روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد - شماره 3914

نتایج محرمانه یک گزارش در آمریکا:

کرونا نشتی آزمایشگاه چینی

 یک گزارش درباره منشأ کووید-۱۹ که آزمایشگاه ملی دولت آمریکا آن را تهیه کرده است، به این نتیجه می‌رسد که فرضیه نشت ویروس کرونا از یک آزمایشگاه چین در شهر ووهان معقول و شایسته بررسی بیشتر است.
روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال  به نقل از افراد آشنا به این سند محرمانه نوشت: این بررسی در ماه مه ۲۰۲۰ بوسیله آزمایشگاه می لاورنس لیورمور لاورنس در کالیفرنیا تهیه شده و به وزارت خارجه آمریکا ارجاع شده است. به نوشته این روزنامه این برررسی درباره منشا پاندمی کرونا در ماه‌های آخر دولت ترامپ انجام شده است. ارزیابی آزمایشگاه لاورنس لیورمور بر اساس یک آنالیز ژنومی ویروس است. آزمایشگاه درباره گزارش وال استریت جورنال اظهار نظری نکرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ماه پیش به دستیارانش دستور داد تا پاسخ‌هایی به پرسش درباره منشا کروناویروس جدید بیابند. به گفته بایدن، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دو سناریوی محتمل در این باره در نظر می‌گیرند: یکی اینکه ویروس در نتیجه یک حادثه در آزمایشگاه به خارج نشت کرده باشد یا تماس کارکنان آزمایشگاه با یک حیوان آلوده باعث خروج ویروس شده باشد- اما فعلا به نتیجه‌ای قطعی در این باره نرسیده‌اند. گزارش اطلاعاتی  محرمانه  آمریکا در این باره که از زمان دولت دونالد ترامپ در گردش است، مدعی است که سه پژوهشگر در انستیتو ویروس‌شناسی ووهان چین در نوامبر ۲۰۱۹ آنقدر بیمار شدند که به مراقبت بیمارستانی نیاز پیدا کردند. مقامات آمریکایی چین را متهم کرده‌اند که درباره منشا کرناویروس شفاف نبوده‌اند، اتهامی که چین آن را رد می‌کند. در تحولی جداگانه، مایک رایان مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت که این سازمان نمی‌تواند چین را قانع کند که داده‌های بیشتری درباره منشا کووید-۱۹ در اختیار بگذارد، با این حال افزود که پیشنهاد می‌کند بررسی‌ها مورد نیاز برای شناخت محل ظهور ویروس به «سطح بعدی» ارتقا یابد. دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا از چین خواست اسناد پزشکی ۹ فردی را منتشر کند که اطلاعات بیماری‌شان ممکن است شواهدی حیاتی درباره این فرضیه که کووید-۱۹ در ابتدا در نتیجه نشت از آزمایشگاه ظهور کرده است، به دست دهند.

جزئیات افزایش 134 درصدی قیمت مرغ
سیاه و سفید بازار
 در حالی قیمت مرغ نسبت به پارسال تا ۱۳۴ درصد افزایش داشته که این جریان افزایش قیمت متوقف نشده و اخیرا بار دیگر افزایش آن در بازار قابل مشاهده است.
افزایش قیمت مرغ و نوسان بازار آن از نیمه دوم سال گذشته شدت گرفت و با وجود واکنش‌های متفاوتی که نسبت به این موضوع وجود داشت، هنوز سازمانی مسئولیت این افزایش قیمت و حتی تنظیم بازار آن را به گردن نگرفته است.
این در حالی است که بررسی وضعیت قیمت مرغ براساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته قیمت این محصول مصرفی مردم ۱۳۴.۱ درصد افزایش دارد؛ به طوری که هر کیلو مرغ در اردیبهشت‌ماه پارسال به طور متوسط ۱۱ هزار تومان بوده و در فروردین‌ماه امسال به حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است، ولی در اردیبهشت‌ماه متوسط قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده که نشان می‌دهد ۵.۵ درصد در فاصله این دو ماه کاهش دارد.
حداکثر قیمت ۲۷ هزار تومان!
حداقل و حداکثر قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۷۰۰ و ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است، قیمت‌هایی که مرکز آمار منتشر کرده و حتی در مورد حداکثر باز هم از قیمت‌های موجود در بازار کمتر است، چرا که مرغ در بازار تا ۳۴ یا ۳۵ هزار تومان هم فروش می‌رود. در مورد مرغ‌های قطعه‌بندی شده نیز قیمت بسیار بالاتر است و حتی با نرخ ۶۰ هزار، ۷۰ هزار و بالاتر قیمت گذاری می‌شود. در رابطه با تغییر قیمت گوشت مرغ از سال گذشته تاکنون نیز هر کیلو مرغ ماشینی در خردادماه به طور متوسط ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان، تیرماه ۱۷ هزار و ۲۰۰، مرداد۱۷ هزار و ۹۰۰، شهریور ۱۸ هزار و ۱۰۰، مهر ۱۹ هزار و ۲۰۰، آبان ۲۴ هزار و ۲۰۰، آذر ۲۷ هزار و ۳۰۰، دی ۲۱ هزار، بهمن ۲۳ هزار، اسفند ۲۵ هزار و ۸۰۰ و در سال جاری در فروردین‌ماه ۲۷ هزار و ۳۰۰ و اردیبهشت‌ماه ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.
واردات ۹۴ تن در فروردین
این در شرایطی است که جهت تنظیم بازار مرغ در اسفندماه سال گذشته طی مصوبه هیات وزیران قرار شد ۵۰ هزار تن با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکت امور پشتیبانی امور دام و عرضه شود و طی روز‌های اخیر این میزان واردات تا ۱۲۰ هزار تن مصوب شد. اما آنچه در گزارش گمرک ایران برای فروردین‌ماه مشاهده می‌شود، واردات ۹۴ تن به ارزش ۱۸۲.۸ هزار دلار بوده است که اگر تمام این واردات با ارز ۴۲۰۰ و مصوبه هیات دولت صورت گرفته باشد باز هم فاصله بسیار زیادی با رقم مصوب دارد و مشخص نیست چرا با وجود مصوبه برای ورود گوشت مرغ جهت تنظیم بازار این واردات در حداکثر صورت گرفته است.
دیروز مرغ چند بود؟
در حالی که زمان زیادی از افزایش نرخ مصوب مرغ و تعیین قیمت 24 هزار و 900 تومانی این محصول نمی‌گذرد که بر اساس گزارش های میدانی قیمت هر کیلوگرم از این محصول در شهر تهران 34 هزار تومان به فروش می رسد که 9100 تومان بالاتر از نرخ مصوب است.
با توجه به اینکه برای تامین نهاده ها طیور یا  همان خوراک طیور از 4200 تومانی استفاده می شود و تسهیلاتی برای تولید این محصول توسط دولت پرداخت می شود، دولت برای مرغ نرخ مصوب تعیین می کند و مرغداران، کشتارگاه ها و مرغ فروشی ها موظف به رعایت این  نرخ ها هستند و در صورت تخلف با جریمه و برخورد تعزیراتی مواجه می شوند. مشاهدات میدانی نشان می دهد برخی از فروشگاه ها نیز هستند که اقدام به فروش مرغ با نرخ مصوب می کنند و برخی دیگر نیز کماکان با انجام قطعه بندی آنها با را قیمت های دلخواه به فروش می رسانند. همچنین برخی از فروشگاه ها نیز بدون توجه به نرخ های مصوب، مرغ را با قیمت های بالایی نظیر 32 تا 35 هزار تومان به فروش می رسانند اما برای اینکه توسط تعزیرات جریمه نشوند از درج قیمت خودداری می کنند، این درحالی است که عدم درج قیمت نیز خود تخلف صنفی است.بنابر این گزارش، نظارت های دستگاه های نظارتی ماننداصناف و تعزیرات حکومتی باعث شده بود که مرغ در مدت کوتاهی به قیمت مصوب برسد و همچنین قطعه بندی مرغ برای جلوگیری از گران فروشی ممنوع شد اما اکنون دوباره بازار به حال خود رها شده است.

179 فوتی جدید کرونا در کشور
 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در کشور ۱۷۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و همچنین در این بازه زمانی ۸هزار و ۸۴۶ بیمار دیگر نیز شناسایی شدند.
تا کنون ۴ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۷۷۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۸۲ هزار و ۴۸۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۲۶۱ دُز رسید.  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۱۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۸۰ هزار و ۱۱۶ نفر رسید. متاسفانه ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۳۶۲ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۵۷۸ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۰ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه