روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند - شماره 3854

زمان فرهنگ‌سازی مالیاتی

 المیرا صاحب الزمانی- بناست مالیاتها نجات دهنده اقتصاد ایران و دولت بعد باشند. این را مصو.بات مجلس در خصوص لایحه بودجه 1400 به ما می آموزد. اما نکته اساسی فراموش شده است و آن ضرورت فرهنگسازی مالیاتی است.نظام مالیاتی به عنوان ابزار سیاست مالی برای توزیع درآمد و ثروت، حساسیت زیادی نسبت به نوسانات اقتصادی دارد و عامل تعیین کننده ای در تحقق اقتصاد مقاومتی تلقی میشود.
مالیات و درآمدهای مالیاتی را می توان از بزرگ ترین ابزارهای دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست. تکیه دولت به منابع مالیاتی موجب کاهش وابستگی دولت به منابع نفتی،کاهش فاصله طبقاتی و توزیع درآمد، تثبیت نوسانات اقتصادی، تخصیص بهینه منابع و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و تامین منبعی با ثبات برای تامین درآمد دولت در رشد و توسعه اقتصادی به خصوص فعالیت های تولیدی و صنعتی است. بی شک نظام مالیاتی نقش ویژه ای در اقتصاد هر کشور بازی می کند. در نظام مالیاتی پایه و نرخ مالیاتی دو رکن اصلی محسوب می شوند. عملکرد این سیستم علاوه بر دولت، مردم و فعالان اقتصادی را نیز متاثر می سازد .
"سازگاری نظام مالیاتی"، شاخص ترکیبی موزونی از شاخصهای منفردی همچون نسبت مالیاتها به تولید ناخالص داخلی، درجه شفافیت و پاسخگویی، میزان انعطاف پذیری زمانی و مکانی و مدت وقفههای وصول مالیات میباشد. همچنین نظام مالیاتی سازگار با هموار کردن سیکل تجاری، میتواند موجب تثبیت و رشد حقیقی اقتصاد و افزایش آستانه مقاومت اقتصاد کلان کشور شود. شفافیت در تمام بخشهای اقتصادی از جمله نظام مالیاتی و گسترش پایههای مالیاتی میتواند هم درآمد مالیاتی را افزایش دهد و هم از فشار بیشتر بر پایههای مالیاتی موجود بکاهد که بهنوبه خود موجب تقویت تولید و در نتیجه افزایش آستانه مقاومت اقتصادی کشور میشود و اینکه فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی نشان دهنده ناسازگاری نظام مالیات با اقتصاد مقاومتی در ایران است.
نظام مالياتي پويا مي تواند همه نيازهاي يك اقتصاد مقاومتي را تامين كند، زيرا دولت ها براي انجام وظايف و اجراي تعهدات خود نيازمند منابع مالي هستند و ماليات به عنوان يك راهبرد مي تواند اتكاي درآمدهاي كشور را به درآمدهاي نفتي كاهش دهد، زيرا تامين مالي آن به وسيله خود افراد جامعه و ماليات هاي پرداختي آن ها است كه موجب بي نيازي مالي دولت به منابع ديگر شده و استحكام پايه هاي آن را به دنبال دارد.
ماليات مي تواند به عنوان كليدي ترين منبع درآمدي دولت، نقش بسزايي در شكوفايي اقتصاد مقاومتي ايفا كند.
پرداخت ماليات به يك باور و تكليف اقتصادي نهادينه شده در مردم منجر شود، اما از آنجا كه يكي از شروط اساسي ايجاد نظام مالياتي مطلوب، مقبوليت آن از سوي مردم و پرداخت داوطلبانه ماليات است، راهي غير از تقويت فرهنگ مالياتي نيست؛ زيرا با ايجاد زيرساخت ها و بسترهاي فرهنگي مناسب مي توان انتظار ترغيب و مشاركت مردم به پرداخت ماليات را داشت. دولت ها با استفاده از نظام مالياتي، حاكميت خود را در كشور اعمال مي كنند و به اقتصاد كشور براي رسيدن به هدف هاي ملي جهت مي دهند.
از طرفي سازمان امور مالياتي كشور، برنامه هاي مهمي را براي ارتقاي كارآمدي و انعطاف پذيري نظام مالياتي در دست اجرا دارد كه افزايش قابل توجه تامين هزينه هاي عمومي را به دنبال خواهد داشت. جلوگيري از فرار ماليات، شناسايي موديان و منابع مالياتي جديد و استفاده از طرح ها و برنامه هاي نوين از مهمترين اهداف و سرفصل هاي نظام مالياتي به شمار مي رود. با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور، بی تردید نقش و جایگاه بی بدیل فرهنگ سازی مالیاتی در تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی بر هیچ کس پوشیده نیست. بر همین اساس، از طریق کلیه ابزار و امکانات موجود منجمله رسانه های ارتباط جمعی اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... می توان ضمن جلب و مشارکت بیش از پیش مودیان در تامین و رشد درآمدهای مالیاتی زمینه اجرای هر چه بهتر و مطلوب تر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور را نیز فراهم آورد.
مدیرعامل ایران‌ایر:
بدهی های انباشته بر دوش هما سنگینی می‌کند
 مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امکان تامین مناسب قطعات را نداریم، خواستار نگاه ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مشکلات ایران ایر شد.
علیرضا برخور در جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان ضرورت توجه دولت به هواپیمایی ملی کشور بر مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد.
وی با تشریح آخرین وضعیت ایران‌ایر به مشکلات ناشی از فشار نقدینگی، عدم امکان تامین مناسب قطعات موردنیاز، هزینه‌های سنگین ناشی از بدهی‌های انباشته سنوات کارکنان و نارضایتی به حق بازنشستگان هما اشاره و از معاون رئیس‌جمهور تقاضای نگاه ویژه به این موضوعات را کرد.
رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی هما نیز با تشریح آخرین وضعیت موجود این صندوق، درخواست‌های فوری شرکت را برای حل مشکلات برشمرد و با تاکید بر ضرورت جبران دولت در قبال مصوبات متعدد پروازهای تکلیفی و نرخ‌های ترجیحی ابلاغی، از معاون رئیس‌جمهور برای پرداخت‌های فوری ماه پایانی سال بازنشستگان و استفاده از ظرفیت‌های تبصره‌های بودجه عمومی دولت درخواست توجه ویژه‌ای را کرد.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد به زودی با برگزاری جلسات کارشناسی و تدوین راهکارهای قانونی، در حد توان بتواند بخشی از درخواست‌های صورت گرفته، انجام شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه