روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 3897

کاهش 41 درصد بارش‌ها در کشور

 رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها و خشکسالی در کشور گفت: در این شرایط به مسئله پایداری سرزمین توجه کنیم و بی‌مهابا از آب‌های زیرزمینی استفاده نکنیم چراکه مشکل فرونشست زمین در کشور بسیار جدی است.
احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در کشور ۱۲۷.۱ میلیمتر بارش داشته‌ایم، اظهار کرد: این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور حدود ۸۷ میلیمتر - ۴۱ درصد - کمتر است.
وی در ادامه با بیان اینکه بارش در تمامی استان‌های کشور کمتر از نرمال گزارش شده است، تصریح کرد: شدت کم بارشی در برخی از استان‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط است. برای مثال بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان ۸۲ درصد، در استان هرمزگان ۸۶ درصد و در استان کرمان ۶۵ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.
به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون در استان‌های پربارشی مانند گیلان و مازندران نیز به‌ترتیب حدود ۲۳ و ۱۷ درصد کاهش داشته است. از سویی دیگر اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان ۳۸ درصد، سمنان ۳۹ درصد، خراسان رضوی  ۴۷ درصد، خراسان جنوبی ۴۶ درصد و خراسان شمالی ۳۶ درصد کم بارشی داشته‌اند.
وظیفه در ادامه درباره وضعیت بارش‌ها در تهران تصریح کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون در تهران ۲۱۱.۴ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان نسبت به نرمال ۴۴ میلیمتر کمتر است. این یعنی در این استان با کاهش ۱۷ درصدی بارش‌ها مواجه هستیم.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: به‌طور کلی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بوده است. گاهی اوقات در کشور ما کم بارشی در پاییز و زمستان با بارش‌های بهاره جبران می‌شود اما متاسفانه در این فصل نیز بارش خاصی نخواهیم داشت. هرچند که اوضاع در اردیبهشت ماه بهتر بود اما طی فروردین برخی از استان‌های ایران هیچ بارشی دریافت نکردند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی به‌ دلیل کاهش بارش و ذوب برف، ذخیره آبی در مناطق کوهستانی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، گفت: این وضعیت ما را در شرایط تنش آبی قرار خواهد داد. درحال‌ حاضر نیز می‌توان گفت که بسیاری از نقاط ایران در جنوب و شرق کشور در شرایط تنش آبی هستند و کاهش بارش‌ها می‌تواند حتی روی تامین آب شرب نیز اثرات خود را نشان دهد.

افزایش 20 درصدی مناسب‌سازی شهری در تهران
 مسئول مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به سامانه معبر که برای طرح مشکلات معلولان در راستای مناسب‌سازی معابر، اماکن عمومی و محیط‌های شهری و ساختمان‌های اداری راه‌اندازی شده می‌گوید: بیشترین پیامک‌های دریافت شده از سوی مردم مربوط به مشکلات محیط‌های شهری مانند پل‌ها، رمپ و هم‌سطح‌سازی خیابان‌ها بوده است.
مریم سلطانیبا بیان اینکه سامانه معبر از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده است، گفت: سامانه معبر، سامانه‌ای کشوری و مربوط به محیط‌های شهری و عمومی است که توسط دبیرخانه مناسب‌سازی کشور راه‌اندازی شده است.
 به گفته وی، افراد می‌توانند با شماره‌گیری کد (۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲) در ابتدا خود را معرفی کرده و سپس مشکل خود را در زمینه‌های مشکلات شهری و ساختمان‌های عمومی اعلام کنند. این پیامک به طور مستقیم برای کارشناس مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان مربوطه ارسال می‌شود و کارشناس پس از دریافت این پیامک، باتوجه به مشکل در شهرستان آن استان، نامه‌ای برای پیگیری به مسئول شهرستان محل مربوطه ارسال می‌کند. کارشناس نیز باتوجه به شهرداری آن منطقه نامه‌ای را برای رفع مشکل ارسال می‌کند و شهرداری پس از رفع مشکل، گزارش آن را برای ما ارسال و ما آن را برای دبیرخانه کشوری ارسال می‌کنیم.
مسئول مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه یک الی دو پیامک در زمینه مشکلات محیط‌های شهری و عمومی دریافت می‌کنیم، یادآور شد: برخی از پیامک‌های ارسال شده در زمینه مشکلات محیط‌های شهری و عمومی رفع شده است و برخی‌ها نیز ممکن بوده قابلیت رفع کردن نداشته باشد.
سلطانی افزود: بیشترین پیامک‌های دریافت شده از سوی مردم مربوط به مشکلات محیط‌های شهری مانند پل‌ها، رمپ و هم‌سطح‌سازی خیابان‌ها بوده است.
بنابر اظهارات وی، براساس بررسی‌های انجام شده طی ۲ سال گذشته شاهد افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی مناسب‌سازی محیط شهری نسبت به گذشته بوده‌ایم.

ناپایداری ذخایر خونِ تهران
 مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به ناپایداری ذخایر خون و فرآورده های آن در استان تهران، گفت: ذخایر خونی ما ناپایدار است و هر لحظه ممکن است که به حالت وضعیت بحرانی وارد شود و در فرآورده‌های خونی دچار مشکل شویم. بر این اساس خواهشمندم که مردم با اهدای مستمر و مداوم خون، ما را یاری دهند.
دکتر  محمدرضا مهدی‌زاده درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های آن در تهران، گفت: ما هر سال بعد از تعطیلات نوروز تا اواخر اردیبهشت با موجی از مراجعه مردم جهت اهدای خون مواجه بودیم که همیشه باعث می‌شد که ذخایر خونی خوبی برایمان ایجاد شود، اما امسال بعد از تعطیلات با موج چهارم کرونا در کشور مواجه شدیم و اواخر فروردین هم ماه مبارک رمضان را داشتیم که این موضوع باعث شد با موج اهدای خونی که هر سال با آن مواجه بودیم، مواجه نشویم و منجر به این شد که ذخایر خونی ما مقداری کاهش یابد.
وی افزود: البته در ماه مبارک رمضان مردم مراجعه خوبی به مراکز اهدای خون داشتند که از همه مردم تشکر می‌کنیم، اما مراجعه به میزانی که ذخایر خونی خوبی برایمان ایجاد کند، نبود و همه این عوامل باعث شده که اکنون ذخایر خونی ما تقریبا بی ثبات باشد. البته در حال حاضر برای تامین فرآورده‌های خونی مشکلی نداریم، اما اگر این روند فعلی در مراجعه مردم ادامه یابد، قطعا در روزها و هفته‌های آتی با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز ۱۶۷ بیمارستان استان تهران روبرو می‌شویم.
مهدی‌زاده ادامه داد: مراکز ما در عید فطر فعالند. عید فطر چه پنجشنبه و جمعه باشد و چه جمعه و شنبه، در این دو روز چهار مرکز فعال داریم که شامل اداره انتقال خون استان تهران در خیابان وصال شیرازی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعال است. همچنین سه مرکز جامع خون‌گیری ما در مناطق چهار، پنج و ۲۰ تهران که از ساعت ۹ صبح تا چهار بعد از ظهر فعالند. بر همین اساس از مردم خواهش می‌کنم که با توجه به اینکه ممنوعیت تردد برای مسافرت‌ها ایجاد شده، مردم از این فرصت استفاده کرده و در تعطیلات عید فطر که مراکز ما باز هستند، برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند. همچنین اگر برایشان امکان دارد، به صورت خانوادگی مراجعه کنند و با اهدای خون سالم خودشان، ما را یاری کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه