روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند - شماره 3849

از علائم کرونای جهش یافته چه می دانید؛

گردش ویروس انگلیسی در کشور

  آرزو مدنی-اهالی شهرهای مختلف خوزستان با کرونای انگلیسی دست و پنجه نرم می کنند. مسئولان این استان تدابیر سخت گیرانه ای برای مقابله با این ویروس و جلوگیری از انتشار آن اندیشیده اند. با این همه خوزستان تنهااستان کشور نیست که درگیر این گونه ی جهش یافته از کروناست و در شهرهای دیگر هم ابتلا به کرونای انگلیسی گزارش شده است. در همین زمینه عضو کمیته علمی و مشورتی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان بیماری در کشور رو به افزایش است، هشدار داد که اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم و به هر حال هر موجی از بیماری که ایجاد شود با مرگ و میر و تعداد زیادی بستری بیماران و بیماران بدحال همراه است.دکتر مینو محرز درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور و احتمال بروز موج چهارم به عنوان یک پیک خطرناک، گفت: در حال حاضر بیماری در حال افزایش است و به صورت بدی دارد میزان بیماری بالا می‌رود. زیرا گردش ویروس جهش یافته‌ای که در انگلیس جهش پیدا کرده، در حال افزایش است و این ویروس هم سرعت انتقال بسیار بالایی دارد.وی افزود: البته باید توجه کرد که وقتی تعداد بیماران افزایش یابد، تبعا تعداد بیماران بدحال و نوع شدید بیماری و کشندگی هم بیشتر می‌شود. سرعت انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار بسیار بالاست و بر همین اساس می‌تواند تعداد بیماران بدحال و میزان مرگ و میر را با افزایش تعداد بیماران در افراد، افزایش دهد.محرز گفت: علائم این ویروس جهش‌یافته انگلیسی با ویروس قبلی تفاوتی ندارد. صرفا قدرت سرایتش بسیار بالاتر است.وی با بیان اینکه در حال حاضر در آستانه تعطیلات نوروز هستیم و مردم از خانه ها بیرون آمده‌اند و رفت و آمد دارند و همین موضوع منجر به افزایش بیماری شده است، گفت: به محض اینکه مردم کرونا را فراموش می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، کرونا افزایش پیدا می‌کند. توصیه ما این است که مانند گذشته عمل کنند.این متخصص عفونی ادامه داد: خواهشم از مردم این است که اصلا از حالا برای عید برنامه ریزی نکنند؛ چراکه اصلا مشخص نیست که وضعیت بیماری به چه صورت پیش می‌رود. تنها اقدامی که باید انجام شود، رعایت پروتکل‌ها مانند حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و... است.محرز تاکید کرد: اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم و به هر حال هر موجی از بیماری که ایجاد شود با مرگ و میر و تعداد زیادی بستری بیماران و بیماران بدحال همراه است. باید سعی کنیم که موج جدیدی از بیماری در کشور ایجاد نشود.
۷۷ فوتی جدید کرونا در کشور
به گزارش کائنات، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۰۱۷ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور خبر داد.دکتر سیماسادات لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۰۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۶۷۸ نفر از آنان بستری شدند.لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۸۸ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.وی ادامه داد: متاسفانه ۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۳۴۱ نفر رسید.لاری اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۳۶۶۹ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.وی ادامه داد: تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.لاری افزود: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.وی همچنین اعلام کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن فرد مبتلا
به گزارش کائنات، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه سرعت انتشار ویروس کرونا در شرایط بلند صحبت کردن افراد مبتلا به این بیماری تا ۵۰ برابر بیشتر از زمانی است که فرد سکوت می‌کند، تاکید کرد: افراد در صورت حضور در اماکنی مانند مترو و وسایل حمل و نقل عمومی ضمن رعایت اصول بهداشتی از صحبت کردن خودداری کنند.دکتر سیما سادات لاری افزود: طبق تحقیقات انجام شده ریزقطرات و افشانه‌های ویروس کرونا با صحبت کردن فرد آلوده نیز به فضای اطراف ‌پرتاب می‌شود و در محیط‌های فاقد تهویه مناسب ساعت‌ها در هوا باقی می‌ماند.وی ادامه داد: با صحبت کردن فرد مبتلا به کووید - ۱۹ افشانه‌های حاوی ویروس سریع‌تر از حالت سکوت منتشر می‌شوند به‌طوری که سرعت انتشار این افشانه‌ها با بلند صحبت کردن فرد مبتلا تا ‌50 برابر بیشتر از زمانی است که فرد سکوت می‌کند.لاری گفت: توصیه می‌کنیم در صورت حضور در اماکنی مانند مترو و وسایل حمل و نقل عمومی ضمن استفاده از ماسک و رعایت اصول فاصله‌گذاری، تا حد امکان از صحبت کردن ‌پرهیز کنند. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه