روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند - شماره 3850

رئیس جمهوری و وزیر ارشاد در آیین پایانی سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پاسخ دادند؛

آیا هنوز کتاب منشاء تحولات علمی و اجتماعی است؟

  12 اثر برگزیده و ۵۹ کتاب شایسته تقدیر، در آیین پایانی سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، معرفی شدند.
برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در مراسمی در مجموعه سعدآباد، با حضور رئیس‌جمهور معرفی شدند.
دکتر روحانی، رئیس‌جمهور، با بیان این‌که منشاء بسیاری از تحولات بزرگ دنیا در حقیقت به نظری برمی‌گردد که در یک کتابی مکتوب و نقد شده است، افزود: «اندیشه‌ای که از تراوش ذهن یک عالم بزرگ تبدیل به یک کتاب شود، عمر جاودانه می‌یابد.»
او با ابراز خرسندی از این‌که با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، توانسته در این مراسم حضور پیدا کند، گفت: «اگر کتاب نبود، ارتباط ما با دنیای گذشته تقریبا قطع می‌شد. اگر کتاب نبود، سلسله علوم و آگاهی‌های تاریخی ما وجود نداشتند و این خسارت بزرگی برای بشریت بود.»
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که امروز، نوع جدیدی از کتاب و کتابت به اسم فضای مجازی ایجاد شده است، تاکید کرد: «بدون شک یکی از اختراعات بزرگ و تاثیرگذار بشر در عصر حاضر همین فضای مجازی است، فضای مجازی تحول شگرفی در دنیا ایجاد کرده است و پایه و اساسی برای پیشرفت‌ در دیگر حوزه ها است.»
حسن روحانی ادامه داد: «کتاب‌ها نه تنها حامل تحولات علمی هستند، بلکه حامل تحولات اجتماعی نیز هستند؛ به عنوان مثال خود تحولات اجتماعی در دوره مشروطه با کتاب آغاز شد و کتاب مرحوم نائینی در ایجاد آن حرکت بزرگ بسیار موثر و تعیین کننده بود. خود نهضت و انقلاب اسلامی نیز با اعلامیه‌های مکتوب یک مرجع تقلید آغاز شد و پیش رفت و فقه و تحول فقه شیعه نیز مرهون کتابت است.»
او با تاکید بر لزوم تجلیل از نویسندگان و مولفین و محققینی که در تعالی فرهنگ و دانش جامعه نقش دارند، تصریح کرد: «چنین مراسم‌های تجلیلی فرهنگ ملت‌ها را به هم نزدیک می‌کند. و باید تلاش کنیم این مسیر به هدف اصلی خود یعنی افزایش تقاضا برای کتاب و ارتقای فرهنگی کتاب‌خوانی برسد.»
* کارنامه کتاب و نشر ایران
در بخش دیگری از این آیین، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه کتاب سال را کارنامه کتاب و نشر ایران خواند و گفت: «در سال ۹۲ حدود ۶۶ هزار عنوان کتاب در سال داشتیم و در سال گذشته حدود ۱۰۵ هزار عنوان که ۵۶ هزار عنوان چاپ اول بودند. روند روبه‌رشدی را از سال ۹۲ تا ۹۸ شاهد بودیم، در مسیر رشد کمی رشد کیفی قابل توجه بود؛ به‌خصوص در برخی از حوزه‌ها که رشد کمی و کیفی روندی پابه‌پا داشته‌است.»
به گفته او جریان رشد علمی و فرهنگ مطلوب کشور، رشد پایاپایی داشته‌است. صالحی ادامه داد: «داد و ستدی بین رشد جریان علمی و فرهنگی کشور وجود داشت که کاملا محسوس است. البته تاثیر همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به فضای علمی و فرهنگی و از جمله فرهنگ مکتوب گذاشته‌است؛ به‌طوری‌که شاهد تعطیلی برخی از رویدادها مانند نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه استانی بودیم.»
صالحی در ارزیابی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با اشاره به این‌که در این فضا فروش خوبی انجام شده‌است، گفت: «این رویداد با همکاری اصناف این حوزه از یکم تا دهم بهمن برگزار شد. شاهد بودیم ۱۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی در این نمایشگاه عرضه شد و ۱۷۲۲ ناشر حضور داشتند. یک و نیم میلیون عنوان کتاب فروش رفت که حدود ۶۴ میلیارد تومان فروش ریالی به همراه داشت. ۸۵۰ هزار مرسله پستی به مجموعه کشور ارسال شد. ۹۷ درصد این مرسوله‌ها به دست خریداران رسیده‌است.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه