روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد - شماره 3918

مدیرکل بیمه سلامت مازندران خبر داد:

توقف چاپ دفترچه بیمه سلامت از اول تیرماه

  مدیرکل بیمه سلامت مازندران اعلام کرد: به دنبال استقرار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از ابتدای اردیبهشت ماه ،حذف دفاتر صندوق بیمه همگانی و از ابتدای خرداد دفترچه های روستاییان و عشایر در دستور کار قرار گرفت. از ابتدای تیرماه نیز دفترچه های کارمندی و سایر اقشار حذف خواهد شد.
 «دکتر رسول ظفرمند» در جلسه نشست خبری و شورای اطلاع‌رسانی اداره کل بیمه سلامت استان مازندران با موضوع همفکری و ارائه پیشنهاد جهت ارتقاء سطح اطلاع رسانی و توانمندسازی مردم و بیمه شدگان، اطلاع رسانی در خصوص کاهش کاربرد تدریجی وحذف دفترچه های بیمه سلامت در صندوق های مختلف و بررسی طرح های نوین الکترونیکی سازمان، اظهار کرد: از سال های گذشته در راستای اجرای پروژه های نوین الکترونیکی، بیمه سلامت از سازمان های پیشتازی بود که به این امر اهتمام داشت و با تمام توان وارد میدان عملیاتی شدن این پروژه ها شد. مدیرکل بیمه سلامت مازندران  به پروژه‌های نوین و الکترونیکی سلامت در استان اشاره کرد و گفت:  در گذشته مردم برای دریافت خدمت حتما باید یک دفترچه  درمانی را به نام یکی از صندوق های درمانی با خود همراه داشتند و اگر یادش می رفت خدماتی را نمی توانست دریافت کند و یا باید به صورت آزاد این خدمات را دریافت می کرد.  وی ادامه داد: از سه سال گذشته در بیمارستان های کشور این پروژه با عنوان ارسال الکترونیکی اسناد بیمارستانی شروع بکار کرد که مقدمه اش یک قاعده به نام استحقاق سنجی بود و همه نرم افزارهای بیمارستانی قابلیت داشتند با درج کدملی بیمه شده استحقاق درمان و خدمت شخص را مشخص نمایند و در ادامه این پروژه ها در بخش سرپایی هم بیمه گذار وارد عمل شد.
 دکتر ظفرمند با بیان اینکه در این سال ها سمت و سوی وزارت بهداشت، سازمان های بیمه گر و همه موسسات به استفاده از خدمات الکترونیک برای مردم بوده است، افزود: بیمه سلامت هم نسخه نویسی الکترونیک را از دوسال قبل شروع کرد که از سال گذشته در همه بخش های خصوصی نسخه نویسی الکترونیک اجرا شد و با کد ملی استحقاق سنجی شد و تمامی خدمات بدون وجود دفترچه ارائه می شد.
 وی با اشاره به اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه امسال دفترچه صندوق بیمه همگانی رایگان بیمه سلامت چاپ نشد، اضافه کرد: همچنین اول خرداد ماه سال جاری نیز دفترچه روستایی چاپ نشد؛ که بنا داریم  از اول تیرماه دفترچه های کارمندی و سایر اقشار دیگر چاپ نشود.
 مدیرکل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه تا کامل شدن روند نسخه نویسی الکترونیک در تمامی سطوح با برخی طرح های ابتکاری اجازه نمی دهیم روند ارائه خدمات به بیمه شدگان دچار مشکل شود، افزود:  درکنار ممنوع شدن چاپ دفترچه های جدید برای اینکه استفاده از کدملی را برای بیمه شده به راحتی داشته باشیم سازمان تصمیم گرفت به جای چاپ دفترچه چاپ سربرگ دفترچه  شامل اطلاعاتی از قبیل نوع صندوق، نام و نام خانوادگی، کدملی و مدت اعتبار را در دستور کار داشته باشد که اگر مرکزی آگاهی اش کم بود بیمه شده برای دریافت خدمات دچار مشکل نشود.
 وی اظهار کرد: تمام سامانه های نسخه نویسی و نسخه پیچی قابلیت رویت اطلاعات بیمه شده با درج کدملی را  دارند . همچنین بیمه شده می تواند وضعیت بیمه ای خود را از طریق گوشی همراه با درج کد دستوری#1666*استعلام بگیرد.  ظفرمند با بیان اینکه همه اطلاعات درمانی بیمه شدگان در درگاه الکترونیکی وزارت بهداشت ثبت و ضبط می شود و در سامانه حقوق شهروندی بیمه سلامت(https://eservices.ihio.gov.ir/esc) هم اطلاعات درمانی بیمه شدگان قابل رویت می باشد، افزود: اطلاعات درمانی بیمه شدگان قابلیت تصحیح و بازخوانی مجدد را هم دارد.  وی  با اشاره به اینکه با اجرای پروژه‌های الکترونیکی ، ضمن کاهش مراجعات و به حداقل رسیدن کاغذ، پرداخت‌ها نیز تقریباً به‌روز شده است، افزود: موسسات توانستند با نسخه نویسی الکترونیکی کمتر از بازه هفته و ماه مطالبات خود را دریافت کنند.  ظفرمند با بیان اینکه در بخش های خصوصی به هدف سازمانی که بالای 80 درصد بود دست یافتیم، گفت: تلاش داریم در بخش های دولتی نیز این نسخه نویسی و نسخه پیچی رابصورت کامل اجرایی کنیم. در استان مازندران با توجه به اجرای برنامه پزشکی خانواده شهری نرم افزارها آماده شده و از هفته گذشته با انتساب جمعیت بیمه شده شهری به پزشک خانواده ( حدود 570خانواده شهری)  شروع می شود با ورود این جمعیت به عرصه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه شده مشکلات مجموعه بهداشت و درمان و بیمه شده ها به حداقل خواهید رسید.دراین راستا حدود پنجاه هزار نسخه کاغذی توسط پزشک خانواده بصورت الکترونیکی صادر و در سایر موسسات داروخانه،آزمایشگاه و... واخواهی می شود.
 وی در ادامه با بیان مزیت های اجرای نسخه نویسی الکترونیک، افزود: اگر در سامانه نسخه درج شود مشمول پوشش 90 درصدی توسط بیمه خواهد شد و فقط 10 درصد را بیمه شده پرداخت خواهد کرد. دکتر ظفرمند بابیان اینکه مطابق قانون و در راستای اجرای آزمون وسع همه افراد جامعه باید تحت پوشش بیمه باشند، تصریح کرد: همه افراد فاقد بیمه باید برای تعیین تکلیف و برخورداری از بیمه اقدام کنند و اگر افراد از نظر منابع درآمدی و مالی زیر ۴۰ درصد حداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشد، 100 درصد حق بیمه آن از سوی دولت پرداخت می‌شود.   وی بابیان اینکه همچنین افرادی که بین ۴۰ - ۱۰۰ درصد حداقل حقوق اداره کار درآمد داشته باشند، ۵۰ درصد حق بیمه آن از سوی دولت پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا و اهمیت ارائه خدمات به موقع و مطلوب به بیماران، آزمون وسع انجام نمی شود  و هر فرد فاقد بیمه مراجعه کند می تواند بصورت رایگان از خدمات  درمانی تحت پوشش بیمه سلامت استفاده نماید.
 مدیرکل بیمه سلامت مازندران بیان کرد: از یک میلیون و 500هزار نفر مازندرانی که دفترچه بیمه سلامت داشتند به طور میانگین  سالیانه حدود۸۵۰۰۰۰ دفترچه چاپ می شد، یعنی ماهیانه 70 هزار دفترچه چاپ می کردیم و هر دفترچه سال گذشته 12هزار و 500تومان هزینه دربر داشت و با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در هزینه ها و کاغذ صرفه جویی شد.  وی با بیان اینکه در روستاها در مراکز بهداشتی درمانی نیازی به ارائه دفترچه بیمه برای دریافت خدمت نیست، افزود: بیمه شده با ارائه کدملی می تواند خدمات دریافت کند. و در هر مراجعه 10درصد تعرفه پزشک عمومی حق ویزیت پرداخت می کند و 30 درصد هزینه دارو را پرداخت می کند.  ظفرمند به برنامه ریزی برای حذف سربرگ ارجاع  اشاره کرد و گفت: پزشک در بحث روستایی یا پزشک خانواده شهری باید مریض را به متخصص ارجاع می داد که این روند با حذف دفترچه با سربرگ پزشک انجام می شود تا سامانه های سطح 2و 3 در میدان عملیاتی شدن نسخه نویسی الکترونیکی وارد شوند و این سربرگ ارجاع هم حذف شود.  وی با بیان اینکه نزدیک به 900هزار نفر بیمه شده روستایی داریم، افزود: همچنین  233هزار بیمه شده در بخش همگانی، 240 هزار بیمه شده کارمندی و 80 هزار بیمه شده سایر اقشار از خدمات بیمه سلامت استان مازندران بهره مند هستند.   ظفرمند با بیان اینکه در گذشته سیستم نظارت بر روند ارائه خدمت به بیمه شدگان حضوری بود و نسخه ها را باز بینی می کردیم اگر مشکلی بود بعداً رفع نقص می شد، گفت: با اجرای نسخه نویسی الکترونیک، اکنون نسخه الکترونیک نوشته شده را بروز و آنلاین مشاهده  می کنیم و اگر مشکل داشت تصحیح می شود. قوانین بیمه ای در این نرم افزارها مستقر شده که درهنگام نگارش بااعمال قوانین   رسیدگی شروع می شود.  وی از تشکیل 13 گروه مجازی برای پشتیبانی از طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در بیمه سلامت مازندران خبر داد وگفت: سوالات موسسات و داروخانه ها به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان پاسخ داده می شود.برای ارزیابی استحقاق درمان اگر چنانچه اینترنت قطع بود در این گروه های مجازی موضوع به سرعت  قابل رسیدگی می باشد. پزشک می تواند با درج کد دستوری #1666* استعلام وضعیت بیمه ای مریض رااستعلام بگیرد و نسخه را در کاغذ به همراه کد ملی بیمه شده بنویسد وموسسات و داروخانه خدمت و دارو را تحویل بیمه شده بدهند .

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه