روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند - شماره 3857

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد؛

تزریق ماهانه 20 میلیون واکسن کرونا در کشور از تیر ماه

 معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پاندمی کرونا، یک نبرد واقعی است. آینده در مورد این پاندمی بهتر قضاوت خواهد کرد. قطعا در آینده یکی از شاخص های موفقیت کشورها، مدیریت رهبران کشورها در بیماری کووید۱۹ است.
دکتر علیرضا رییسی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران اظهار داشت: در طول یکسال گذشته اتفاقات زیادی در دنیا رخ داد. خیلی از رهبران کشورها، کرونا را جدی نگرفتند و مسخره کردند و گفتند کرونا در کار نیست و اتفاقا خودشان درگیر این بیماری شدند و دیدند که کرونا هست. خیلی از کشورها که ادعای عدالت و حقوق بشر را می کردند، در فرودگاه ها ماسک و لوازم حفاظت فردی همدیگر را به سرقت می بردند.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: علیرغم صحبت هایی که به دروغ گفته می شد که کشور ایران از نظر لوازم پزشکی و حتی در مدیریت کووید۱۹ تحت تحریم نیست اما واقعا اینگونه نبود. ماسک و لوازم حفاظت فردی نیروهای بهداشتی و درمانی برای ایران خریده بودیم اما در فرودگاه انگلیس جلوی آن را گرفتند و یا کیت خریده بودیم اما در ترکیه جلوی آن را گرفتند.
دکتر رییسی ادامه داد: کرونا یکی از رویدادهایی بود که همه کشورها از نقطه سرخط شروع کردند. هیچ کشوری در مورد کرونا، اطلاعات بیشتری از کشورهای دیگر نداشت. در بیماری های قلبی و عروق و گوارشی یا برخی اعمال جراحی، برخی کشورها پیشرفته تر هستند و از قبل خودشان را آماده کرده اند اما تنها بیماری که همه از سرخط شروع کردند، کووید۱۹ بود.
وی تصریح کرد: سیستم بهداشتی و درمانی انگلیس و آلمان، بسیار قوی و با تجربه بالا است اما الان در مقابل ویروس جهش یافته به زانو درآمده است و دستانشان را بالا برده اند و نمی دانند باید چکار کنند. آمریکا به عنوان یک کشور سرمایه دار، تا کنون حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار مورد مرگ و میر از کل دو و نیم میلیون مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در جهان داشته است. دیدید که رهبر آن کشور از ابتدا چگونه با این بیماری برخورد کرد و صحبت های عجیبی داشت. همین کرونا باعث شد تا او رای نیاورد و می بینیم که کرونا در سیاست هم تاثیرگذار است و عدم کفایت در مدیریت این کشور را نشان داد چون این کشور در بحث اقتصادی و قلدری، زبانزد بود اما نتوانست این بیماری را مدیریت کند تا جاییکه رهبر این کشور به مردمش گفت مواد ضدعفونی را به خودتان تزریق کنید. این اتفاقات را با اقداماتی که در کشور ما انجام شد، مقایسه کنید.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: در ایران حدود ۱.۶ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد در حالیکه این شاخص در فرانسه ۷.۷ و در ترکیه ۴ تخت است و خیلی از کشورهای اروپایی قطعا بالای ۴ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند اما بیماران در آن کشورها، در خیابان ماندند و برای فوت شدگانشان جا نداشتند اما با ۱.۶ تخت به ازای هر هزار نفر در کشور، هیچ بیماری پشت درب بیمارستانها نماند. نه فقط بیماران کرونایی بلکه بیماران دیگر هم خدمت گرفتند که افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در تولید ماسک، لوازم حفاظت فردی و ونتیلاتور به مرحله ای رسیدیم که الان صادر می کنیم بنابراین کشور ما، با تکیه بر مردم توانست در مقابل این بیماری ایستادگی کند. یکی از بزرگترین اقشاری که به ما کمک کردند، بازاریان و کسبه بودند. به فردی که یک مغازه ۱ در ۲ متر دارد و کسب روزی حلال می کند، گفتیم کسب و کارت را تعطیل کن که این کار را انجام داد. این خیلی مهم است. جرایمی که در سطح دنیا برای متخلفین وجود دارد، واقعا زیاد است و وقتی به افراد می گویند در خانه بمانید، ماهانه به عنوان نمونه دو هزار دلار پرداخت می کنند اما ما این کار را نکردیم و اتفاقا همان بازاری ها و کسبه در کار خیر هم شرکت کردند و به ما کمک کردند.
رییسی ضمن تقدیر از همکاری های گسترده دستگاه های مختلف به ویژه بسیج، هلال احمر، شهرداری، صدا و سیما، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح خیّرین، سمن ها، اصناف، سپاه، جامعه پزشکی، ائمه جمعه و جماعت، گفت: دادستان ها در این دوره در سطح کشور خیلی به ما کمک کردند. یکی از نقاط قوت ما، همکاری بسیار خوب دادستان ها بود. گزارش های بسیار متعددی از کشور داریم که چقدر دادستان ها به خوبی با تیم های ما متشکل از بهداشت محیط، نیروی انتظامی و هلال احمر و اصناف و بسیج، همراهی کردند.
وی یادآور شد: کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد. اصلا بحث ریشه کنی کرونا فعلا مطرح نیست و معنی ندارد بنابراین تا زمانی که میزان واکسیناسیون کامل نشده، با این بیماری سر و کار داریم. اگر می بینیم در جایی بیماری در حال افزایش است، باید محدودیت ها را تشدید و وقتی منحنی بیماری رو به پایین است باید بیماریابی را تقویت کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه