روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند - شماره 3854

آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی با موافقت آمریکا؛

همه در انتظار شنیدن ناقوس سقوط قیمت ارز

 رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش کرده‌اند که آمریکا «موافقت اصولی» خود را با آزادسازی دارایی‌های ایران در کره و انتقال آن از طریق کانالی مالی در سوئیس به ایران اعلام کرده است. به گفته ناظران در صورت آزادسازی دارائی‌های بلوکه شده ایران، قیمت ارز در کشور با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد.
شبکه کی‌بی‌اس و شبکه آریرنگ در کره جنوبی روز پنجشنبه از قول یک مقام ارشد در وزارت خارجه کره جنوبی گزارش کرده‌اند که آمریکا ضمن این موافقت، گفته است که جزئیات چگونگی انتقال باید به بحث گذاشته شود. آن طور که رسانه‌های کره جنوبی و ایران نوشته‌اند در صورت آزادسازی درآمد‌های نفتی ایران در کره انتقال آن از طریق نظام بانکی سوئیس انجام خواهد شد.
حالا این خبر معامله‌گران ارزی را با این نگرانی مواجه کرده که آیا ارز‌های آزادشده باعث سقوط قیمت دلار می‌شود؟ هرچند میزان ارز‌های آزادشده از کره جنوبی به مقدار یک میلیارد دلار عنوان شده، اما به نظر می‌رسد همین مقدار هم اثر روانی جدی بر بازار ارز خواهد داشت.
آن طور که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود، میزان ارز‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار است و حالا از این میزان با آزادسازی یک میلیارد دلار آن موافقت شده است.
پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود با آزادسازی هفت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نرخ دلار تا ۱۵ هزار تومان هم ممکن است کاهش یابد. رئیس کل بانک مرکزی نیز مدتی پیش گفته بود که قیمت دلار تا زیر ۲۰ هزار تومان هم ممکن است کاهش یابد. حالا باید دید آزادسازی حدود ۱۴ درصد کل حجم ارز‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و ورود آن به اقتصاد ایران تا چه میزان باعث کاهش نرخ ارز در بازاری می‌شود که حدود دو سالی است با بحران کمبود ارز مواجه است.
تا قبل از اعلام خبر موافقت آمریکا با آزادسازی ارز‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نرخ ارز در آخرین روز کاری یعنی پنج‌شنبه هفته‌ای که گذشت، تا ۲۵۴۰۰ تومان گران شد. در پایان هفته اخیر نیز هرچند قیمت دلار در بازار صعودی شده بود، اما در صرافی همان روند نزولی ادامه یافته بود که نشان از پیش‌بینی آینده نزولی دلار از سوی سیاست‌گذار بود. روز پنجشنبه ۷ اسفند نیز قیمت دلار تغییر نکرد و همان ۲۴۸۱۲ تومان ثابت ماند.
بهای ارز در سامانه نیما نیز در آخرین روز کاری هفته ۲۴۰۶۶ تومان ثبت شده بود. این رقم نشان می‌دهد که احتمالا در روز شنبه قیمت دلار بازار آزاد اولین هدفش حرکت به سمت کاهش قیمت تا نرخ سامانه نیما است که اگر این اتفاق بیفتد پیش بینی می‌شود تا ۱۳۰۰ تومان در یک روز کاهش قیمت خواهد داشت. از نگاه برخی، ممکن است قیمت دلار با کاهش قیمت تا این حد، نرخ‌های جدیدتری را هم ثبت کند.
اما کاهش قیمت دلار در این هفته فقط به بازار ارز محدود نخواهد ماند و در صورت ریزش قیمت در بازار ارز، سایر بازار‌ها هم به پیروی از کلیدی‌ترین بازار یعنی ارز، با کاهش قیمت همراه خواهند شد.
به نظر می‌رسد دولت حسن روحانی در ماه‌های پایانی دوره خود با انجام مذاکره قصد دارد اعاده حیثیت کرده و دولت را در وضعیت مثبت‌تری تحویل دهد. اگر فاز اول آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزادشده و در ادامه هم بخش دیگری از حجم ۷ میلیارد دلاری ارز‌هایی ایران در کره جنوبی وارد اقتصاد ایران شود، بدون شک قیمت ارز با سقوط جدی همراه خواهد شد. اما نکته مهم در تصمیم گیری و نیت دولت تدبیر و امید سرنوشت بازار بورس است.
تجربه امسال بورس نشان داد، این بازار به شدت به گرانی ارز وابسته است و با هر کاهش قیمت در نرخ ارز، شاخص بورس هم ریزشی خواهد بود. بسیاری از شرکت‌های بورسی به خصوص فولادی‌ها و دیگر شرکت‌های صادرات محور، در ابتدای امسال به مدد گران شدن نرخ ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌های خود و گرانی نرخ ارز از بالارفتن ارزش سهام خود بهره بردند، اما در روز‌هایی که شاخص بورس ریزشی است، ارزانی نرخ ارز هم به این حجم ریزش دامن خواهد زد و بنابراین باید منتظر سقوط بیش از این در بازار بورس هم باشیم. مگر اینکه دولت سیاستی اتخاذ کند که بتواند حمایت از بازار بورس مانع افت بیشتر از این شاخص کل شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه