روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد - شماره 3919

هدر رفت بنزین در صورت افزایش نیافتن ضریب تراکم خودروها

 مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: اگر ضریب تراکم خودرو‌ها دچار مشکل باشد، هر چقدر هم که اکتان بنزین بالا برود عملاً شاهد هدر رفت سوخت خواهیم بود.
جلیل سالاری مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این که مصرف سوخت در کشور تابع چند مسئله است، بیان کرد: استاندارد یورو چهار یا پنج برای بنزین در جامعه‌ی جهانی مشخص و بر مبنای قوانین زیست محیطی است. یک سری پارامتر‌ها نیز در زمینه مصرف برای تعیین استاندارد آن مشخص شده که به اکتان بنزین بر می‌گردد و هرچه بالاتر باشد، بنزین به استاندارد‌های بین المللی نزدیکتر می شود. او افزود: یک بخشی از مصرف نیز به خودرو‌های برمی‌گردد که در چرخه حمل و نقل وجود دارد اگر ضریب تراکم خودرو‌ها دچار مشکل باشند هر چقدر هم اکتان بنزین بالا برود عملاً شاهد، هدر رفت سوخت خواهیم بود.
سالاری ادامه داد: بحث‌های مطرح می‌شود که هشت کلانشهر باید از بنزین یورو پنج استفاده کنند اما این طور نیست که بتوانیم همه هشت کلانشهر را پوشش دهیم، زیرا اگر آمار‌های سال گذشته را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که نهایتا حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیون لیتر بنزین با مشخصات استاندارد یورو پنج تولید می‌شود. او گفت: در قانون در مورد مصرف و سبد سوخت آمده بود که باید خودرو‌های سبک و پایه دیزلی وارد بازار شوند و به همین دلیل، مطالعاتی در ایران خودرو در این زمینه اتفاق افتاد و قرار بود که این مسئله محقق شود، اما به نتیجه نرسید. مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: نکته بعدی این است که وقتی استاندارد را بالا ببریم طبیعتاً میزان تولید، مقداری شاهد افت خواهد بود و این می‌تواند یکی دیگر از دلایل برای عدم توفیق کشور در این زمینه‌ باشد. در حال حاضر نیز تنها پالایشگاه کشور که می‌تواند بهترین بنزین را با توجه به اجزای آن تولید کند، پالایشگاه امام خمینی شازند است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه