روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ اسفند - شماره 3868

سخنگوی دولت :

آمریکا را به انزوا کشاندیم

  علی ربیعی در ابتدای آخرین نشست خبری خود در سال ۹۹   با بیان اینکه مردم امسال سال نسبتا سختی را پشت سر گذاشتند، گفت: دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود را به کار برد تا به رغم همه فشارهای داخلی و فشارهای بی‌حد و حصر خارجی هم به فکر زندگی امروز و هم زندگی فردای ایرانیان باشد.
  نسبت به فشار وارد شده به دهک های پایین جامعه واقفیم
وی افزود: واقف هستیم جنگ اقتصادی و همراه شدن کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک‌های پایین اجتماعی وارد کرده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز می‌توانیم بگوییم همه تلاش‌های مذبوحانه‌ای که خواهان فروپاشی ایران و زندگی مردم بوده‌اند، رو به پایان است و در نوروز جدید، سرسبزی جدید پیش روی ملت ما خواهد بود.
  زمستان برجام پایان می یابد
وی گفت: اطمینان داریم که در ماه های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد.
  واکسیناسیون کرونا اوایل ۱۴۰۰ به ثمر می نشیند
وی یادآور شد: ما با وجود تحریم، گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.
ربیعی با اشاره به شاخص‌های حوزه توسعه انسانی و اقتصادی، گفت: به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه ها دولت به موفقیت های قابل توجهی دست یافت. ما در اولین گام زیرساختهای فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم.
  برای حفظ آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم
سخنگوی دولت با اشاره به هدف اصلی تحریم، گفت: هدف اصلی قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی. ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود. ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.
وی تصریح کرد: دولت در این سالها تلاش نمود با اتخاذ سیاستهایی به حفظ زندگی مردم بپردازد. در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها به رغم مخالفت هایی که در داخل صورت می گرفت، اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می دهم همسان سازی حقوق آنها در ماههای باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.
  ۱۴۰۰ سال پسا کرونا و پسا تحریم است
وی تصریح کرد: با اطمینان می گویم سال ۱۴۰۰ سال پساکرونا و پسا تحریم است به این معنا که هر چند که تحریم ها و کرونا به پایان خود نرسیده اند، اما در نقطه حضیض قرار گرفته اند.
ربیعی با اشاره به اقدامات دولت برای زلزله سی سخت، تاکید کرد: دولت علاوه بر تخصیص اعتبارات قبلی که برای ساخت و بازسازی مسکن به زلزله زدگان اختصاص داده بود، در این جلسه مجددا یکصد میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تاسیسات عمومی آسیب دیده اختصاص داد.
سخنگوی دولت ادامه داد: در مصوبه دیگری دولت در گام اول اقدام برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اورسیا، با موافقت برای عضویت ایران در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر موافقت کرد. وزارت امور خارجه نیز مجاز شد به عنوان عضو ناظر در اتحادیه حضور یابد و بررسی های لازم در راستای منافع و مصالح کشور و در صورت لازم عضویت در اتحادیه یاد شده به عمل آورد.
وی یادآور شد: در مصوبه دیگری، دولت به منظور رشد تعاونی ها و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری تعاونی ها و حمایت از آنها ۵ هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه دولت به بانک توسعه تعاون اختصاص داد.
  توضیحات درباره وضعیت مرغ در بازار
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت محدودیت های ایجاد شده از تحریم و کاهش درامد ارز اختصاصی برای نهادها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عده ای در توزیع برخی اقلام مانند مرغ با مشکلاتی مواجه شدیم که موجب اختلال توزیع در بازار شد.
ربیعی گفت: دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله وران اجازه داد از محل صادرات  در سالهای ۹۷ ،۹۸ و ۹۹ خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالاهای اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاد های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه های گرمسیری و نارنگی وارد کنند.
  دولت نگاه تهدیدی به اینترنت ماهواره ای ندارد
 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است. دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است .
وی خاطرنشان کرد: در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.
ربیعی ادامه داد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد. آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.
  برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخیرا نماینده بایدن در امور ایران گفته که انتخابات ایران تاثیری در جدول زمانی مذاکرات هسته ای ندارد و تفسیر و عکس العمل دولت نسبت به این اظهارات، تاکید کرد: برجام توافقی است که مدت مدیدی بر سر آن مذاکره شده و به شکل یک سند نهایی در آمده است. از زمان توافق برجام تا بحال چند انتخابات در کشورهای عضو برجام برگزار شده و این اعضا به جز آمریکا به حفظ برجام پایبند بوده اند.
ربیعی یادآور شد: ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود، گفت: امروز، روزنه‌ی فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف ها تنگ تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده نکند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد. از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بویژه لغو عملی تحریمهاست.
  با روس ها در مورد اجرای برجام مشورت داشته و داریم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه لاوروف اعلام کرده روسیه در صدد است تا با میانجی گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند و اینکه آیا این میانجیگری می‌تواند موفق باشد، گفت: ما اطمینان داریم که آقای لاوورف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجیگری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین المللی بسیار ساده و برای همه طرف ها روشن است.
وی افزود:به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، واشنگتن همچنان به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می دهد. آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند.
وی تأکید کرد: ما از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین الملل استقبال می کنیم. ما مشورت نزدیکی با روس ها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که آمریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرف های برجامی ایجاد کرده است، کاملا آگاه است.
ربیعی گفت: امیدواریم دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریعتر تنها گزینه درست، تونایی اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون شکنی اثبات کند.
  علت کمبود و افزایش قیمت روغن
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دولت چه برنامه ای برای مبارزه با دلالان در شبکه توزیع کالا دارد، اظهار کرد: در مورد روغن در حال حاضر کمبودی در کشور وجود ندارد، تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش نیز داشته است، به طوریکه مطابق آمار نیاز ماهانه روغن کشور ۱۳۰ هزار تن بوده، اما از اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و در حال توزیع است.
وی افزود: اساسا در مورد روغن، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و رفتار مصرف کنندگان مبنی بر خرید بیشتر و از طرفی قیمت جهانی روغن که  افزایش داشته  باعث برخی نارسایی ها در عرضه شده است. به طوریکه طی یک سال گذشته قیمت جهانی روغن پالم ۷۵ درصد و روغن خام آفتاب گردان ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته این کالا نهایتا ۴ تا ۵ درصد افزایش داشته است.
  انبارها از میوه پر است
ربیعی با اشاره به وضعیت بازار میوه شب عید، گفت: همچنین در مورد میوه شب عید ۴۰ هزار تن سفارش خرید داده شده و حمل و توزیع در حال انجام است و در نقاط متعدد در تهران و شهرهای بزرگ از اول هفته جاری تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در میادین میوه و تره بار و شبکه های منتخب و متعدد عرضه خواهد شد.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بنابر گزارش همکاران در وزارت صمت انبارها از میوه پر است، ادامه داد: مشکل ما تفاوت قیمت بین مغازها با میادین است که تصمیم گرفته شد با استفاده از ظرفیت تعاونی های مختلف و فروشگاه های بزرگ توزیع را به نحوی صورت دهند که از صف ها کاشته شود. همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد واردات برخی میوه های گرمسیری از نقاط مرزی آزاد شود و فعلا ممنوعیت صادرات میوه اعمال می شود.
وی یادآور شد: بارها اعلام شد که ارز ترجیحی فواید و مضاری دارد اما باید در نظر داشت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کاستن فشار تحریم و حفظ تعادل بازار در نظر گرفته شد که اگر این تصمیم اخذ نمی شد قیمت ها چند برابر این بود و سوال شما هم چندین برابر می شد. ما همیشه با پدیده سودجویی هم مواجه هستیم که در حال حاضر هم این سوء استفاده ها هست که دولت در برخورد با سوء استفاده کنندگان قاطع است و برنامه های نظارتی و کنترلی را ارتقا داده است.
  با قسم و آیه به مقابله با کرونا نپرداختیم
وی در پاسخ به پرسشی درباره شیوه کنترل سفرهای نوروزی و برقراری سفرهای نوروزی با ناوگان حمل و نقل عمومی و اینکه آیا رویکرد قسم و آیه آوردن می‌تواند کرونا را مهار کند، اظهار کرد: قطعا با آیه و قسم نمی شود با کرونا مقابله کرد و عملکرد کشورمان هم نشان می دهد که با آیه و قسم با این ویروس مقابله نکردیم. یکبار تصمیمی درست و پویا در مورد محدودیت های کرونایی براساس رنگ بندی اتخاذ شده است، حالا هم بر همان اساس عمل می شود، حالت اجبار و محدودیت گسترده نیز برای شهرهای قرمز و نارنجی است.
ربیعی با اشاره به قسم‌دادن مردم از سوی وزیر بهداشت، تصریح کرد: بیان آقای نمکی تاکید بر انتخاب خود مردم برای سفرهای غیرضروری است که همه ما از جمله رییس جمهور نیز به این امر تاکید کردند. به هر حال با توجه به شرایط غیرثابت و متغیر امکان شیوع و تسری بیماری بخصوص ویروس جهش یافته، همه باید تاکید به مراقبت و اجتناب از مسافرت داشته باشیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه