روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير - شماره 3937

۴۰ درصد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد دست دلالان است

 عضو هیئت مدیره عمران شهر جدید هشتگرد گفت: حدود ۴۰ درصد مسکن مهر این شهر در دست دلالان است و به این افراد درباره عدم مراجعه برای تعیین تکلیف هشدار جدی می‌دهیم.
محمدعلی حاجی‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید هشتگرد، اظهار کرد: حدود ۴۹ هزار مسکن مهر در این شهر ساخته شده که حدود ۳۵ هزار واحد آن متقاضی موثر داشته است.
وی با بیان اینکه در شهر جدید هشتگرد با خرید و فروش واحدهای مسکن مهر توسط دلالان مواجه هستیم، افزود: این افراد به واسطه اینکه نیازی به استفاده از مسکن ندارند به تبع آن هیچ‌گونه سهمی در فروش اقساطی ندارند و پروسه تحویل واحد را انجام نمی‌دهند.
وی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد مسکن مهر این شهر در دست دلالان است و به این افراد درباره عدم مراجعه برای تعیین تکلیف هشدار جدی می‌دهیم.
وی ادامه داد: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آورده اولیه متقاضیان بر اساس تفاهم نامه باید تکمیل وجه می‌شد که این کار انجام نشده است.
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای مسکن واحدهای آماده تحویل مشمول هزینه‌های نگهداری است و باید در مرحله اول هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: در مرحله دوم تمام واحدهای خالی که دلالان برای تحویل آن مراجعه نکرده‌اند به امور مالیاتی معرفی می‌شوند و نسبت به اخذ مالیات اقدام خواهد شد.
حاجی‌زاده تصریح کرد: در مرحله سوم واحدهای مسکن مهر را از ید و اختیار دلالان خارج می‌کنیم و آنها را به واحدهای زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ارجاع می‌دهیم. واحدهای آماده تحویل دلالان را نیز به متقاضیان واقعی تحویل می‌دهیم.

تازه‌ترین تحولات مرز افغانستان
 توقف تجارت فقط در یک مرز
آخرین خبرها از وضعیت مرز ایران و افغانستان از این حکایت دارد که فعالیت عادی به مرز ماهیرود برگشته و امکان پذیرش کالا فراهم شده است، در حال حاضر فقط مرز دوغارون بسته بوده و فعلا امکان پذیرش کالا در آن وجود ندارد.
در روزهای اخیر و با درگیری‌های افغانستان،فعالیت در مرزهای ایران با این کشور دچار تغییراتی شد؛ به طوری که در اعلام ابتدایی گمرک ایران  مرز ماهیرود و دوغارون بسته و فعالیت تجاری در آنها متوقف شد.
اما از روز گذشته به تدریج شرایط آرام‌تر شده و آنچه مسئولان گمرک ایران اطلاع دادند از این حکایت داشت که مرز ماهیرود باز شد ولی تبادل کالا در آن به کندی صورت می‌گرفت.
*  اوضاع عادی در ماهیرود/ تجار کالا بفرستند
این در حالی است که لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - در رابطه با وضعیت مرز ایران و افغانستان به خصوص در مورد ماهیرود و دوغارون نشان می‌دهد که فعالیت در مرز ماهیرود به حالت عادی برگشته است؛ به طوری که فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی سرعت گرفته و امکان پذیرش کالا وجود دارد. بر این اساس با آغاز مجدد فعالیت ماهیرود در روز گذشته با توجه به مسدود بودن مسیر خروج در بخش‌هایی از مرز ، فعالیت تجاری در آن به کندی صورت می‌گرفت. اما امروز با عادی شدن فعالیت در پایانه مرزی، منطقه ویژه و بازارچه ماهیرود، امکان ارسال محموله‌های تجاری فراهم شده و منعی برای صدور پروانه صادراتی یا ترانزیت وجود ندارد. این در حالی است که روز گذشته ۱۶۲ کامیون در مرز ماهیرود برای انتقال کالای تجار افغان تردد داشتند که ۹۵ کامیون ایرانی کالای خود را در ماهیرود به ۶۲ کامیون افغان ترانشیپ کردند و ۵کامیون  ترانزیتی حامل کالاهای افغان  که مبدا آن  کشوری دیگر بوده و از مسیر ایران عبور کرده بود از ماهیرود خروج پیدا کردند. اما تاکید این مقام مسئول در گمرکی آن بر این است که قبل ازهرگونه اظهار و بارگیری کالا به مقصد مرز ماهیرود، صادرکننده یا شرکت حمل با گیرنده افغان کالا هماهنگی کامل کرده و در صورت مهیا بودن پذیرش و تعهد تحویل و خروج کالا از مرز ماهیرود نسبت به بارگیری کالا اقدام کنند که باعث تجمع و توقف کالا و کامیون در مرز نشود، چراکه باتوجه به شرایط مرز ماهیرود وبندر ابونصرفراهی کلیه عواقب ناشی از عدم هماهنگی و توقف و دپوی کالا و کامیون در مرز ماهیرود با صادرکننده و شرکت حمل بوده وگمرکات مبدا و مقصد هیچگونه مسئولیتی در قبال هرگونه توقف ودپوی کالا نخواهند داشت.
* دوغارون بسته است
اما در این رابطه این‌که در مرز دوغارون فعالیت به چه صورت است سخنگوی گمرک توضیح داد که مرز دوغارون بسته است و هنوز شرایط به ثبات برنگشته بنابراین امکان خروج کالا وجود ندارد. وی از تجار خواست که فعلا کالای خود را به سمت مرز گمرک دوغارون  ارسال نکند. لطیفی در مورد سایر مرزها نیز یادآور شد که  در سایر بخش‌های مرز ایران و افغانستان از جمله مرز میلک مشکلی وجود ندارد و تبادل کالا صورت می‌گیرد.

فولادسازان خواستار بازنگری در محدودیت ابلاغی فعالیت کارخانجات شدند
  رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار بازنگری در محدودیت ابلاغی فعالیت کارخانجات زنجیره فولاد شد.
«بهرام سبحانی» در این نامه آورده است: محدودیت‌های اخیر ابلاغی برای کارخانجات زنجیره فولاد کشور که حداکثر ۱۰ درصد از دیماند مصرفی آنها را مجاز شمرده است، در عمل موجب تعطیلی واحدهای تولیدی در این زنجیره آن هم در سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید شده است.
وی بیان‌داشت: این مساله به‌طور قطع تبعات نامطلوبی بر تنظیم بازار داخلی محصولات فولادی خواهد داشت و همچنین موجب اخلال در روند صادرات و ارزآوری فولاد کشور خواهد شد، این در حالی است که واحدهای تولیدی که به تعطیلی اجباری مکلف شده‌اند، از هیچ‌گونه حمایتی برای جبران  هزینه‌های مالی، بیمه‌ای و کارگری خود برخوردار نمی‌شوند.
سبحانی در این نامه ادامه‌داد: با این حال، با توجه به تفاوت فاحش بین مصرف برق در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد، ضروری است با بازنگری فوری در ابلاغیه اخیر، دست‌کم امکان فعالیت و تولید برخی خطوط تولیدی در این زنجیره فراهم شود.
برپایه این گزارش، مصرف میانگین برق در هر ساعت بر اساس تولید فعلی کشور در واحدهای کنسانتره‌سازی ۳۳۵، گندله‌سازی ۴۴۵، احیا مستقیم آهن اسفنجی ۴۴۸، ذوب و فولادسازی سه هزار و ۷۱۷، نورد مقاطع طویل ۱۷۸ و نورد مقاطع تخت ۲۱۸ مگاوات است. به گفته این مقام صنفی، میزان مصرف برق زنجیره فولاد فقط در حلقه ذوب و فولادسازی بیشتر از سایر صنایع است و سایر حلقه‌های زنجیره فولاد مصرفی مشابه سایر صنایعی دارند که در حال حاضر مجاز به فعالیت هستند.
وی ادامه‌داد: بر این اساس و به منظور مدیریت تولید و بازار داخلی و صادراتی زنجیره فولاد در شرایط بحرانی کنونی ناشی از کمبود برق( سه هفته اعلامی)، پیشنهاد می شود حلقه های مختلف زنجیره فولاد (به‌جز ذوب و فولاد سازی) مشابه سایر صنایع از جمله کاشی و سرامیک، آلومینیوم و غیره امکان فعالیت و تولید داشته باشند و کارخانجات فعال در حلقه ذوب و فولادسازی به منظور مشارکت در تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از توقف صادرات و ارزآوری بتوانند حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب فعالیت و تولید کنند. سبحانی گفت: این انجمن آمادگی دارد در راستای تامین منافع ملی و کمک به پایداری شبکه برق کشور و با همکاری واحد های تولیدی، به جای دستور تعطیلی به همه کارخانجات زنجیره فولاد، کاهش برق مصرفی مورد انتظار از صنعت فولاد در هفته های آتی را برنامه ریزی و مدیریت کند.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه