روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد - شماره 3919

وزیر نیرو:

ایران به لحاظ توسعه آب و فاضلاب بالاتر از شاخص‌ جهانی است تأمین برق عشایر با ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی قابل‌حمل

 وزیر نیرو بابیان این‌که ایران در زمینه توسعه آب و فاضلاب کشور ۳۰ درصد از شاخص جهانی بالاتر است، گفت: اگر عمر هر دولتی به پایان برسد و آن‌گونه که باید، مردم رضایتمند نباشند، قطعاً موفق نخـواهیم بود.
رضا اردکانیان در مراسم افتتاح سه طرح آبی در شهرستان بافق یزد که در قالب هفته یازدهم پویش الف - ب - ایران در محل سالن همایش‌های شرکت سنگ آهن مرکزی برگزار شد، با اشاره به سختی‌ها و زحمات اجرای طرح‌های زیرساختی استان یزد، اظهار کرد: باید مشکلات و موانع مصرف آب در بخش کشاورزی مرتفع شود در غیر این صورت هزینه‌های سنگین اقتصادی را متحمل خواهیم شد.
وی در همین رابطه تاکید کرد: موضوع آب یزد به دلیل خشکسالی‌ها حل نشده و نخواهد شد لذا باید حتماً در زمینه‌ی مدیریت مصرف، چاره‌اندیشی شود.
اردکانیان با اشاره به امکان اصلاح مصرف آب با اتکا به دانش روز و فناوری‌ها، گفت: ۱۰ درصد کاهش مصرف در بخش کشاورزی، بدون وارد کردن آسیب به محصولات این بخش می‌تواند کمک بزرگی در تأمین موفق آب مورد نیاز داشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه استان یزد برنامه‌های مشخص و دلگرم‌کننده‌ای در موضوع مدیریت مصرف دارد که سرمایه‌گذاران و مردم به وژه جوانان می‌توانند در خصوص آن فعالیت کنند.
وزیر نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خوبی در استان یزد وجود دارند که باید مدیریت شوند و روی موضوع جمع‌آوری پساب‌ها و آب انتقالی به استان از دریای عمان متکمرکز شوند.
وی با اشاره به موضوع برق نیز گفت: خوشبختانه از شرایط خوبی در موضوع برق برخورداریم و سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه در دستور کار است و حدود ۱۰ هزار مگاوات برای شکوفایی صنایع کشور در دست اقدام است که حتماً استان یزد نیز از آن بهره‌مند خواهد شد.
وی بابیان این‌که در زمینه توسعه آب و فاضلاب کشور، ایران ۳۰ درصد از شاخص جهانی بالاتر است، عنوان کرد: همه ما قدردان تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه هستیم اما این اقدامات قطعاً در مقابل شایستگی‌های مردم ایران، کم است و اگر عمر هر دولتی به پایان برسد و آن‌گونه که باید، مردم رضایتمند نباشند، قطعاً موفق نخـواهیم بود.
 یزدی‌ها اصلاً نگران تأمین آب نباشند
وزیر نیرو ضمن بیان این‌که پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین آب شرب و صنعت یزد انجام شده و اصلاً جای نگرانی نیست، گفت: مصوب کردن چنین تصمیماتی کاری ساده اما اجرای آنها مهم است.
رضا اردکانیان گفت: فرصتی بود که در قالب طرح الف - ب - ایران و به همت مسئولان اجرایی استان یزد، ۶۷۵ میلیارد تومان طرح افتتاح شد و همچنین کلنگ افتتاح سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طرح جدید بر زمین زده شد.
وی از جمله طرح‌های جدید آبی در استان را رینگ آب شهری یزد ذکر و ابراز امیدواری کرد که این طرح در صورت تأمین اعتبار تا سه سال آینده آماده بهره‌برداری شود.
وزیر نیرو بابیان این‌که تجربه قرن‌ها سازگاری مردم یزد با کم آبی و قناعت و صرفه جویی باعث شهرت آنها شده است، اعلام کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین آب شرب و صنعت یزد انجام شده و اصلاً جای نگرانی نیست.
اردکانیان بابیان این‌که مصوب کردن چنین تصمیماتی کاری ساده اما اجرای آنها مهم است، گفت: مهم است که تصمیمات اخذ شده اجرایی و پایدار باشد و خوشبختانه این دغدغه رفع شده و نماینده یزد پیگیر مسئله آب است که در این رابطه می‌توانیم اطلاعات تفضیلی برای پیگیری موضوع خط انتقال آب را در اختیارشان قرار دهیم.
وزیر نیرو با ذکر این مطلب که یزد آماده پذیرش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است، ابراز امیدواری کرد که موضوع شیرین‌سازی آب دریا با توجه به بستر ایجاد شده برای استان از سوی مسئولان یزد دنبال شود و اگر به هر دلیلی شرایط اعتباری فراهم نبباشد می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده کرد.
وی در ادامه علت عمده اجرای به موقع برخی طرح‌های حوزه آب و برق را کمبود اعتبارات عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۰ شرایط به مراتب از سالهای قبل فراهم است.
اردکانیان با اشاره به برنامه‌ی بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستای کشور، از پیگیری فراهم کردن ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی قابل‌حمل برای تأمین برق عشایر و کوچ‌نشینان خبر داد.
 رینگ آب شهری یزد زمینه رضایت یزدی‌ها را فراهم می‌کند
وزیر نیرو همچنین در آیین کلنگ زنی طرح رینگ آب شهری یزد با اشاره به اینکه کیفیت یکسان آب در نقاط مختلف شهر از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: رینگ آب شهری یزد زمینه‌ی رضایت مردم یزد از کیفیت آب را فراهم می‌کند.
رضا اردکانیان با اشاره به اجرای پویش هرهفته الف - ب - ایران، اظهار کرد: در قالب این طرح اقدامات گسترده بسیار خوبی در حوزه آب و برق در کشور رخ داده است.
وی با تاکید بر اینکه قدردان این همبستگی و سطح بالای همکاری در استان یزد هستم، گفت: برای شرکت‌های وزارت نیرو این موضوع مایه دلگرمی است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: فراهم شدن مقدمات این طرح و فاضلاب شهر یزد بسیار ارزشمند است و سبب شده که ما ۵ پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه جدید در یزد را آغاز کنیم.
اردکانیان افزود: بر اساس اقدامات صورت گرفته این طرح در زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد و زمینه رضایت مردم شهر یزد از کیفیت آب را فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه