روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند - شماره 3853

وزیر نیرو اعلام کرد؛

آب‌رسانی به بیش از ۹ میلیون روستایی در دولت تدبیر و امید

  وزیر نیرو گفت: طرح‌های آب‌رسانی در دولت تدبیر و امید تاکنون ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از هم‌وطنان روستایی را بهره‌مند کرده است.
رضا اردکانیان در مراسم افتتاح طرح‌های آب‌رسانی به ۲۵۶ روستا در ۹ استان کشور از طریق ویدئوکنفرانس افزود: طرح‌های آب‌رسانی ۱۲ هزار و ۵۰۰ روستایی کشور را در برگرفته است.
وی به طرح‌هایی که افتتاح شد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با این طرح‌ها یک هزار و ۲۵۰ روستای کشور در پرتوی اجرای پویش هر هفته الف ب-ایران با جمعیتی بالغ‌بر ۸۲۵ هزار نفر از نعمت آب پایدار و سالم برخوردار شده‌اند.
وزیر نیرو گفت: برای رساندن آب پایدار به روستاهایی که بهره‌مند شدند حدود یک هزار و ۴۷ کیلومتر خط انتقال احداث شد.
اردکانیان ادامه داد: پویش هر هفته الف ب-ایران، افتتاح ۲۵۰ طرح را وعده داده بود که با طرح‌های حاضر ۲۴۶ طرح بزرگ و مهم آب و برق و فاضلاب افتتاح‌شده است.
وی افزود: این طرح‌ها با ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، اجراشده و این روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.
وزیر نیرو جمعیت روستایی را جمعیتی مولد دانست که ضروری است از همه امکانات مانند آب و برق و گاز و دیگر خدمات بهره‌مند باشند.
اردکانیان گفت: حفظ جمعیت روستایی در روستاها یکی از الزام‌های حکمرانی در جهان است و تأمین آب در این میان از نقش و اهمیت بالاتری برخوردار است.
وی افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی به این مهم توجه چندانی نمی‌شد و پس از انقلاب موردتوجه قرار گرفت.
وزیر نیرو ادامه داد: باوجود توجه به طرح‌های آب‌رسانی روستایی تا پیش از دولت یازدهم کمتر از یک‌میلیون نفر به شبکه آب پایدار دسترسی داشتند.
اردکانیان گفت: باوجوداینکه در بیش از ۳۳ هزار روستا با جمعیت ۲۰ میلیون نفر امکان آب‌رسانی وجود داشت اما فقط بخش کمی به شبکه آب پایدار دسترسی داشتند.
وی ادامه داد: اما در دولت تدبیر و امید، شمار روستاییان برخوردار از آب سالم و پایدار از کمتر از یک‌میلیون به حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید.
وزیر نیرو گفت: هرسال بیش از یک‌میلیون روستایی از نعمت آب برخوردار شده‌اند.
 هرمزگان از استان‌های شاخص در حوزه آب‌رسانی است
وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به ۵۷ روستای هرمزگان گفت: این استان از استان‌های شاخص در حوزه آب‌رسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی است.
رضا اردکانیان در این آیین که به‌صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، افزود: ارتقای چشم‌گیر میزان بهره‌مندی مردم از آب شرب سالم یکی از مصادیق قابل‌اتکا برای ارزیابی عملکرد مثبت هرمزگان در این حوزه است.
وی با قدردانی از استاندار هرمزگان، با اشاره به تأمین نیاز آبی این استان از طریق فعال‌سازی آب‌شیرین‌کن‌ها بیان داشت: این اقدام ازجمله اقدام‌های مطلوب در راستای احیای دشت میناب و پیشگیری از اثرات سوءبرداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی از این منطقه بود.
پروژه آب‌رسانی به ۵۷ روستای استان هرمزگان در قالب پویش هر هفته الف - ب - ایران هم‌زمان با چند استان دیگر از طریق ویدیوکنفرانس توسط وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
در هفته چهل و دوم پویش هر هفته الف ب-ایران، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، ۲۵۶ طرح‌ آب‌رسانی روستایی را در ۹ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد، ایلام، فارس و قزوین از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رساند.
این طرح‌ها با اجرای ۴۴۲ کیلومتر خط انتقال، ۶۰۵ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، ۲۰ هزار و ۷۰ مترمکعب مخازن ذخیره و با سرمایه‌گذاری ۳۳۹.۸ میلیارد تومان، جمعیتی بیش از ۱۷۲ هزار و ۲۰۶ نفر از هم‌وطنان روستایی را تحت پوشش آب سالم و پایدار قرار می‌دهد.
پویش هر هفته الف - ب- ایران عنوان پویشی است که رضا اردکانیان وزیر نیرو برای گشایش هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق مطرح کرده است که از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ آغازشده است و تا پایان سال جاری ادامه دارد.
این پویش در ۳۱ استان کشور به مدد تلاش خانواده بزرگ صنعت آب و برق و هزاران شرکت طراح، سازنده، پیمانکار، مشاور و سازنده تجهیزات، مهندسان و کارکنان ستادی اجراشده و بر اساس آن سال گذشته ۲۲۷ طرح بزرگ صنعت آب و برق کشور با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه