روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير - شماره 3937

معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

رسیدگی به ۷۵ درصد شکایات مردمی در سه ماهه اول ۱۴۰۰

 رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بیش از ۷۵ درصد شکایات مردمی در سه ماهه اول سال جاری بررسی و رسیدگی شده است.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس تابش» با بیان اینکه ایجاد فضای شفاف در خصوص انواع اقلام کالا و خدمات در سطح کشور یکی از اهداف راه اندازی سامانه ۱۲۴ است، تصریح کرد: این سامانه، به عنوان سایت رسمی اعلام قیمت کالاهای اساسی بازار با صرفه جویی در وقت و هزینه، دسترسی سریع و آسان هموطنان به حداقل، حداکثر و قیمت عرف کالا و خدمات و ثبت لحظه ای شکایات موردنظر خود از عرضه کنندگان کالا و اطلاع رسانی به این سازمان را فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: کالاهای ثبت شده در سامانه ۱۲۴ نشانگر آنست که به ترتیب محصولاتی از قبیل لاستیک پرایدی، تلویزیون، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و شکر سفید فله، روغن مایع سرخ کردنی، برنج طارم از کالاهای اساسی، بیشترین تعداد بازدیدکننده از اول امسال تا ۳۱ تیرماه سال جاری را به خود اختصاص داده اند.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با استناد به آمار و ارقام فوق، بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا را مربوط به نان و گوشت مرغ تازه، روغن مایع سرخ کردنی وشکر سفید اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه هر ایرانی سالانه حدوداً ۱۲۵ کیلوگرم نان مصرف می کند و سرانه مصرف نان در ایران نزدیک به چهار برابر میانگین جهانی است بنابراین گرانفروشی، کم فروش و فروش اجباری (کنجد) بیشترین شکایات در بخش نان را بخود اختصاص داده است. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طی این مدت جمعا هشت هزار و ۸۷۹ فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق سامانه ۱۲۴ استان ها دریافت شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۷۲۵ مورد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته است و باقی تحت بررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط است.
به گفته تابش، آمار تعداد شکایات ثبت شده طی این بازه زمانی حاکی از آن است که استان تهران با سه هزار و ۷۱۰ فقره، از بیشترین میزان دریافت شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ برخوردار بوده که تاکنون به ۲ هزار و ۳۰۹ مورد شکایت در این استان رسیدگی شده است.
تابش تصریح کرد: همچنین استان خراسان جنوبی با ۲۰ مورد، کمترین تعداد گزارش و شکایات مردمی ثبت ‌شده را طی این مدت داشته است، که از این تعداد، به ۱۸ مورد آن رسیدگی شده است.
  میزان رضایتمندی مردم از عملکرد سازمان‌های صمت استان‌ها
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: با توجه به سنجش میزان رضایتمندی مردم از عملکرد سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان ها در فرآیند مدت زمان رسیدگی و نحوه پاسخگویی به شکایات مطرح شده و بررسی شکایت ها، حاکی از آن است که کهگیلویه و بویراحمد با ۹۹ درصد، یزد با ۹۸ درصد، کرمان جنوب با ۹۱ درصد، مازندران با ۸۳ درصد و در نهایت استان های سمنان و فارس با ۸۱ درصد بیشترین میزان رضایتمندی در سطح کشور در سه ماهه اول سال جاری را در اختیار داشته اند.
وی تصریح کرد: براساس نظرسنجی مردمی از نتیجه رسیدگی به شکایات، استان‌های تهران و ایلام با ۶۷ درصد، کردستان و لرستان با ۶۵ درصد، گیلان با ۶۴ درصد، سیستان و بلوچستان با ۶۰ درصد و در نهایت استان کرمان با ۵۶ درصد به ترتیب در پایین ترین سطح رضایتمندی مردمی قرار گرفته اند.
رییس سازمان حمایت خاطرنشان کرد: برخلاف حجم بالای شکایات دریافتی و وابسته بودن دلایل آن به مولفه های متعدد تلاش می شود نسبت به ارتقای سطح رضایتمندی مصرف کنندگان اهتمام ویژه انجام شود.
وی مشارکت هموطنان در ارائه و انعکاس شکایات، گزارشات، انتقادات و نظرات را عامل مهمی برای رفع معضلات و موانع در مدیریت بازار و احقاق حقوق مردم عنوان کرد و گفت: سامانه ۱۲۴ دریچه ارتباطی تک تک احاد مردم ایران برای طرح شکایات، درخواست‌ها، گزارش‌ها، انتقادها و پیشنهادها با سازمان حمایت به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد بازار است بنابراین هموطنان می توانند هرگونه اطلاعات مورد نیاز از جمله قیمت مصوب کالاها و خدمات و یا قیمت خوداظهار بنگاه‌های اقتصادی را از این سامانه دریافت و همچنین هرگونه تخلف اقتصادی در زمینه درج نشدن قیمت، عدم صدور فاکتور، تقلب، گرانفروشی ، عدم عرضه را گزارش تا در سریع‌ترین زمان با اولویت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه