روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند - شماره 3857

فرهنگ تشویق به فرزند آوری

 میترا صحت- بر اساس دو مطالعه ملی نگرش‌سنجی که در سال‌های 82 و 94 انجام گرفت، مشخص شده که جامعه ایرانی بیش از تعداد فرزندانی که دارد، مایل به فرزندآوری است؛ این نکته نشان می‌دهد که موانعی بر سر راه زوجین قرار دارد که مانع از برآورده شدن این تمایل می‌شود.

البته برخی از موانع به راحتی رفع شدنی است اما برخی دیگر نیاز به مطالعه دارد؛ بر این اساس، جامعه ایران دو سال دیرتر از تمایل خود ازدواج می‌کند! سیاستگذاران باید از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح، این روند را تسهیل کنند تا جوانان در زمانی که تمایل دارند، قادر به ازدواج و فرزندآوری باشند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که 20 درصد جمعیت کشور که ظرفیت باروری دارد با «ناباوری» درگیر است! مسئله افزایش طلاق و توجه به جایگاه و شأن مادری در میان مردم نیز از مواردی است که حتماً باید در مسئله فرزندآوری و جمعیت مورد توجه قرار گیرد.
کشور در سه دهه دهه آینده با افت مشخصه‌های جمعیتی روبه‌رو خواهد شد و امروز زمانی است که می‌توان به مسئله «افزایش جمعیت» پرداخت و آن را اصلاح کرد، همانطور که در دیگر کشورهای جهان نیز این اتفاق افتاده است.
نمودار رشد جمعیت در کشورهای پیشرفته و تازه توسعه‌یافته نشان می‌دهد کاهش نرخ رشد جمعیت و معضل پیری عمومی از جمله مشترکات این کشورهاست و سال‌هاست سیاست‌های تشویقی در این کشورها اجرا می‌شود؛ بدین ترتیب اینگونه دریافت می‌شود که توسعه تک‌بعدی اقتصادی - صنعتیِ صِرف، موجب کاهش تمایل جامعه به زاد و ولد و تشکیل خانواده - بویژه خانواده‌های پرجمعیت شده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، جمعیت 60 ساله و بالاتر از 60 سال جهان تا سال 2050 به دو میلیارد نفر خواهد رسید که نسبت به سال 2000 میلادی سه برابر می‌شود.
در سال 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که بر مبنای آن مشوق‌هایی همچون وام، سکه طلا، مسکن ارزان، زمین و تخفیف‌های مالیاتی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود. بدین منظور، دولت برای فرزند اول والدین زیر 25 سال نیم سکه، فرزند دوم یک سکه، فرزند سوم یک و نیم سکه، فرزند دوم والدین 25 تا 29 سال نیم سکه، فرزند سوم یک سکه، فرزند جهارم یک و نیم سکه، فرزند سوم والدین 30 تا 39 سال نیم سکه و برای فرزند چهارم یک سکه هدیه داده خواهد شد. واضح است که با بالارفتن سن ازدواج و رسیدن آن به 28 سال در میان پسران و 24 سال برای دختران و فاصله میان ازدواج تا فرزند اول، عملا کمتر زوجی مشمول دریافت این هدایا می‌شود و اساسا نیم سکه و یک سکه حتی هزینه های رفت و آمد زنان باردار به مطب و بیمارستان را هم پوشش نمی دهد، چه رسد به اینکه انگیزه‌ای شود برای زودتر ازدواج کردن و زودتر بچه‌دار شدن! پیش از آن نیز در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پرداخت یک میلیون تومان به ازای تولد هر فرزند تصویب شد که بدلیل عدم تأمین منابع مالی آن، اجرایی نشد.
دو برابر شدن «حق عائله‌مندی» کارمندان و کارگران، «پرداخت پاداش اولاد به صورت ماهانه»، «اعطای مشوق‌های مالیاتی به خانواده متناسب با تغییرات در بُعد خانوار» و «حمایت از طراحی، ساخت و واگذاری مسکن‌های چند نسلی به خانواده‌های گسترده» از دیگر مشوق‌های پیش بینی شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وام ازدواج نیز از جمله مشوق‌هایی است که مدت‌هاست متوقف شده و اکنون بیش از یک و نیم میلیون زوج جوان در انتظار دریافت آن هستند و رقم آن با ارفاق! سه میلیون تومان اعلام شده است که در شرایط فعلی خاصیت تشویقی خود را از دست داده است.
از جمله دیگر مصوبات جدید قائل شدن معافیت‌هایی برای سربازان متأهل و دارای فرزند است. بدین ترتیب که از سال 1394 با افزایش خدمت سربازی به 24 ماه، سربازان متأهل 21 ماه خدمت خواهند کرد و به ازای هر فرزند نیز از سه ماه کسری خدمت برخوردار خواهند شد.
با توجه به اینکه خدمت سربازی به تنهایی یکی از عوامل تأخیر در ازدواج برشمرده می‌شود، معافیت‌هایی ازین دست می‌تواند راهگشا باشد. گرچه خدمت دوره ضرورت طی سال‌های اخیر بدلیل کاهش جمعیت جوان و به تبع آن کاهش سرباز افزایش یافته است و در مورد اخیر نیز از 21 ماه به 24 ماه افزایش پیدا کرده و پس از آن 3 ماه کسری خدمت برای متأهلین در نظر گرفته شده است که در مجموع توجه به خدمت سربازی متأهلین، گامی مثبت ارزیابی می‌شود که تقویت آن و لحاظ کردن معافیت‌های بیشتر می‌تواند– به عنوان یک پیش شرط سنتی - نقش بسزایی در پایین آمدن سن ازدواج داشته باشد.


ارسال دو نامه به دولت از سوی شهرداران کلانشهرها؛
دولت هزینه های متحمل شده شهرداری‌ها از کرون ارا پرداخت کند
 شهرداران کلانشهرها دو نامه به رئیس جمهوری و معاون اول نوشتند و در این دو نامه، از دولت برای کمک به شهرداری‌ها درخواست کردند در این نامه همچنین تقاضا کردند که حداقل، هزینه‌هایی که شهرداری‌ها در این دوران داشتند به عنوان هزینه‌های قابل قبول پذیرفته شود.
کمال مرادی، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به شهرها بیان کرد: زمانی که مجموعه اقتصادی کلان کشور از ویروس کرونا آسیب ببیند، طبیعی است این رخداد بر درآمدهای شهرداری‌ها به عنوان نهادهای محلی هم تاثیر میگذارد.
به گفته او؛ زمانی که کسب و کاری نیست، ساخت و سازها کمرنگ و یا متوقف و بسیاری از فعالیت های اقتصادی در شهرها ضعیف می شود. طبیعتا به همان میزان شهرداری ها از نظر کسب درآمد دچار مشکل می شوند. اما مشکل دیگری که برای شهرداری‌ها در این برهه زمانی وجود دارد این است که کرونا هزینه‌های این نهاد را به دلیل رعایت استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی هم افزایش داده است.   مرادی با بیان اینکه هزینه های شهرداری‌ها برای نظافت اماکن عمومی شهر و به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است، گفت: در این شرایط که درآمدها به شدت کاهش پیدا کرده و هزینه‌ها افزایش، متاسفانه هیچ اقدام و اتفاق خاصی از سمت دولت برای کمک به شهرداری‌ها رخ نداد. دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، با بیان اینکه شهرداران کلانشهرها دو نامه به رئیس جمهوری و معاون اول نوشتند، توضیح داد: در این دو نامه، در زمینه کمک به شهرداری‌ها از سوی دولت درخواست شد و این موضوع مطرح شد که حداقل، هزینه‌هایی که شهرداری‌ها در این دوران داشتند به عنوان هزینه‌های قابل قبول پذیرفته شود و دولت هر زمان در شرایط مالی بهتری بود، این هزینه‌ها را پرداخت کند.
بر اساس گزارش سایت شهر، او ادامه داد: نامه نگاری های شهرداران کلانشهرها به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع شده است و در حال بررسی است؛ اما انتظار شهرداری ها این است که چون بخش زیادی از خدمات عمومی شهرها که ۷۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، از سوی شهرداری ها انجام می‌شود، نیاز مبرم به کمک و حمایت دولت دارند.

جانشین فرمانده ناجا :
پلیس ایران در عرصه مبارزه با جرایم سازمان یافته از بهترین پلیس های جهان است
 جانشین فرمانده ناجا در نشست دو جانبه بین ایران و هیئت عالی رتبه جمهوری عراق، گفت: امروز پلیس ایران مفتخر است که در حوزه مبارزه با جرایم سازمان یافته از بهترین پلیس های جهان می باشد و کاملا آمادگی لازم برای انتقال این تجربیات به پلیس عراق را داریم.
سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده ناجا در دیدار  با معاون اول وزیر کشور عراق و مشاور امنیتی وزیر کشور و هیئت همراه، با اشاره به اینکه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نقاط مشترک بسیار زیادی با یکدیگر دارند، گفت: تعامل بین ما بسیار عمیق و ارتباطات مردم ما به واسطه وجود عتبات عالیات در دو کشور بسیار محکم است و به تبع این همدلی بین دولتمردان دو کشور وجود داشته و ایضا تعاملات فی مابین پلیس دو کشور که اعزام این هیئت عالی رتبه نشان دهنده آن است. این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اشتراکات قومی، مذهبی و فرهنگی و تجاری و مرزهای طولانی بین دو کشور بیان کرد: نیاز است که تعاملات دیپلماتیک خصوصا بین دو سازمان پلیس ایران و عراق برای تسهیل در ارتباطات مردم عزیز دو کشور ارتقاء پیدا کند. سردار رضایی ادامه داد: کشور عزیزمان ایران در حال حاضر با بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت و ۸۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک با ۱۵ کشور همسایه خود در جهان بعد از کشورهای روسیه و چین بیشترین مرز مشترک را با کشورهای همسایه خود دارد که در این میان کشور جمهوری عراق یکی از بهترین همسایه های ما محسوب می شود که بیشترین مرز خشکی را با ایران دارد و خوشبختانه با تعاملات بسیار خوب مرزی بین مرزبانان دو کشور و مدیریت جرایم موجود ما شاهد کمترین مشکلات هستیم. جانشین فرمانده ناجا با اشاره به ارتباطات بسیار خوب وضعیت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه مطرح کرد: متاسفانه برخی از کشورهای همسایه جنوبی ایران تحت تاثیر استکبار جهانی و ایادی آن ارتباطات ناسالمی را با دشمنان اسلام برقرار نموده اند که امیدوارم به زودی راه و مسیر درست را پیدا کنند.
وی با اشاره به وجود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با افغانستان و پاکستان افزود: متاسفانه امروز کشور برادر و دوست ما افغانستان تبدیل به قطب و فتنه بزرگ جهان یعنی مواد مخدر شده که براساس برآورد سازمان ملل متحد در سال جاری بیش از ۹۰۰۰ تن مواد مخدر تولید نموده است که در این زمینه پلیس ایران برای مبارزه با سوداگران مرگ علاوه بر استفاده از ظرفیت مرزبانی خود در مرزهای مشترک با این کشور یک پلیس تخصصی نیز تشکیل که با همت همکارانم در این پلیس و فرماندهی انتظامی سایر استان ها و مرزبانان غیور امسال بیش از ۹۷۳ تن مواد مخدر کشف که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش کشف داشته ایم و به زعم سازمان ملل اولین کشور در حفظ مقدم مبارزه با مواد مخدر در جهان محسوب می شویم که جا دارد از تمامی شهدایی که در این مسیر جان خود را فدای بشریت کرده اند یادی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه