روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت - شماره 3896

روان مردم

 مرتضی اشرفی- سلامت روان به معنی وجود بهزیستی روانشناختی یا عدم وجود بیماری روانی است. وضعیت سلامت روان به کسی اطلاق می‌شود که عملکردش «در سطح قابل قبولی از تنظیم عاطفی و رفتاری» باشد. از دیدگاه روانشناسی مثبت گرا یا کل نگر، سلامت روان شامل توانایی فرد در لذت بردن از زندگی و ایجاد تعادل بین فعالیتهای زندگی و تلاش برای دستیابی به تاب آوری روانشناختی است. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی WHO، سلامت روان شامل «بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی ادراک شده، خودمختاری، توانمندی، وابستگی بین نسلی و خود شکوفایی توانایی‌های فکری و عاطفی فرد و همچنین موارد دیگر است». WHO به علاوه اظهار می‌دارد که بهزیستی فرد در تحقق بخشیدن به توانایی‌های خود، مقابله با فشارهای عادی زندگی، کار مولد و ایفای نقش در اجتماع است. تفاوت‌های فرهنگی، ارزیابی‌های ذهنی و نظریه‌های تخصصی مختلف، همه بر چگونگی تعریف «سلامت روان» تأثیر می‌گذارد
بهداشت روان موضوعی فراتر از فقدان يا نبود بيماري رواني است. بعد مثبت بهداشت روان كه سازمان بهداشت جهاني بهداشت نيز روي آن تكيه دارد، در تعريف سلامتي لحاظ شده است « سلامتي يك حالت رفاه جسمی، رواني و اجتماعي است نه فقط نبود بيماري و يا ناتواني»بنابراین،بهداشت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی هایش را باز می شناسد و قادر است با استرس های عادی و  معمول زندگی، سازگاری داشته و از نظر شغلی مفید و سازنده باشد.
اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند و برای کسب اطمینان از سلامتی خود، از روش هایی همچون ورزش منظم، تغذیه مناسب و آزمایش های پزشکی استفاده می کنند. اما تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ سلامت روانی خود واقف هستند.
همه در زندگی فشار روانی را تجربه می کنند که البته میزان معینی از آن برای ایجاد انگیزش مفید است، اما سطوح فشار روانی باید به دقت مورد بازبینی واقع شود. فشار روانی می تواند مشکلات جسمانی (از قبیل فشار خون بالا، سردرد، گردن درد، خستگی)تولید کند و ممکن است سرآغازی برای ناتوانی روانی در بعضی از مردم باشد.
«بهداشت روان» تنها به تشریح علت اختلال ها نمی پردازد، بلکه پیشگیری ناراحتی روانی به معنای وسیع آن با هدف جلوگیری از وقوع بیمارهای شدید روانی را نیز دنبال می کند.در مکتب متعالی اسلام، آموزه هایی می یابیم که در رسیدن به این هدف می تواند بسیار مؤثر باشد، برای نمونه یاد و ذکر خدا فرد را از امیال و تکانش هایی که برای او استرس و فشار روانی ایجاد می کند، باز می دارد.
آموزه هایی چون صبر، رضا و توکل که سلامت روانی و آرامش فرد دیندار را تضمین می کنند.تقریباً نیمی از جمعیت جهان تحت تأثیر بیماری روانی هستند و بیماری شان بر عزت نفس، روابط و توانایی عملکرد آنها در زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد سلامت عاطفی فرد می‌تواند بر سلامت جسمی او اثر بگذارد. سلامت روانی ضعیف می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل ناتوانی در تصمیم‌گیری مناسب و سوء مصرف مواد شود.
سلامت روانی خوب می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد در حالی که سلامت روانی ضعیف می‌تواند آن را بدتر کند. به گفته ریچاردز، کامپانیا، و موز بورک، «شواهد در حال افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد توانایی‌های عاطفی با رفتارهای جامعه پسند مانند مدیریت استرس و سلامت جسمی در ارتباط است.»تحقیقات آنها همچنین نتیجه گرفت افرادی که فاقد ابراز عاطفی هستند، مستعد رفتارهای ضداجتماعی هستند (به عنوان مثال، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، درگیری‌های جسمی، خرابکاری) که نشان دهنده وضعیت سلامت روان و احساسات سرکوب شده آنها است. بزرگسالان و کودکانی که با بیماری روانی روبرو هستند ممکن است انگ اجتماعی را تجربه کنند که این امر می‌تواند مشکلات را تشدید کند.
جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که از حدود سه دهه پیش خدمات سلامت روان را در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی ادغام کرده است. در سطح روستا بهورز در حوزه­ی سلامت روان مسئولیت­های تعریف شده­ای دارد. پزشکان عمومی مراقبت های سلامت روان را بعنوان بخشی از وظایف کلی خود ارائه می دهند. بنابراین در مراکز مراقبت های اولیه، بیماران خدمات سلامت روان را به صورت یکپارچه و ادغام یافته با سایر خدمات دریافت می کنند. در مواردی که مشکلات بیماران پیچیده باشد پزشکان عمومی بیماران را به سطح بالاتر ارائه خدمت، که توسط متخصصین سلامت روان ( روانپزشکان و روان شناسان ) حمایت می­شود، ارجاع می دهند. وجه غالب و مهم ادغام سلامت روان در ایران اجرای آن در مقیاس کشوری است .

813 هزار شهید و 30 هزار جانباز در ناجا
 در راه دفاع از امنیت کشور
 فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه خون شهدا بهترین سند برای حقانیت و مظلومیت آنان است، گفت: نیروی انتظامی بیش از ۱۳ هزار شهید، ۳۰ هزار جانباز و حدود ۲۰۰۰ آزاده در راه دفاع از امنیت کشور تقدیم کرده است که با برگزاری جلسات دیدار با خانواده شهدا سعی می شود یاد و خاطره شهدا زنده نگه داشته شود.
سردار حسین اشتری در نشست صمیمی با تعدادی از فرزندان شهدای شاخص نیروی انتظامی که در ستاد ناجا برگزار شد، با بیان اینکه شهدای بزرگوار و گرانقدر به گردن همه ما حق دارند، تصریح کرد: اقتدار و امنیت امروزمان را مدیون جانفشانی و ایثار شهیدان هستیم و باید با تأسی از سیره شهدا قدردان این عزیزان باشیم تا در اجرای ماموریت ها بتوانیم به موفقیت و عزت برسیم.
وی با اشاره به اینکه شهیدان ناجا مانند بقیه شهدا دارای یک مظلومیت خاصی هستند به خصوص شهید گرانقدر و عزیز سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» که به عنوان یک قهرمان جهانی یاور مظلوم و دشمن ستمگر شناخته می شوند، افزود: هر چند ایشان در کیلومترها دورتر از میهن اسلامی مان ولی برای امنیت و در راه اقتدار مردم و کشور به شهادت رسیدند.  
وی با تشکر و قدردانی از حضور تعدادی از فرزندان شاخص ناجا در این نشست بر ادامه بودن برگزاری این گونه برنامه ها در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت تاکید و خاطر نشان کرد: حرکت در سیره شهدا وظیفه همگانی است.
وی بر لزوم تاسیس یک تشکل به منظور ارتباط و تعامل دو سویه مابین فرزندان شهدا و مجموعه نیروی انتظامی برای بهره مندی از این ظرفیت عنوان داشت: این ارتباط باعث می شود تا هم ناجا بتواند از این ظرفیت استفاده کند و هم اگر این عزیزان مشکلاتی دارند در جهت برطرف شدن آن اقدامی موثر انجام گیرد.
سردار اشتری با بیان اینکه مقام معظم رهبری علاقه ویژه ای به خانواده شهدا دارند، تاکید کرد: باید قدردان چنین رهبر گرانقدری باشیم.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به امورات خانواده های شهدا از اولویت های اصلی نیروی انتظامی است، یادآور شد: نام گذاری و مزین شدن اماکن و مقرهای این مجموعه در اقصی نقاط کشور به نام شهدا از تعلق خاطر به شهیدان گرانقدر و تحکیم مبانی فرهنگ ایثار و شهادت است.
براساس گزارش سایت پلیس، سردار اشتری با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو، خاطر نشان کرد: وظیفه شرعی و همگانی است تا در روز ۲۸ خردادماه در پای صندوق های رأی حضور یافته و با انتخاب نماینده اصلح به این وظیفه خود عمل کرده تا ان شاء الله شاهد حل شدن مشکلات و موفقیت های روزافزون و پیشرفت در عرصه های مختلف  باشیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه