روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ اسفند - شماره 3867

در سال آینده هم با افزایش قیمت در کالاهای خانگی مواجه می‌شویم ؛

جهیزیه 200 میلیونی را از کجا می توان آورد؟

لیلا مقیمی - نوسانات قیمت، ماه‌هاست که مهمان بازارهای مختلف نظیر سکه و طلا، ارز، خودرو و غیره شده، مهمانی که هزینه‌های گزافی را به بازار و مصرف‌کننده نهایی به عنوان میزبان، تحمیل کرده است. دیروز نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اهواز گفت: ۴۶ سال است که در بازار فعالیت می‌کنم و تاکنون هیچ وقت بازار را به این بدی ندیده بودم؛ برای سال آینده نیز امیدوار به بهبود شرایط بازار نیستم و با این وضعیت با افزایش قیمت در کالاهای خانگی مواجه می‌شویم.
محمدرضا جهانی با اشاره به وضعیت بازار لوازم خانگی در آستانه عید نوروز اظهار کرد: کل بازار در رکود قرار دارد و هیچ فرد بازاری از درآمد خود رضایت ندارد؛ ثبات در بازار وجود ندارد و تعداد معاملات نیز بسیار اندک هستند.
وی گفت: در خوزستان ما با عناوین مختلف خسارت می‌دهیم؛ برخی از اصناف خریدهایی سنگین برای جبران ضرر و زیان‌های به وجود آمده، کرده‌اند که این خریدها در آستانه شب عید با تعطیلات کرونایی، آسیب‌های بسیار جدی به آن‌ها وارد کرده است.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اهواز با اشاره به کاهش لوازم خانگی خارجی در بازار عنوان کرد: اجناس بدون ضمانت یا در اصطلاح قاچاق، نوسان قیمت بسیار بالایی دارند و قیمت آن‌ها با نرخ دلار تغییر می‌کند اما متاسفانه قیمت کالاهای تولید داخلی نیز حتی در زمان کاهش نرخ دلار افزایش یافت.
جهانی افزود: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی به تعهدات خود در قبال ما به خوبی عمل نمی‌کنند و کالاها را به صورت قطره‌چکانی و یا به شرط خریدن دیگر کالاها به ما تحویل می‌دهند.
وی با اشاره به نارضایتی فروشندگان لوازم خانگی از فشارهای مالیاتی بر آن‌ها در این شرایط بازار گفت: در سال جاری با اعمال تعطیلات متعددی برای اصناف روبه‌رو بوده‌ایم اما سازمان امور مالیاتی علی‌رغم تعطیلی‌های اعمال‌شده برای اصناف، با ما همکاری نمی‌کند و مالیات‌ها را با نرخ تورم از ما اخذ می‌کنند.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اهواز تصریح کرد: عمده مشکلات ما با شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی و نمایندگی‌هایشان، سازمان امور مالیاتی و اعمال تعطیلات برای اصناف است.
جهانی افزود: ۴۶ سال است که در بازار فعالیت می‌کنم و تاکنون هیچ وقت بازار را به این بدی ندیده بودم؛ برای سال آینده نیز امیدوار به بهبود شرایط بازار نیستم و با این وضعیت با افزایش قیمت در کالاهای خانگی مواجه می‌شویم.
وی با اشاره به هزینه یک سری جهیزیه منزل گفت: پنج سال پیش هزینه جهیزیه منزل به طور متوسط ۱۵ میلیون تومان بود اما همان جهیزیه با قیمت‌های کنونی حداقل به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
  قیمت لوازم ضروری جهیزیه در بازار
ارزان‌ترین یخچال بازار مدل فریزر بالا اکنون از ۶میلیون تومان آغاز تا ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد؛ همچنین یخچال فریزر مدل فریزر پایین نیز از ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان شروع و به ۲۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان ختم می شود.
حداقل قیمت تلویزیون ۳۲ اینچ نیز ۵میلیون ۹۰۰ است و تا بیش از ۱۰۰میلیون تومان هم می رسد.قیمت ماشین لباسشوئی نیز حداقل از ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان شروع و تا حدود ۳۰میلیون تومان می رسد.
اجاق گاز مبله هم حداقل از ۵میلیون تومان شروع می شود به شرط آنکه در بازار پیدا شود. قیمت این کالا تا ۱۴ میلیون تومان متغیر است.قیمت اجاق گاز رومیزی هم از یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان آغاز می شود و تا بیش از ۱۲میلیون تومان می رسد.
برای خرید اتو نیز حداقل باید ۶۴۷هزار تومان و حداکثر ۲میلیون و ۶۵۰ هزار تومان هزینه کرد.جاروبرقی نیز از حداقل یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان و حداکثر ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می رسد.
مبلمان حداقل ۸میلیون تومان، کالای خواب حداقل ۴ میلیون تومان، ظروف آشپزخانه حداقل ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان، دو تخته فرش از ۵ تا بیش از ۱۰میلیون تومان، سایر کالاهای مورد نیاز حداقل ۳میلیون تومان.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از خانواده ناتوان از خرید جهیزیه و تهیه خانه برای دختران و پسران جوان شده و نمی‌دانند چه کنند؟‌
هرچند کرونا سبب شده تا مراسم عروسی زوج‌های جوان برگزار نشود، اما سنت خرید جهیزیه همچنان پابرجا مانده است و به جرأت می توان گفت وام ازدواج تنها می تواند هزینه خرید جهیزیه و کالاهای ایرانی را پوشش دهد و به حتم جوانان برای تهیه مسکن و رهن خانه که در ماه‌های گذشته جهش چشمگیری داشته با مصائب فراوانی مواجه می‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه