روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 3897

رشد ۵ درصدی ازدواج در پاندمی کرونا در کشور

 معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، خانواده را قوی ترین ساختار در مقابل آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و... دانست و گفت: پیمایش‌های متعددی درباره وضعیت خانواده ایرانی انجام شده که نشان می‌دهد کماکان محور اصلی جامعه ایرانی خانواده است و اکثریت مطلق به نقش، همراهی، تایید و مشورت گرفتن از خانواده در تصمیمات بزرگ تاکید کردند.
معصومه ابتکار اظهار کرد: علیرغم تمامی تحولات امروزی جوامع، کم‌توجهی‌ها و یا بی‌توجهی‌های دنیا به خانواده؛ اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت خانواده به عنوان ساختار حفظ امنیت و انسجام اجتماعی مطرح و بسیار مورد توجه است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به نقش خانواده در مواجهه با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی بهداشتی نظیر پاندمی کووید ۱۹، تصریح کرد: خانواده پویا، سالم و شکوفا قوی‌ترین ساختار و نهادی است که می‌تواند تنش این آسیب‌ها را به حداقل برساند و به ارتقاء تاب آوری اعضا کمک کند.
وی این را هم گفت که خانواده سالم، پویا و شکوفا می‌تواند تضمین کننده سلامت روان نسل‌های بعد، تضمین کننده اقتصاد پویا و... باشد چراکه اکنون نگاه جهانیان به خانواده بسیار تغییر کرده و به سهم و جایگاه خانواده در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و حتی بهداشتی بسیار توجه می‌شود.
ابتکار با اشاره به پیمایش‌های انجام شده بر روی بیش از پنج هزار نفر، ادامه داد: بر اساس همین پیمایش‌ها معاونت امور زنان طرح‌های «گفتگوی ملی خانواده»، «گفتگوی بین نسلی» و «مهارت‌های ارتباطی» را یک ضرورت تشخیص داد و بر روی این طرح‌ها کار کرد، چراکه برای استمرار و پایداری یک خانواده خوب اعضا باید بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، نداشتن مهارت‌های ارتباطی را آسیبی برای خانواده‌ها دانست و گفت: بر اساس پیمایش ملی «خانواده»، معاونت امور زنان و خانواده دولت دوازدهم تصمیم گرفت به طور خاص و ویژه بر مهارت‌های ارتباطی اعضا خانواده متمرکز شود. این پیمایش «عدم مفاهمه» و «عدم امکان برقراری ارتباط موثر» را به عنوان یکی از دلایل از هم پاشیدگی خانواده‌ها نشان می‌داد. از این رو طرحی را در سطح ملی و در تمام استانهای کشور آغاز کردیم.
به گفته ابتکار، این معاونت با همکاری انجمن جامعه شناسی، کانون گفتگوی امام موسی صدر، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و انجمن اولیا و مربیان به طور خاص بر روی موضوع «مهارت‌های ارتباطی» متمرکز شد و در این راستا در جهت تقویت مهارت‌های ارتباطی افراد دوره‌ها و نشست‌هایی در ۶۳ شهر کشور اجرا کرد.
وی همچنین این را هم گفت که برای اجرای این طرح تسهیل‌گران خوبی تربیت شدند، این طرح در مدارس دخترانه مقاطع متوسطه آموزش و پرورش اجرا شد به طوری که سال گذشته و در مقطعی حدود ۶۵۰ هزار دانش آموز با مهارت‌های ارتباطی آشنا شدند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: سعی کردیم «گفتگوی ملی خانواده» را به عنوان سیاست عملی برای تحکیم خانواده در سطح کشور پیش ببریم. در کنار آن نیز «گفتگوی بین نسلی» را پیش بردیم و با وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی به طور ویژه بر روی آن کار کردیم. برای الگو سازی «گفتگوی بین نسلی» نشست‌ها و پژوهشی با انجمن ایرانی ارتباطات انجام دادیم که به تولید پادکست‌های «رادیو نسل» انجامید. دعوت می‌کنم از خانواده‌هایی که فرزند جوان دارند و یا به مناقشات بین نسلی علاقمندند این پادکست‌ها را گوش کنند چراکه یک مواجهه صحیح برای شکاف بین نسلی ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه