روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ اسفند - شماره 3868

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد 31 سال حبس اکبر طبری قطعی شد

 سخنگوی قوه قضاییه از تایید حکم پرونده اکبر طبری در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت که این مرجع هنوز درباره عیسی شریفی اعلام نظر نکرده است.
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز که بصورت آنلاین برگزار شد، گفت: امیدوارم مردم در سال جدید که آغاز آن با میلاد عالم بشریت است، این سال برای مردم سال گشایش و سال فرج باشد.
وی افزود: سالی که بر ما گذشت سالی سخت و توام با صبر و استقامت بود. سالی سخت از نظر وضعیت معیشتی مردم و گرانی های افسار گسیخته و تورم بیش ازحد و همراه با دغدغه های کرونایی اما در مقابل شاهد جهاد مقدس مدافعان سلامت بودیم.
* قطعی شدن ۳۱ سال حبس اکبر طبری
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده طبری گفت: پرونده مهم و ویژه اکبر طبری بعد از آنکه با دادرسی عمیق و گسترده در دادسرا و دادگاه انجام شد و حکم‌نهایی صادر شد. شهریور ما اعلام کردیم که با تقاضای اعاده دادرسی محکومان به دیوانعالی ارسال شد.  در دیوان عالی رسیدگی و حکم نهایی قطعی در مورد طبری صادر شده و محکومیت طبری در ارتباط با رهبری و سردستگی باند ارتشا که املاک متعدد و وجوه متعددی را بصورت رشوه از اصحاب پرونده ها اخذ کرده بودند و در نتیجه محکوم  به ۳۱ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اموال و وجوه ماخوده و انفصال دایم از خدمات دولتی و استرداد املاک شده بود  توسط دیوان تایید و قطعی شده است. ایشان اتهامات متعدد دیگری مانند جعل اسناد رسمی و سواستفاده از اسناد و اعمال نفوذ در مقامات و  ۳ فقره اعمال نفوذ و  یک فقره غرض ورزی داشت که  تایید شد. در مورد اتهام پولشویی برای دیوان عالی  تردیدی پیش امده و دادگاه گفته  قانون پولشویی اخیرالتصویب است و با توجه به قانون جدید این اتهام مورد رسیدگی و رای مجدد است  ولی در مورد  سایر محکومیت های ایشان باید بگویم که  به تایید دیوان  عالی رسیده و لازم الاجراست.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه آیا دیوان عالی کشور درباره پرونده عیسی شریفی نظر نداده است؟ گفت: دیوان وعده داده بود که قبل از پایان سال جاری در این پرونده رای صادر کند و  به محض وصول رای و نظر  دیوان عالی این اطمینان را به مردم می دهم که نسبت به این پرونده اطلاع رسانی دقیق خواهد شد امیدوارم در همین روزهای باقی مانده سال باشد و  به محض اینکه رای دیوان بدستمان برسد اطلاع رسانی خواهد شد.
*  ۴۸۰ میلیون تومان؛ نرخ دیه قتل غیرعمد در سال ۱۴۰۰
وی در پاسخ به سوالی درباره مبلغ دیه سال ۱۴۰۰ گفت: به موجب قانون در پایان هر سال باید مبلغ دیه توسط قوه قضاییه تعیین و تکلیف شود. این موضوع در دو جلسه متوالی روز گذشته و دوشنبه در شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد. نهایتاً مصوبه ریاست قوه قضاییه این شد که برای سال ۱۴۰۰ نرخ دیه قتل غیرعمد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان باشد و از اول فروردین سال ۱۴۰۰ لازم الاجرا است.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره  گرانی‌های اخیر در بازار مرغ گفت: به همه دستگاه‌ها بویژه سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کردیم که  حاضریم کمک کنیم. در روزهای اخیر و هفته جاری دادستان‌های ما، معاونین دادستان به کمک تعزیرات حکومتی رفتند و مواردی از سواستفاده در حوزه توزیع مرغ را کشف و متهمینی را دستگیر کردند، پرونده های آنها در حال رسیدگی است.
وی درباره پرونده  کشتی سانچی و ابهام زدایی از  این پرونده  گفت: آنچه که مطرح شد یک رای غیرقطعی است و به هیچ عنوان آرای غیرقطعی دادگاه ها قابل استناد نیست و  پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و باید دید که دادگاه تجدیدنظر که صادر کننده رای قطعی است چه تصمیمی می گیرد.
وی افزود: رای غیرقطعی دلالت بر زنده بودن  نفت  کشان  سانچی ندارد و ما به آرای غیرقطعی دادگاه ها استناد نمی کنیم و ان‌شاءالله دادگاه تجدیدنظر رای نهایی را  صادرخواهد کرد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره صحبت شکایت مردم از رئیس جمهور در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این موضوعات از سوی نمایندگان و در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح شده و به طور طبیعی نمایندگان مجلس و سخنگوی کمیسیون باید در این رابطه پاسخگو باشند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه