روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ اسفند - شماره 3866

گزارش کائنات از دویست و هشتادمین جلسه شورای شهر تهران؛

هاشمی: می توان ۶۰ درصد واگن‌های مترو را در داخل تولید کرد

  آرزو مدنی- دویست و هشتادمین جلسه شورای شهر تهران روز گذشته برگزار شد. رییس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: با حمایت از تولید داخل می توان بیش از ۶۰ درصد واگن‌های مترو را در داخل کشور تولید کرد.
محسن هاشمی در نطق پیش از دستور خود گفت: در آستانه فرارسیدن ماه شعبان قرار داریم، ماه شعبان ماه منسوب به پیامبر اکرم(ص)، ماه شادی اهل بیت است که امسال این ماه با فرارسیدن بهار و روزهای نشاط وشادابی در فرهنگ سنتی ایرانیان، مصادف شده است. ماه شعبان، تنها ماه در تقویم اسلامی است که فاقد رحلت و شهادت اهل بیت علیهم السلام و سراسر برکت وشادی است و با توجه به حجم انبوه مشکلات اقتصادی، بیماری کرونا و شرایط دشواری که مردم ایران در سال ۱۳۹۹، پشت سرگذاشتند، از مسئولان فرهنگی ، رسانه ملی و بخصوص حوزه فرهنگی مدیریت شهری انتظار می رود که از امشب، فضای با نشاط و شادی را در حوزه عمومی جامعه ایجاد کنند تا توان روحی و امید به زندگی در شهروندان تقویت شود.وی افزود: در حوزه خدمات عمومی نیز مناسب است که فعالیت‌های مرتبط به نظافت شهر، آراستگی مبلمان شهری و ضدعفونی کردن فضاهای عمومی در ایام پایانی سال تقویت گردد تا تهران آماده استقبال از نوروز گردد. همچنین با توجه به توصیه اکید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا به مردم برای خودداری از سفر نوروزی، از سازمان بوستانها و فضای سبز تهران نیز می خواهیم که زمینه حضور واستفاده شهروندان از پارکها، رود دره ها وبوستانهای تهران را با رعایت ضوابط وپروتکل های ایمنی تسهیل کنند تا شاهد حضور سالم شهروندان در طبیعت باشیم.وی ادامه داد: روزگذشته نیز شاهد رونمایی از قطار ملی بودیم، فرایند انتقال تکنولژی و ساخت داخلی تجهیزات مترو که از دو دهه پیش آغاز شده است، در شرایط فعلی به توانمندی های مناسبی رسیده است که  می توان با سرمایه گذاری وحمایت لازم از تولید داخل، بیش از ۶۰ درصد واگن‌های مترو را در کشور به تولید رساند.
کاهش۶۴میلیون مترمکعبی ذخیره آب سدهای ۵گانه تهران
شهربانو امانی نیز در این جلسه در تذکری به شهردار تهران درباره مدیریت روان آب ها گفت: حجم ریزش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر ذخیره سدهای ۵ گانه تهران ۶۴ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.وی افزود: برخلاف بارش‌های دو سال اخیر به نظر می‌رسد امسال با یکی از کم سابقه‌ترین خشکسالی‌ها مواجه هستیم. متاسفانه طی هفته گذشته با وجود تذکرهای مکرر مشاهده کردیم که باز هم پرسنل شهرداری برای شست و شوی حیاط شورا و شهرداری از آب لوله کشی استفاده می‌کنند. تا زمانی که از خود شروع نکنیم نمی‌توانیم از مردم انتظار همکاری داشته باشیم. با توجه به تغییر شیوه بارش ناشی از تغییرات اقلیمی به صورت روان آب، برخی روش‌های نوین مدیریت روان آب بر اصل جذب روان آب در محل بارش استوار است، اما مدیریت روان آب در تهران جمع آوری و هدایت است. سیستم کنونی نه تنها هزینه‌های سنگین مدیریت روان آب را به شهرداری تامین می‌کند بلکه آلودگی هوا، پس زدگی به شبکه و کاهش ذخایر آب‌های زیر زمینی را به دنبال دارد.امانی با بیان اینکه در اروپا برای ۴۰ میلی متر نشست زمین کمیته بحران تشکیل می‌شود ادامه داد: اما در تهران سالانه ۱۷ تا ۲۵ سانتی متر نشست زمین رخ می‌دهد که امر فاجعه باری است.روان آب‌ها در تهران به سمت سه کانال اصلی هدایت و در دشت‌های جنوبی تهران رها می‌شود. احدث چاه‌ها و حوضچه‌های جذبی راهکار حل این معضل است، اما اینگونه به نظر می‌رسد که عزم و جدیتی در مدیریت شهری برای کاهش مصرف آب و مدیریت روان آب وجود ندارد.
دستاوردهای طرح ساماندهی ولیعصر منطبق بر اهداف حفاظتی آن نیست
همچنین سخنگوی شورای شهر تهران گفت: دستاوردهای طرح ساماندهی ولیعصر منطبق بر اهداف حفاظتی آن نیست. علی اعطا در تذکری گفت: تذکر من در رابطه با طرح ساماندهی محور ولیعصر است که در چند سال اخیر توسط شهرداری تهران و به طور مشخص از طریق سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است.وی افزود: طرحی را یک‌مشاور تهیه کرده با این رویکرد که تراکم ساختمانی، توده گذاری و تعداد طبقات و تراکم سطح اشغال را با یک نگاه حفاظتی از زاویه میراث فرهنگی و طبیعی که در خیابان ولیعصر وجود دارد بازنگری کند. هر چند مدت این کار با تاخیر مواجه شد اما خوشبختانه به همت معاونت شهرسازی و معماری و اداره کل معماری و ساختمان این معاونت، کار به سرانجام رسید که جای تقدیر دارد و خوشبختانه به نقطه ای رسید که قابل ارائه در کمیسیون ماده ۵ باشد.وی ضمن تشکر از کلیت اقدامی که در راستای کاهش طبقات مجاز در خیابان ولیعصر که طبیعتاً رویکرد حفاظتی در آن نسبت به میراث طبیعی درختان چنار و قنات‌ها و میراث فرهنگی و تاریخی، مطرح است، عنوان کرد: در سه مکاتبه مختلف نکاتی را با شهردار تهران مطرح کردم. در این مکاتبات به طور مشخص چند محور را به عنوان اشکالاتی که همچنان در طرح باقی است، متذکر شدم اما از این سه مکاتبه که انجام و ارسال شد هیچ گونه بازخوردی از شهردار محترم تهران نگرفته ام.
شهرداری گزارشی از اعتبارات و برنامه‌های اجرایی رویداد تهران ۱۴۰۰ ارایه کند
به گزارش کائنات، یک عضو دیگرِ شورای شهر تهران بر لزوم ارائه گزارشی درباره اعتبارات و برنامه‌های اجرایی رویداد تهران ۱۴۰۰ توسط شهردار تهران تاکید کرد.حجت نظری گفت: در آستانه سال ۱۴۰۰ هستیم و امیدوارم در سال جدید، دیگر شاهد تلخی‌ها و اندوهی که در سال ۹۹ بر مردم ایران وارد شد نباشیم و شادی و شادکامی مردم بیشتر و بیشتر شود. انشالله تهرانی‌های  و تمام مردم ایران دیگر از این ویروس آسیب نبینند و خیلی زود شاهد آن باشیم که ویروس کرونا از کل جهان رخت ببندد.تذکر امروز بنده درباره رویداد تهران ۱۴۰۰ است. رویدادی که بناست به مناسبت ورود به قرن جدید در شهر تهران اجرا شود. حتما همکاران به خاطر دارند که طبق مصوبه ۲۰ اسفند سال ۹۶ با عنوان «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه رویداد تهران ۱۴۰۰» و نیز موضوع ماده ۴ مصوبه برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه‌ای برای اجرای این رویداد شده است.وی افزود: لایحه‌ای که با تاخیر و به شکل ناقص به شورا آمد اما به دلیل ابهامات و مشکلاتی که داشت تایید نشد و در آذرماه سال ۹۸ بود که آخرین ایرادات به این لایحه وارد و بنا شد تا پس از تکمیل و رفع ابهامات مجددا به شورا ارائه شود که این امر انجام نشد. حتی در جلسه هم‌اندیشی هم این موضوع مطرح و دوباره بر تکمیل لایحه تاکید شد، اما همچنان هیچ اتفاقی رخ نداد.در این وضعیت، ما شاهد آن هستیم که از سوی شهرداری تهران با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، بنر و پوسترهای مختلفی با عنوان تهران ۱۴۰۰ در سطح شهر اکران شده است. سوالی که برای بسیاری از شهروندان ایجاد شده، این است که اساسا رویداد تهران ۱۴۰۰ چیست و بناست چه مشکلی از مردم پایتخت رفع کند؟ آیا بناست صرفا در حد همین طرح‌ها بماند؟ آیا شورا نباید چیستی و چگونگی اجرا را تایید کرده و به تصویب برساند؟ متاسفانه باید بگویم علیرغم تاکید شورای شهر مبنی بر ضرورت مشارکت تمام ارکان و معاونت‌های شهرداری تهران و حتی فراتر از آن دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در تهران در این رویداد، امروز شاهد آن هستیم که عمده اقدامات مربوط به رویداد تهران ۱۴۰۰ از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و آن هم صرفا در بیلبوردها، تابلوها و تبلیغات شهری نمود پیدا کرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه