انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین بانک آینده و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران
تفاهمنامه همکاری مشترک بانک آینده و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با حضور حسین مجاهدی عضو هیأت مدیره، نادر خواجه حقوردی معاون امور شعب و بازاریابی، جمعی از معاونان و مدیران بانک و حرمتاله رفیعی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و سایر اعضای هیأت مدیره انجمن منعقد شد.
به گزارش کائنات، این تفاهمنامه با هدف همکاری و تسهیل ارتباط میان طرفین در حوزه ارائه خدمات بانکی و مالی بانک آینده به اعضای انجمن، بهویژه بهمنظور بهسازی فرایندهای اقتصادی در حوزههای گردشگری و مشاغل مرتبط و وابسته و افزایش توان رقابتی، حفظ صنوف، کاهش نیازهای مالی، بهرهمندی از فناوریهای نوین بانکداری الکترونیکی و بهبود فضا و ابزارهای کسب و کار منعقد شد.
مشارکتهای مالی، ارائه تسهیلات ویژه سفر برای تمامی گردشگران در قالب کارت سفر، ارائه سبدهای متنوع تسهیلات، ضمانتنامههای بانکی، خدمات نوین بانکداری الکترونیکی و صدور ایرانکارت برای اعضای انجمن صنفی از دیگر موضوعات مطرح شده در تفاهمنامه است.
محمود جامساز، اقتصاددان:
رشد اقتصادی نیازمند تغییرات اساسی است
محمود جامساز، اقتصاددان گفت: رشد اقتصادی قابل توجه در کشور باید با تغییرات اساسی و بنیادی در اندیشه سیاستگذاران کلید بخورد.
محمود جامساز، کارشناس امور اقتصادی درباره رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی گفت: حاصل رشد اقتصادی باید در سپهر و فضای اقتصاد ایران قابل مشاهد باشد، به این شکل که نشانههای رفع بحران از بازارهای مختلف دیده شود و مانعی بر نابازار شدن آنها نباشد. بر همین اساس کالاها و مواد مورد نیاز در زمان رشد اقتصادی نباید به صورت نامتوازن، نامتعادل و با قیمتهای تعیین شده از سوی دولت که هیچ سنخیتی با قدرت خرید مردم ندارد، توزیع شود زیرا در این شرایط به هیچ وجه جوابگوی نیازهای اساسی و مبرم جامعه نخواهد بود.
وی در ادامه اظهار داشت: مهم ترین مسئلهای که این روزها بسیار جای توجه دارد، مسئله کنترل بیماری کرونا و تهیه واکسن است. در واقع کنترل این بیماری مشکل بسیار بزرگ کشور از این جهت به حساب میآید که دیگر کشورها در خصوص ورود واکسن حداکثر تلاش خود را به کار بستند و مردم میبینند که کشورهای صاحب رشد اقتصادی حتی چند برابر جمعیت خود واکسن وارد کردند (در این خصوص میتوان کانادا را مورد مثال قرار داد) حتی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هم با کمک سازمان بهداشت جهانی و کشورهای ثروتمند واکسیناسیون خود را آغاز کردهاند که بیانگر توجه و صیانت از امنیت جانی ملت از سوی حاکمان آنان است.
این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه تاکید کرد: رشد اقتصادی باید ضامن بقای اقتصادی کشور باشد و ایجاد اشتغال و درآمد ملی کند. اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور که میتوان در آن به رشد ۴ برابری نقدینگی و پایه پولی اشاره داشت، کسب رشد اقتصادی بر اساس اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حیرتآور است.
جامساز پیشنهاد خود را برای روند رشد اقتصادی چنین مطرح کرد: برای رشد اقتصادی باید در ابتدا اراده آمرهای وجود داشته باشد. به این معنا؛ نگاه سیاستگذاران توسعهگرایانه باشد و از نگاه واپسگرا پرهیز شود. اکنون متاسفانه سیاستگذاران به جای آنکه توسعه اقتصادی کشور را بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار دهند به پایگاه، مقام و مناصب خود میاندیشند و برای حفظ این جایگاه تلاش میکنند.
وی در ادامه افزود: مهم ترین مسئلهای که در کشور مانع کسب رشد اقتصادی میشود، این است که عمدتا سیاستگذاران در راستای سیاستگذاری کشور تصمیماتی اتخاذ میکنند که با اصول و مبانی علمی فاصله دارد. به این معنا؛ طرح مسئله، اتخاذ تصمیم و اجرا آن با مشکل مواجه است و این موضوع نشان دهنده عدم آیندهنگری است. این گروه ترجیح میدهند تا شرایط را در کوتاه مدت سامان بخشد، در صورتی که معضلات کوتاه مدت ناشی از بروز و ظهور معضلات بلندمدتی است که باید توسعهگرایانه به آنها توجه داشت.
این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: تا زمانی که کشور ما فاقد برنامههای انسجام یافته و استراتژی برپایه اصول علم اقتصاد و نگاه توسعهگرای طولانی مدت مانند اقدامات و سیاست گذاری ماهاتیر محمد و همکارانش که در مالزی به اجرا درآمد، باشد، در زمینه رشد اقتصادی موفقیت قابل توجهی به دست نخواهیم آورد. به این معنا؛ با برنامههای گام به گام و بدون نگاه به آینده و انتظار حل مشکلات زودرس، سرپوش گذاشتن برگرفتاری و ناکامیها و عدم توجه به خواست مردم و محدود کردن حق انتخاب آنها نمیتوانیم با تغییرات و راهکارهای کوتاه مدت اقتصاد کشور را سامان دهیم.
جامساز در ادامه تصریح کرد: رشد اقتصادی قابل توجه در کشور باید با تغییرات اساسی و بنیادین در اندیشه سیاستگذاران در راستای تامین منافع و مصالح و رفاه ملی کلید خورد، پس از آن میتوان تاثیرش را در ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کشور ناظر بود. چنانچه شرایط به همین منوال پیش رود، به هیچ وجه نمیتوان به شرایط اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی بهداشتی و زیست محیطی کشور در سال ۱۴۰۰ خوشبین بود. به ویژه آنکه در عرصه سیاست خارجی نیز با بنبستهای سیاسی اقتصادی و موانع جدی در احیاء برجام روبرو شدهایم که خوش باوری سیاستگذاران کشور را در مورد تغییر نگرش آمریکا پس از ترامپ و برداشتن تحریم ها و یا حداقل آزادسازی منابع مالی ایران در کشورها از جمله کره جنوبی با تردید جدی روبرو ساخته که لازمست در بودجه سال ۱۴۰۰ در برآورد منابع درآمد ارزی و حتی ریالی که به تبع کاهش درآمدهای ارزی تنزل میکند تجدید نظر جدی بر مبنای واقعیات اقتصادی و سیاسی کشور به عمل آید.
رییس مرکز ملی فضای مجازی:
تمرکز اطلاعات در یک شبکه، زیان خالص است
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: امنیت داده و اطلاعات بسیار مهم است، به همین دلیل به دنبال تمرکز اطلاعات در یک جا نیستیم و آن را زیان خالص میدانیم.
ابوالحسن فیروزآبادی در بیستمین جلسه کارگروه تعاملپذیری با بیان اینکه این کارگروه حاصل مصوبه برنامه ششم و همکاری بین شورای عالی فضای مجازی و شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت است، گفت: کارگروه تعاملپذیری همان فرصتی بود که همه قوای کشور برای توسعه دولت الکترونیکی و افزایش خدمات به دنبال آن بودند و از آن استقبال کردند تا به این واسطه به تحول دیجیتال نزدیک شویم.
وی افزود: شیوع کرونا هم باعث شد تا نیازها در حوزه دیجیتالی شدن خدمات در کشور ملموس شود و تمام جامعه، سازمانها و ادارات با شتاب خوبی به سمت دیجیتالی کردن خدمات خود پیش بروند.
رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به مباحث مهمی که در این بین مطرح است پرداخت و گفت: اولین بحثی که داریم و در برنامه کارگروه تعاملپذیری برای سال ۱۴۰۰ مطرح شده، پایداری و امنیت NIX (مرکز تبادت ترافیک داده زیرساخت) است. این بحث را از مدتها قبل با سازمان فناوری اطلاعات شروع شده و به نتایج خوبی هم رسیدهایم. همکاری در این زمینه، خوب بوده است اما باید برای رسیدن پایداری و مخصوصا پایداری امنیتی در این شبکه سرعت بیشتری به کارها داده شود.
وی افزود: در پایداری NIX باید مسائل امنیتی به شکلی رعایت شود که همزمان پایداری کارکردی شبکه و اعتماد لازم برای همه کاربران استفادهکننده از خدمات روی شبکه ملی اطلاعات فراهم شود.
فیروزآبادی با تأکید بر اینکه بحث حریم خصوصی نیز بسیار حائز اهمیت است، اشاره کرد: ما از اینکه اطلاعات در یکجا متمرکز شود خودداری می کنیم. معتقدیم تمرکز اطلاعات در یک جا زیان خالص است. اطلاعات باید در دسترس سازمانی باشد که آن را تولید، به روز رسانی و آماده ارائه سرویس جدید میکند.
وی تصریح کرد: متمرکز بودن اطلاعات به معنی مرده بودن آن است که نه به روز میشود و نه میتوان از طریق آن سرویس جدید ارائه داد. این تمرکز به طور کلی مانع نوآوری میشود. باید از تجمیع داده در یک گلوگاه خاص حتی در NIX جلوگیری کرد.
فیروزآبادی با تأکید بر اهمیت «امنیت» در بستر شبکه گفت: زمانی که تمامی شبکه را به هم مرتبط میکنیم این نگرانی به وجود می آید که یک آسیبپذیری در کل شبکه انتشار پیدا کند. در شبکه ملی اطلاعات پیشبینی شد که با ایجاد گذرگاههای حاضر از انتشار آسیبپذیری جلوگیری شود. در واقع وظیفه اصلی این جلوگیری از نشت آسیبپذیری در دولت الکترونیکی بر عهده NIX است اما غیر از این شبکه سازمانها هم باید دقت بیشتری در رابطه با خدمات و امنیت خدماتی که ارائه میدهند داشته باشند.
وی به نشت اطلاعات وزارت بهداشت در ابتدای سال اشاره کرد و ادامه داد: اوایل امسال وزارت بهداشت خدمتی را از ثبتاحوال دریافت میکرد که به دلیل سهلانگاری باعث انتشار اطلاعات شد. به نظر من این اتفاق، مشکلی از سوی دو طرف ماجرا بود. بررسیهای ما نشان داد که NIX تقصیری در این زمینه نداشته است.