روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند - شماره 3857

رئیس قوه قضاییه:

قاضی اسم افرادی که در حبس قرار دارند را دائم مرور کند

 رئیس قوه قضاییه گفت: در امر قضا، علم و ادب مباحث مهمی برای کسی است که در کسوت و جایگاه قضا قرار گرفته است.
سید ابراهیم رئیسی در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها که بصورت ارتباط تصویری برگزار شد علم و ادب را امری مهم برای کسانی دانست که در کشور و جایگاه قضا گرفته‌اند.
رئیس قوه قضاییه گفت: شرط قضاوت عادلانه آراستگی به دانش و ادب است و قضات ما هم باید از دانش برخوردار باشند هم موظف به آداب باشند.
رئیسی افزود: بسیاری با جوسازی حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند، اما برای عبور از فضای غبارآلود و قضاوت بحق و عادلانه باید در مسیر تقوای الهی حرکت کرد تا از قدرت تمیز حق و باطل برخوردار شد آیت الله رئیسی تشخیص موضوع، تشخیص حکم، تناسب حکم و موضوع و اراده پولادین برای تصمیم‌گیری و صدور حکم مبتنی بر مبانی را امری مهم دانست و از علم و ادب و تقوی به عنوان لوازم مورد نیاز برای این کار یاد کرد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از لزوم وارد کردن مفاهیم بلند اسلامی به عرصه عمل و زندگی اجتماعی سخن گفت و اظهار داشت: هنر حضرت امام این بود که مفاهیم اسلامی را وارد عرصه زندگی انسان امروز کردند.
رئیسی افزود: توجه به آداب القضاء از مهمترین مسائلی فقهی و برخی مسائل در این حوزه از واجبات و فرایض امر قضا به حساب می‌آید. وی از آیین دادرسی به عنوان یکی از نمادهای آداب قضاوت یاد کرد و تأکید کرد اصل آداب قضا امری درونی است که می‌توان آن را ادب مع الله، ادب مع النفس و ادب مع الناس عنوان کرد.
رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از آفات امر قضا آمیخته کردن قضاوت با هواهای نفسانی است و قضات ما باید به پرهیز از این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
رئیسی از توجه به کرامت انسانی که از محوری‌ترین برنامه‌های سال جاری است به عنوان جلوه‌ای از ادب مع الناس یاد کرد و گفت: همه همکاران مرتبط با مجموعه قضا باید به کرامت انسانی توجه ویژه داشته باشند. وی یکی از مسائل مهم در حفظ کرامت انسانی ارباب رجوع به دستگاه عدلیه را شنیدن سخنان کسانی دانست که برای دادخواهی و احقاق حق به قاضی مراجعه می‌کنند.
رئیسی تشخیص درست موضوع و صدور حکم بر اساس قوانین قانونی و شرعی و اجرای حق و عدالت را از دیگر جلوه‌های حفظ کرامت انسان عنوان کرد.
رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: فردی که می‌خواهد داوری عادلانه کند خودش باید متخلق به عدالت باشد.
رئیسی اجرای عدالت را از محورهای مهم در بیانیه ابلاغی مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی و آن را مربوط به همه شئون حکومتی و دستگاه‌ها دانست.
وی تأکید کرد: اقتدار بدون عدالت هرگز به صراط مستقیم قرار نمی‌گیرد و قدرتمندی بدون رعایت عدالت فقط نوعی قدرت نمایی است.
رئیس دستگاه قضایی گفت: امروز می‌بینیم آمریکایی‌ها که ادعای حقوق بشر دارند، حقوق ملت‌ها را پایمال می‌کنند و صرفاً نمایش قدرت می‌دهند.
رئیسی افزود: آن‌ها در سوریه مراکز مقاومت را می‌زنند، اما از آن طرف پرونده خاشقچی را مطرح می‌کنند و از سعودی‌ها هم باج می‌گیرند، اما از سوی دیگر مدعی اجرای عدالت هستند در حالیکه تاکنون دیده نشده آن‌ها عدالت را اجرا کنند.
وی تصریح کرد: آن‌ها حق را زیر پا می‌گذارند و عدالت را لگدمال و مردم حق خواه را سرکوب می‌کنند، اما مدعی حقوق بشر هستند در حالیکه مردم دنیا بخوبی آن‌ها را می‌شناسند دیگر فریبشان را نمی‌خورند و می‌دانند که آمریکایی‌ها تضییع کننده حق و پیمان شکن هستند.
رئیس قوه قضاییه تبیین تصمیمات قضایی از دیگر نمادهای حفظ کرامت انسان دانست و گفت: ادله قطعیه و امارات قضاییه از دلایل مهم برای صدور احکام و آرای مبتنی بر شرع و قانون است که بایست به آن‌ها توجه ویژه داشت.
رئیسی استفاده از نظرات مشورتی، کارشناسان و متخصصان را نیز از مسائل مهم عنوان کرد و گفت: مراجعه قاضی به کارشنان و متخصص و مشاوره با افراد آگاه و صاحب تجربه، خلاف استقلال قضایی نیست بله در صدور رأی متقن تأثیر بسزایی دارد.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نقض آراء بدوی در مراحل عالی نشان از اشکال شکلی و محتوایی در روند دادرسی دارد و باید به حداقل برسد.
رئیسی همچنین بر لزوم پایش و غربالگری زندانیان تأکید کرد و گفت: قاضی هر روز باید اسم افرادی که در حبس قرار دارند بصورت مستمر مرور کند و ببیند که آیا این افراد همچنان مستحق حبس هستند یا امکان آزادی آن‌ها وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه