تهرانیها چند روز از بهمن ماه را
هوای آلوده تنفس کردند؟
کیفیت هوای تهران طی یک ماه گذشته، ۱۱ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آلوده گزارش شده است.
اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که طی بهمن ماه امسال کیفیت هوا در پایتخت طی ۱۹ روز در شرایط قابل قبول و طی ۱۱ روز بهدلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. پیش از این عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست- اظهار کرده بوده که دو سوم علت آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورهای گازوییلسوز و صنایعی است که از مازوت استفاده میکنند. اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که طی بهمن ماه سال گذشته، پایتختنشینان ۲۱ روز هوای مطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای پاک دو روز و سهم هوای قابل قبول ۱۹ روز بوده است. گفتنی است که کیفیت هوا در تهران طی این بازه زمانی ۹ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که اخیرا توسط کنسرسیوم دانشگاههای برتر با مجریگری دانشگاه تهران انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانهها، نیروگاهها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، خودروهای شخصی، موتورسیکلتها و... ۵۴ درصد گزارش شده است. به اینترتیب در بهمن ماه سال ۹۷ نیز کیفیت هوا طی هفت روز در شرایط پاک، ۱۳ روز در شرایط قابل قبول و ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. در دومین ماه زمستان سال ۹۶ نیز تهرانیها ۲۶ روز هوای نامطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای ناسالم برای همه افراد ۳ روز بود. کیفیت هوا در این بازه زمانی یک روز در شرایط پاک و هفت روز در شرایط قابل قبول قرار داشت. سیاهه انتشار شهر تهران که توسط شهرداری تدوین شده است نشان میدهد که سهم کامیونها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم موتورسیکلتها ۱۰ درصد است. از سوی دیگر در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تولید میشود و مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نیز نشان میدهد که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد میکند البته این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است. بر اساس اطلاعات موجود کیفیت هوای تهران در بهمن ماه سال ۹۵، یک روز در شرایط پاک، ۲۱ روز در شرایط قابل قبول و هشت روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. به گزارش ایسنا، درحال حاضر حدود ۴۰۰ هزار کامیون فرسوده که آلایندگی زیادی دارند باید از رده خارج شوند همچنین از ۶۵۰۰ اتوبوس تهران حدود ۴۰۰۰ اتوبوس اسقاطی هستند و عمر آنها بالای ۳۰ سال است. کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - میگوید تا زمانیکه برای هوای پاک سرمایهگذاری نشود، هوای ناپاک در کلانشهرهای کشور خواهیم داشت.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:
برای سفرهای نوروزی هنوز موافقت نشده است
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فعلا موافقتی برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰، صورت نگرفته است، گفت: جزئیات تسهیل سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا در دست بررسی است و جزئیات امروز (دوم اسفند) مشخص میشود.
مهندس محسن فرهادی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با سفرهای نوروزی ۱۴۰۰، گفت: موضوع به این شکل نبوده است که موافقتی صورت گرفته باشد بلکه قرار است با توجه به تعطیلات آخر سال و نوروز برخی سفرهای ضروری انجام شود.
وی تاکید کرد: پروتکلی با جزئیات دقیق برای این منظور تهیه شده است که البته هنوز به تصویب ستاد ملی کرونا نرسیده است. بنابراین ممکن است جزئیات تغییراتی داشته باشد که امروز(دوم اسفند) این تغییرات احتمالی هم در پروتکلها اعمال میشود. فرهادی ادامه داد: اقدامی که صورت میگیرد تسهیل سفرهای ضروری نوروز است. ما قرار نیست تشخیص دهیم چه کسی سفر ضروری دارد بلکه چارچوب محدودیتها را در پروتکل بهداشتی قید میکنیم. رنگبندی استانها در جزییات سفرها مهم است. وی افزود: چند سناریوی متفاوت از جمله کاهش محدودیتهای کرونایی برای عید نوروز مطرح است که تصمیم گیری درمورد آنها با ستاد ملی است و یکی از آنها با نظارت وزارت بهداشت، وزارت کشور و نیروی انتظامی اجرایی میشود و جزئیات تسهیل سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا در دست بررسی است.