روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند - شماره 3854

جزئیاتی از فصل جدید «خندوانه»

رامبد جوان چگونه با کرونا کنار آمد؟

 رامبد جوان ضبط فصل جدید «خندوانه» را آغاز کرده است و این برنامه با رعایت پروتکل‌های کرونایی قبل از نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.
جوان این روزها در تدارک ساخت دو پروژه سنگین است؛ فصل جدید برنامه «خندوانه» برای شبکه نسیم و سریال «مردم معمولی» در شبکه نمایش خانگی که این روزها تولیدشان همزمان شده است.
فصل جدید «خندوانه» ابتدا قرار بود نوروز ۹۹ روی آنتن برود اما رامبد جوان جزو اولین و حتی معدود افرادی بود که با شروع کرونا و شیوع این ویروس واگیردار در سطحی گسترده، خیلی جدی و به صراحت از ساخت این برنامه انصراف داد.
در این یک سال که مشخص شد این ویروس بنای رفتن ندارد چند باری اعلام شد که «خندوانه» به تولید می‌رسد که جدی‌ترین آن بعد از محرم و صفر بود.
پیش از این در گزارشی مشروح و مستند به تحولات پس از پایان فصل گذشته خندوانه، به مهمترین ابهامات و چالش‌های پیش روی رامبد جوان برای احیای این برند محبوب سیما پرداخته بودیم. طی چند ماه اخیر رامبد جوان با فراخوان‌هایی در صفحه شخصی خود از حضور استندآپ کمدین‌ها برای فصل جدید برنامه دعوت کرد.
و حالا فصل جدید «خندوانه» به روزهای پخش نزدیک شده است. به تازگی ساخت دکور جدید این برنامه در برج میلاد به پایان رسیده و ضبط برنامه نیز از روز گذشته هفتم اسفندماه آغاز شده است. «خندوانه» در فصل جدید با رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک ضبط می‌شود و البته فاصله‌گذاری اجتماعی هم در محل استقرار مهمانان و مدعوین رعایت می‌شود به گونه‌ای که استودیوی این برنامه به نسبت فصل‌های قبل کمترین تعداد حضار را در خود جای داده است و تقریباً حدود ۴۰ نفر در استودیو حاضر خواهند بود. این فصل از برنامه با ضبط چند قسمت، پخش خود را هم آغاز خواهد کرد و در روزهای پایانی اسفندماه و قبل از نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن خواهد رفت و قرار است تا بعد از ماه مبارک رمضان روی آنتن باشد.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «خندوانه» با محوریت رامبد جوان و تیم گسترده‌ای از ایده‌پردازان و مشاوران، طی ۶ فصل روند پر فرازونشیبی را پشت‌سر گذاشت تا به یکی از تولیدات شاخص تلویزیون در دهه ۹۰ تبدیل شود؛ برنامه‌ای که نه فقط در دوران پخش خبرساز بود که در چند نوبت، توقف تولیدش نیز حرف‌وحدیث‌های فراوانی را به دنبال داشت.
مثلا مسافرت رامبد جوان به خارج از کشور و تولد فرزندش در خارج از مرزهای ایران هرچند انتخابی فردی برای جوان و همسرش نگار جواهریان محسوب می‌شد اما بازتابی که در فضای مجازی داشت و تبعات آن، که تا همین امروز نیز قابل رصد است، نشان داد افکار عمومی نسبت به این جنس انتخاب‌های فردی حساسیت بالایی دارد. یادآوری این نکته الزاماً به معنای آن نیست که به‌واسطه این انتخاب، رامبد جوان دیگر محبوبیت سابق خود را در میان مخاطبان رسانه ملی از دست داده است، اما باید پذیرفت که برای بازگشت به آنتن و تأثیرگذاری مجدد بر افکار عمومی، رابطه او و مخاطبان همیشگی‌اش، نیاز به ترمیم دارد. واقعیتی که رصد برخی واکنش‌های مجازی نسبت به خبر اخیر بازگشت او به قاب تلویزیون، می‌تواند مهر تاییدی بر آن قلمداد شود.
نکته مهم‌تر اینکه در واکنش به این حاشیه، بخشی از بدنه مدیریتی تلویزیون نیز موضع‌گیری منفی نسبت به انتخاب رامبد جوان داشتند و این مسئله می‌تواند در کیفیت تعامل او با مدیران سیما نیز تأثیرات خود را عیان کند؛ چه اینکه جوان خود نیز در گفتگویی رادیویی درباره برخی از شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی پیرامون فصل جدید «خندوانه» تلویحاً به این مسئله اشاره کرد و گفت: «متأسفانه برخی از مدیران تلویزیون این موضوع را مطرح کرده‌اند که بنده بابت ساخت برنامه «خندوانه» پول دریافت کرده‌ام ولی به بهانه کرونا این کار را شروع نکرده‌ام! خواستم بگویم این یک اتهام است.»
به این شرایط باید فعالیت‌های مجازی رامبد جوان را هم ضمیمه کرد؛ جوان از چهره‌های بسیار فعال در فضای مجازی و به‌خصوص اینستاگرام طی یک سال گذشته بوده که علاوه‌بر فعالیت‌های مرتبط با حوزه سرگرمی، در مواردی به‌طور کامل جنبه تبلیغاتی و بازرگانی داشته است. این جنس فعالیت‌های مجری «خندوانه» علاوه‌بر اینکه او را تبدیل به یکی از رکوردداران فالوور و دنبال‌کننده در فضای مجازی کرده است، به همان اندازه او را از گروه دیگری از مخاطبان سنتی‌اش که به واسطه رسانه ملی دنبال‌کننده فعالیت‌ها و آثار او بوده‌اند، دور کرده است. در این زمینه هم نمی‌توان حساسیت‌های احتمالی مدیران رسانه ملی در زمینه فعالیت‌های تبلیغاتی جوان، همزمان با آغاز تولید و پخش سری جدید «خندوانه» را نادیده گرفت.
به‌نظر می‌رسد رامبد جوان فراتر از دست‌اندازهایی که برای «تولید» فصل جدید «خندوانه» پیش روی خود دارد، باید به‌صورت جدی به فکر بازتعریف «چهره رسانه‌ای» خود هم در نگاه مخاطبان تلویزیونی‌اش و هم از منظر مدیران رسانه ملی باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه