این گزارش آخرین گزارش وزارت خارجه در پایان دولت دوازدهم است سعی شده یک نگاه جامع به اجرای برجام و مسیر پیش رو داشته باشد. به همه عزیزان خبرنگار و اهل نظر توصیه میکنم این گزارش را مطالعه نمایند. این گزارش سعی نموده یک ارزیابی منصفانه و کارشناسانه داشته و پیشنهاداتی هم برای ادامه مسیر ارائه نماید.
وی ادامه داد: اگر بخواهم کوتاه اشاره ای داشته باشم، باتوجه به پیشرفت‌های حاصله می‌توان این ارزیابی را ارائه نمود که به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم. برخی موضوعات حل‌نشده کماکان باقی است، ولی آنچه که اهمیت دارد این است که وزن موضوعات حل‌شده خیلی بیشتر از مسائل حل‌نشده است. ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. امیدواریم طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را اتخاذ کنند، در این صورت ما نیز می‌توانیم به توافقی دست یابیم که مطلوب همگان خواهد شد.
وی اشاره کرد که در وین، همه هیئت‌ها اذعان دارند که پیشرفت‌های نسبتا خوبی صورت گرفته و همگی بر جدیت خود برای ادامه مسیر و دستیابی به یک توافق برای احیای برجام تفاهم دارند، اما در همین راستا قبول دارند که برخی مسائل کلیدی باید از سوی مراجع تصمیم‌گیری در کشورها بررسی‌ شود. آنچه در کشورمان  مورد اجماع همه می باشد، این موضوع است که اولا تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر برداشته شود و ثانیا مطالبات فرابرجامی ارتباطی به این توافق ندارد. مکررا اعلام شده به محض اجرای کامل توافق هسته‌ای و راستی‌آزمایی آن، جمهوری اسلامی ایران نیز اجرای کامل تعهدات خود را از سر خواهد گرفت.
خطیب زاده اضافه کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت مذاکرات در وین، از این منظر خوب بوده که هم متون بسیار زیادی آماده شده و هم بخش‌هایی که تکمیل نشده است، دارای وضعیت مشخص شده‌ای است که اختلافات را به طور مشخص نشان می‌دهد و این موضوع به تصمیم گیران کمک می‌کند تا متوجه شوند در چه مرحله‌ای از تصمیم گیری قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه