روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد - شماره 3919

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خبر داد؛

مشکلی جدید در مسیر بازگشت ارز به کشور

 رئیس کنفدارسیون صادرات ایران می‌گوید با وجود آنکه بنا بود در سال جاری با اجرای ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی مشکلات ارزی صادرکنندگان کاهش یابد اما در روزهای گذشته معضلی جدید در این عرصه ایجاد شده است.
محمد لاهوتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: هرچند بخش خصوصی از سه سال قبل پیشنهادات خود در زمینه بازگشت ارز به کشور و ایفای تعهدات ارزی را ارائه کرده بود اما متاسفانه تا چندی قبل این پیشنهادات راه به جایی نبرده بودند و سرانجام با ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بنا شد، پنج روش برای بازگشت ارز به کشور در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.
وی با بین اینکه واردات در برابر صادرات یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در این زمینه بود، توضیح داد:‌ متاسفانه از حدود دو هفته قبل محدودیتی جدید در مسیر اجرای این ابلاغیه به وجود آمده است. در حال حاضر صادرکنندگان موظفند برای اجرای واردات در برابر صادرات، کالای تخصصی در حوزه فعالیت خود وارد کنند که همین امر برای آنها مشکلاتی جدید ایجاد کرده است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: صادرکنندگانی که قصد واردات در برابر صادرات را دارند در سامانه نیما با مشکل مواجه شده‌اند و ما عملا به شرایط قبل بازگشته‌ایم و تداوم این شرایط روند بازگشت ارز به کشور را با مشکل مواجه می‌کند.
لاهوتی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید لااقل از چند هفته قبل تغییر در شیوه های اجرایی را اعلام کنند، گفت: وقتی شرایط ناگهان تغییر می‌کند هم برای صادرکننده و هم واردکننده دشوار می‌شود. از این رو دستگاه‌های مسئول مانند سازمان توسعه تجارت باید به این حوزه ورود کرده تا در کنار مشکلات موجود لااقل در عرصه اجرا محدودیت‌ها کاهش یابند.
وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان با مشکلاتی که در عرصه تعهد ارزی به وجود می‌آید عملا بخشی از توان خود را از دست می‌دهند و همین موضوع ظرفیت تولید با محوریت صادرات را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از سوی دیگر به وجود آمدن اختلاف میان صادرکننده و وارکننده نیز چالش دیگری است که می‌تواند برای ما مشکل آفرین شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه