روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۵ اسفند - شماره 3852

نمایندگان بیانیه شورای عالی امنیت و سازمان انرژی اتمی را نادیده گرفتند

مجلس پای قوه قضائیه را به برجام باز کرد

 سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، دربارۀ سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و توافقات حاصل شده میان این دو نهاد توضیحاتی داد.در توضیحات این سازمان آمده است که سفر آقای گروسی به ایران بر اساس درخواست خود او انجام شده و جمهوری اسلامی ایران نیز این درخواست را پذیرفته است.توافقی که روز گذشته بین ایران و آژانس منعقد شد به سرعت با واکنش نمایندگان مجلس روبرو شد و خط و نشان کشیدن های جدید علیه دولت کلید خورد.
با نزدیک شدن به پایان این ضرب الاجل رایزنی‌های دیپلماتیک دولت نیز شروع شد  تا اینکه خبر سفر گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبرساز شد البته این خبرسازی‌ها وقتی به اوج رسید که سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان بین‌الملی انرژی اتمی تفاهم‌نامه مشترک امضا کردن. تفاهم‌نامه‌ای که در آن به مصوبه مجلس و لزوم اجرایی شدن آن اشاره شده بود. در بخشی از متن این تفاهم‌نامه آمده است: «سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تأیید مجدد قرار دادند.
سازمان، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده‌اند، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد. با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:  ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.» با وجود آنکه شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی از یک سو و مسوولان دولتی درباره چند و چون این تفاهم‌نامه توضیح دادند و همه بر اجرایی شدن مصوبه مجلس اصرار داشتند اما با همه این وجود بهارستانی‌ها در میان همهمه اعتراض و خط و نشان‌ کشیدن‌ها برای دولت این توضیحات را نشنیدند و در نهایت  طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تخلف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به رای گذاشته شد و با ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی  آن را به قوه قضاییه ارجاع دادند.   احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی متن درخواست اعمال ماده ۲۳۴ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را به شرح زیر قرائت کرد:
رییس محترم مجلس شورای اسلامیسلام علیکم
با تهیت و احترام استحضار دارید
۱_ توافق و بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران نقض صریح قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است. درخواست دستور موقت ابطال آن را توسط قوه قضاییه داریم.
۲_ در قانون یاد شده جناب آقای رییس جمهور مسئول اجرای آن تعیین شده است.
۳_ با توجه به ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رییس جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین را با قید فوریت به قوه قضاییه معرفی کرده تا وفق نوبت قانون مذکور قوه قضاییه خارج از نوبت و تشریفات مرسوم موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.
البته آنطور که حسینعلی جاجی دلیگانی از اعضای هیات رئیسه می‌گوید این شکایت تنها شامل حال حسن روحانی نیست و قرار است علی‌اکبر صالحی را هم شامل شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه