روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ اسفند - شماره 3866

آثار تجمعات چهارشنبه‌سوری در گسترش کرونا

 رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به تبعات تجمعات چهارشنبه سوری در افزایش موارد ابتلا به کرونا، به هزینه‌های بالای درمان سوختگی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و تاثیر تحریم‌ها بر تامین اقلام مراقبتی بیماران دچار سوختگی، به طور متوسط برای هر یک درصد سوختگی حدودا ۱۰ میلیون تومان برای درمان قابل قبول و مراحل حاد بیماری باید در بیمارستان‌های سوختگی هزینه کنیم.
دکتر محمدجواد فاطمی با اشاره به همزمانی مجدد کرونا و چهارشنبه سوری، گفت: امسال با سالیان پیش دو تفاوت اساسی دارد؛ در وهله اول با توجه به شیوع ویروس کووید۱۹ هرگونه تجمع، ازدحام و دورهمی افراد را در ریسک ابتلا به کرونا هم قرار می‌دهد بنابراین اولین خواهش ما از مردم این است که به دنبال برگزاری هیچگونه مراسمی برای چهارشنبه سوری نباشند و مراقب باشند زیرا هر تجمعی خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.
وی گفت: از طرف دیگر در شرایط فعلی، اکثر مردم در خانه‌، ماشین، کیفشان و... اسپری الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح دارند؛ این مواد خطر آتش سوزی را افزایش می‌دهند زیرا مواد سریع‌الاشتعالی هستند که در تماس با هرگونه ترقه، فشفشه و... می‌توانند باعث آتش‌سوزی و انفجار شود.
وی افزود: با توجه به نکات ذکر شده امسال بیش از هر زمان دیگر از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند و سعی کنند با ایجاد سرگرمی‌های متنوع، کودکان و نوجوانان خود را از رفتن به سمت مواد محترقه دور کنند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به اینکه دست‌ها در جریان کار با مواد محترقه بیشترین آسیب را می‌بینند، اظهار کرد: پس از دست‌ها در رتبه بعدی آسیب دیدگی صورت و چشم‌ها قرار دارند.
وی درباره هزینه درمان سوختگی و نوع بیمه درمانی آن، تاکید کرد: اگر سوختگی شامل حوادث باشد تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت اما اگر سوختگی ناشی از نزاع و درگیری باشد از پوشش بیمه خارج می‌شود. با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و تاثیر تحریم‌ها بر تامین اقلام مراقبتی بیماران دچار سوختگی به طور متوسط برای هر یک درصد سوختگی حدودا ۱۰ میلیون تومان برای درمان قابل قبول و مراحل حاد بیماری باید در بیمارستان‌های سوختگی هزینه کنیم. پیش از این هر یک درصد سوختگی حدودا ۵ میلیون تومان هزینه داشت. فراموش نکنید با درنظر گرفتن هزینه از کار افتادگی بیمار و خانواده‌اش، درمان‌های تکمیلی، لباس سوختگی و سایر هزینه‌های اعمال ترمیمی قطعا بیش از مقدار ذکر شده باید هزینه شود.
فاطمی درباره سوختگی‌های منجر به قطع عضو، بیان کرد: به طور معمول سوختگی‌های الکتریکی منجر به قطع عضو می‌شوند، البته در سوختگی‌های حرارتی هم ممکن است این اتفاق بیفتد اما چندان شایع نیست مگر اینکه سوختگی‌ خیلی شدید باشد. در سوختگی‌های الکتریکی تقریبا استخوان، اعصاب و تاندون‌ها هم می‌سوزد و بیشتر در این بیماران قطع عضو شایع است و فکر می‌کنیم سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر در سراسر کشور دچار سوختگی‌های الکتریکی و حرارتی منجر به قطع عضو شده و معلول می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۵۰ تخت درمان سوختگی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: حدودا ۳۵ تا ۳۷ مرکز نیز بیماران دچار سوختگی را پذیرش می‌کنند، اما مراکز حرفه‌ای که بتوانند کاملا مریض را مدیریت کنند تعدادشان کمتر از این تعداد است و حدود ۲۵ مرکز هستند و همین تعداد هم در مورد تجهیزات، فضای فیزیکی، نیرو و بودجه بسیار مشکل دارند.

بیش از ۱۲۰ میلیون بیمار کرونایی در جهان؛
شمار مبتلایان در آمریکا از ۳0 میلیون نفر گذشت
 آمار جهانیِ مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۱۲۰ میلیون و ۵۷ هزار و ۶۳۱ نفر رسیده و مرگ دو میلیون و ۶۵۹ هزار و ۸۳۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.
بنابر تازه‌ترین آمارها تاکنون ۹۶ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۳۵۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ نیز بهبود یافته‌اند.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۹ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
آمریکا تاکنون با بیش از ۳۰ میلیون مبتلا و بیش از ۵۴۶ هزار قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد.
برزیل نیز با آمار بیش از ۱۱.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در هند هم از ۱۱.۳ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
همچنین پس از ایالات متحده تاکنون کشورهای برزیل، مکزیک، هند، انگلیس و ایتالیا به ترتیب بالاترین آمار قربانیان این بیماری را ثبت کرده اند.
تعداد جان‌باختگان کووید ۱۹ در انگلیس از ۱۲۵ هزار نفر عبور کرده و این کشور نیز تاکنون بیشترین قربانیان کرونا را در اروپا داشته است. به علاوه هم‌اکنون تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا هم از ۱۰۱ هزار نفر عبور کرده و در میان کشورهای اروپایی در رتبه دوم قرار دارد. همچنین روسیه بیش از ۹۱ هزار، فرانسه بیش از ۹۰ هزار و آلمان نیز بیش از ۷۳ هزار فوتی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را گزارش داده‌اند.
پس از این کشورها، اسپانیا با بیش از ۷۲ هزار، ایران با بیش از ۶۱ هزار و ۱۰۰، کلمبیا با بیش از ۶۱ هزار، آرژانتین با ۵۳ هزار، آفریقای جنوبی با بیش از ۵۱ هزار، پرو با بیش از ۴۸ هزار و لهستان با بیش از ۴۷ هزار جان‌باخته دیگر کشورهایی هستند که تاکنون آمار بالای مرگ‌ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ثبت کرده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند به ترتیب به شرح زیر است:
۱. آمریکا: ۳۰ میلیون و ۴۳ هزار و ۶۶۲ مبتلا، ۵۴۶ هزار و ۶۰۵ قربانی
۲. برزیل: ۱۱ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۲۵۰ مبتلا، ۲۷۷ هزار و ۲۱۶ قربانی
۳. هند: ۱۱ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۸ مبتلا، ۱۵۸ هزار و ۶۴۲ قربانی
۴. روسیه: چهار میلیون و ۳۸۰ هزار و ۵۲۵ مبتلا، ۹۱ هزار و ۶۹۵ قربانی
۵. انگلیس: چهار میلیون و ۲۵۳ هزار و ۸۲۰ مبتلا، ۱۲۵ هزار و ۴۶۴ قربانی
۶. فرانسه: چهار میلیون و ۴۵ هزار و ۳۱۹ مبتلا، ۹۰ هزار و ۳۱۵ قربانی
۷. ایتالیا: سه میلیون و ۲۰۱ هزار و ۸۳۸ مبتلا، ۱۰۱ هزار و ۸۸۱ قربانی
۸. اسپانیا: سه میلیون و ۱۸۳ هزار و ۷۰۴ مبتلا، ۷۲ هزار و ۲۵۸ قربانی
۹. ترکیه: دو میلیون و ۸۶۶ هزار و ۱۲ مبتلا، ۲۹ هزار و ۴۲۱ قربانی
۱۰. آلمان: دو میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۰ مبتلا، ۷۳ هزار و ۹۰۷ قربانی
براساس آمار فوق در حال حاضر ۲۱ کشور اول این جدول، همگی از رقم یک میلیون ابتلا عبور کرده‌اند و پس از ایالات متحده، برزیل و هند- که سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، آلمان، کلمبیا، آرژانتین، مکزیک، لهستان، ایران ،آفریقای جنوبی،اوکراین، اندونزی، پرو، جمهوری چک و هلند نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

واریز روزانه 30 درصد هزینه دارو
به حساب داروخانه‌ها با ثبت آنلاین نسخ
 مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان به داروخانه ها پول می دهیم که ۳۰ درصد یعنی ۹۰ میلیارد تومانش در صورت ثبت آنلاین نسخ، همان روز به حسابشان واریز می شود گفت: وقتی داروخانه ها پول خود را به روز دریافت می کنند می توانند با مشکلات کمتری دارو از بازار تهیه کنند.
دکتر شهرام غفاری با اشاره به مشکلات داروخانه ها پس از توقف صدور دفترچه های بیمه درمان و نسخه نویسی الکترونیک که بعضا منجر به ایجاد ازدحام در برخی داروخانه ها شده است اظهار کرد: مشکلاتی در داروخانه ها وجود داشت اما اکنون به مراتب کمتر شده است. این طرح صد درصد به بار می نشیند. در دوران گذار قرار داریم و به تدریج سیرصعودی را طی می کند و اشکالات رفع خواهد شد. وی افزود: هزینه صدور و پشتیبانی دفترچه های بیمه کاغذی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در سال بود که به لحاظ مالی قابل توجه نیست و برخلاف برخی اظهارات، صرفه جویی در این هزینه علت اجرای توقف صدور دفترچه های بیمه نبوده است. ما از آن سو توسعه سیستم های مکانیزه را در دستورکار قرار  دادیم که بیش از اینها هزینه در بر داشته است. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در پی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک که مزیت هایی به همراه داشته است طرح رایگان شدن ارائه خدمات به بیمه شدگان بالای ۶۵ سال در تمام بیمارستان های دولتی و امکان ارائه خدمات درمان به بیمه شدگان به صورت رایگان در شهرهای فاقد بیمارستان تامین اجتماعی به تازگی به اجرا درآمده است که فقط طرح اول ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد گفت: نسخه نویسی الکترونیک مزیت های خوبی دارد. غفاری ضمن قدردانی از همکاری بیش از ۹۰ درصدی داروخانه ها با این طرح گفت: به آن  چند درصدی که همکاری لازم را نداشتند نیز باید گفت که نباید حتی به خاطر مشکلات مالی مردم را متاثر کنیم. آن درصد اندک کم لطفی می کنند.
وی ادامه داد: داروخانه ها اخیرا و به تدریج در حال ثبت آنلاین نسخه ها هستند. ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان به داروخانه ها پول می دهیم که ۳۰ درصد یعنی ۹۰ میلیارد تومانش در صورت ثبت آنلاین نسخ، همان روز به حسابشان واریز می شود.  وقتی داروخانه ها پول خود را به روز دریافت می کنند می توانند با مشکلات کمتری دارو از بازار تهیه کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه