روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ اسفند - شماره 3867

سبکی سبک زندگی

 انوشه ماندگار- سبک زندگی می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است.این اصطلاح نخستین بار توسط آلفرد آدلر روان‌شناس اتریشی استفاده شد.
سبک زندگی را فرهنگ آکسفورد، «راه‌های گوناگون زندگی فرد یا گروه» می‌داند. فرهنگ لانگ من، آن را «راه یا سبکی برای زیستن» می‌خواند. از نظر آسا برگرسبک زندگی مد یا حالت زندگی فرد می‌باشد. سوبل سبک زندگی را «هر شیوه متمایز، اما قابل تشخیص زیستن» تعریف کرده‌است. با در نظر داشتن این تعاریف، ما با واژه فراگیری روبرو هستیم که از سلیقه فرد در زمینه آرایش مو و لباس، سرگرمی و تفریح، کار و شغل، هنر و غیره، همگی را شامل می‌شود.
سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، و آگهی‌ها همگی تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می‌کنند. سبک زندگی فرد، اجزای رفتار شخصی او نیست، لذا غیرمعمول نیستند. بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگی‌شان را آزادانه انتخاب کنند.
در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک‌جا جمع می‌شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می‌شوند. به نوعی گروه‌های اجتماعی اغلب مالک یک نوع سبک زندگی شده و یک سبک خاص را تشکیل می‌دهند. سبکی شدن زندگی با شکل‌گیری فرهنگ مردم رابطه نزدیک دارد. مثلاً می‌توان شناخت لازم از افراد جامعه را از سبک زندگی افراد آن جامعه بدست آورد.
فتارهای اجتماعى و سبک زندگى، تابع تفسیر ما از زندگى است: هدف زندگى چیست؟ به طور طبیعى، متناسب با خود، یک سبک زندگى به ما پیشنهاد میشود. یک نقطه‌ى اصلى وجود دارد و آن، ایمان است. پس در درجه‌ى اول، نیاز تمدن‌سازىِ اسلامىِ نوین به ایمان است. در اخلاقیات اسلام، در آداب زندگى اسلامى، همه‌ى آنچه را که مورد نیاز ماست، میتوانیم پیدا کنیم،
یکی از رفتارهای اجتماعی ازدواج است ازدواج اقتضای طبیعت انسان است زوجیت در تمام موجودات عالم(حیوانات،گیاهان وحتی جمادات) وجود دارد.
ازدواج انتخاب شریک زندگی وهمدم روح است نه تجارت ! واین مساله ای است سوال اصلی تاثیر سبک زندگی دینی در ایجاد ازدواج آسان و آگاهانه وپایدار چیست؟ وپاسخی که تحت عنوان فرضیه به آن داده می شود این است که برخی از مولفه ها ی سبک ز ندگی اسلامی عبارتند از : در اولویت قرار ندادن تشریفات ،عدم توجه به مهریه های سنگین ، ندادن ولیمه های پر خرج و…
بخش حقیقى زندگی آن چیزهائیست که متن زندگى ما را تشکیل میدهند؛ که همان سبک زندگى است ؛ مثل مسئله‌ى خانواده، سبک ازدواج، رفتار ما با دشمن، اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان است.
در سبک زندگی اسلامی ازدواج تنها در آمدن از تنهایی نیست بلکه رسیدن به همدلی و همراهی است بیش از جمال باید کمال مطرح باشد و بیش از جلوه ظاهری باید چهره ی باطنی زیبا باشد ازدواج های تجاری و عشق های اتوبوسی و شناخت های تلفنی که سر انجامی جز طلاق ندارد همان سبک زندگی غربی است ازدواج آگاهانه بر طبق زندگی اسلامی نتیجه اش صلح و صفا ، محبت و احترام ، قدرشناسی و همکاری ، حق شناسی و مراعات حقوق می باشدو ازدواج ناآگاهانه و بر طبق شیوه های غربی نتیجه اش نزاع ، کشمکش کینه ، کدورت ، خود خواهی ، و خود محوری می باشد.
شیوع ویروس کرونا به اعتقاد اغلب کارشناسان سبب کاهش رشد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک شده است که البته صاحب‌نظران معتقدند این مسأله به یک فرصت برای کاهش و حذف هزینه‌های زائد همچون برگزاری تشریفات ازدواج تبدیل شده است. این موضوع از یک طرف ‌برخی از چالش‌های پیرامون ازدواج را برطرف‌می‌کند و از سوی دیگر هزینه ‌ناشی از آن را در کشور کاهش می‌دهد.
گرانی و مشکلات اقتصادی و توقعات عجیب دختران و پسران، ازدواج رسمی را کاهش داده است. در دهه‌های گذشته شکل خانواده گسترده در ایران حاکم‌بود، اما امروزه خانواده شکل هسته‌ای به خود گرفته است. این تغییرات واحد خانواده را نیز دستخوش تحولاتی کرده که غیر از جامعه‌گریزی و فقر عاطفی خروجی دیگری به دنبال نداشته است. دشواری‌های ازدواج از نظر مسکن، اشتغال، تورم و گرانی به‌عنوان عوامل اصلی کاهش ازدواج رسمی مطرح می‌شوند.
بیایید سبک زندگی را آسان بگیریم و هزینه جهیزیه ها و مراسمات گوناگون را به حداقل کاهش دهیم تا شاید خوشبختی به روی جوانان ما بخندد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه