روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن - شماره 3848

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:

لزوم توجه به ایمن سازی و تعیین تکلیف گودهای رها شده پایتخت

 رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران به لزوم توجه به ایمن سازی و تعیین تکلیف گودهای رها شده در سطح تهران تاکید کرد.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت گودهای پر خطر پایتخت، گفت: متاسفانه در برخی محلات شهر شاهد وجود گود برداری هایی برای ساخت و ساز مجتمع های بزرگ مقیاس هستیم که پس از گود برداری از سوی مالکان و مجریان به دلایل مختلفی رها شده اند و زندگی شهروندان و کالبد شهر را در ابعاد مختلف تحت الشعاع قرار داده اند.
وی افزود: عدم تعیین تکلیف این گود ها فضای شهر و تاب آوری را دچار چالش کرده و خطرهای بالقوه‌ای را برای زندگی و ایمنی شهروندان ایجاد کرده است.
فراهانی با بیان اینکه از آغاز فعالیت شورای پنجم پیگیری وضعیت گودهای رها شده در دستور کار قرار داشته است، خاطر نشان کرد: تاکنون در خصوص تعیین تکلیف این گود در صحن شورا از سوی اعضاء محترم شورا تذکرات متعددی داده شده، نشست‌ها و بازدیدهای زیادی نیز انجام شده است.این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در بند «ب» تبصره 11 بودجه سال 1399  شهرداری تهران؛ شورا  اجازه داد تا اعتبار مندرج در ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617040169» با عنوان «اعتبارات پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای در اختیار شهردار تهران (در کلیه مأموریت‌ها و برنامه‌ها)» را برای تأمین هزینه‌های پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای، اضطراری، خطرآفرین و گودبرداری‌های رها شده، هزینه کند.وی تاکید کرد: بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره « لزوم توجه به  ایمن سازی و تعیین تکلیف گودهای رها شده در سطح تهران » به شهرداری تهران تذکر می دهم و انتظار دارم شهرداری بیش از پیش به مسئله گودهای رها شده در سطح شهر توجه کند.

همزمان با هفته سلامت مردان مطرح شد؛
راه‌های پیشگیری از ناباروری مردان
 عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با تشریح عوامل اثرگذار بر ناباروری مردان و ارایه توصیه‌هایی برای پیشگیری، از نقش عفونت کووید ۱۹ در ناباروری مردان خبر داد.
دکتر فرامرز فرهی متخصص اورولوژی همزمان با هفته سلامت مردان با اشاره به وضعیت ناباروری در کشور، اظهار کرد: هر ساله از هر ۸ زوجی که اقدام به بارداری می‌کنند، یک زوج نمی‌تواند بارداری داشته باشد؛ به خصوص که امروزه سن ازدواج بالا رفته و شانس باروری کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه اوج سن باروری ۲۵ سالگی است، عنوان کرد: با بالا رفتن سن به تدریج شانس بارداری کاهش پیدا می‌کند؛ همچنین برخلاف باوری که رایج است مبنی بر اینکه باروری در آقایان محدودیت سنی ندارد؛ آقایان نیز بعد از ۴۰ سالگی اسپرم‌هایشان دچار اختلال نسبی و ضعف می‌شود.
دکتر فرهی درباره بیماری‌های اثرگذار بر باروری مردان، تصریح کرد: برخی بیماری‌ها همچون عدم نزول یک یا هر دو بیضه از هنگام تولد پسر بچه‌ها با آنها همراه است؛ در چنین مواقعی والدین به محض آگاهی از این مساله باید به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم جراحی انجام شود. این جراحی معمولا در سنین یک تا دو سالگی انجام می‌شود، چراکه با پایین نیامدن حتی یک بیضه هم ممکن است باروری در خطر باشد.
وی عامل بعدی اثرگذار در ناباروری مردان را وجود سابقه ناباروری در وابستگان درجه یک عنوان کرد و گفت: توصیه می‌شود که والدین در صورت وجود چنین سابقه‌ای در خانواده از پسر تازه بالغ خود، در زمان بلوغ آزمایش اسپرم بگیرند تا در صورت وجود اختلال نسبت به درمان اقدام کنند.
فرهی سن بلوغ در مردان را متفاوت بیان کرد و گفت: سن بلوغ مردان از سن ۱۶ -۱۷ سالگی تا ۲۵ سالگی متغیر است، در این رابطه به خانواده‌ها توصیه می‌شود که اگر محاسن جوانی در زمان مناسب در نیامده و ظاهری مردانه پیدا نکرده یعنی بلوغ دچار تاخیر شده و ... باید به پزشک متخصص مراجعه کند.                                                  
این متخصص اورولوژی، بیماری تاثیرگذار بعدی در ناباروری مردان را واریکوسل بیان کرد و ادامه داد: این بیماری به صورت واریس و گشاد شدن وریدهای اطراف بیضه و معمولا در سمت چپ بروز می‌کند. ظاهر واریس بیضه مانند واریس پاست. در واریس پا رگ‌های پا متورم شده و شکل آن برای اکثر نوجوانان آشناست؛ بنابراین واریکوسل بیضه ممکن است توسط خود نوجوان شناسایی شده و فرد متوجه آن شود. در این صورت توصیه می شود فرد حتما به پزشک متخصص مراجعه کند.                  
وی با بیان اینکه واریکوسل بیماری شایعی است، گفت: ۱۵ درصد آقایان بدون داشتن درد هم  ممکن است دچار واریس بیضه یا گشاد شدن عروق اطراف بیضه باشند، حتی ممکن است به راحتی پدر شوند و تا آخر عمر هم از بیماری واریکوسل خود باخبر نشوند؛ ولی متاسفانه در گروهی از مردان که دچار اختلال باروری شده و به مراکز ناباروری مراجعه می‌کنند، شیوع این بیماری تا ۴۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین واریکوسل می‌تواند با ایجاد تخریب در اسپرم سازی، مشکل ناباروری ایجاد کند.

تجهیز بیش از 1000 کلانتری با مرکز مددکاری و مشاوره
 معاون اجتماعی ناجا ضمن بیان اینکه مردم به فضای مجازی کوچ کردند و باید دید ما چه کنترلی برای این فضا در پیش گرفته‌ایم؟ گفت: بدلیل کنترل کمتر، در فضای مجازی آسیب‌ها بیشتر است لذا باید برای دانش رسانه‌ای خانواده‌ها فکری کرد. همچنین برای توسعه جامعه امن، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی باید برنامه‌های خود را با نگاه امنیت پایه ببینند.
سردار مهدی حاجیان در کنفرانس آنلاین «امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه” اظهار کرد: لازم است اسناد بالا دستی در حوزه امنیت تدوین شود و سازمان‌ها مسئولیت خود را برای امنیت بپذیرند. ما در برنامه‌ها باید مشخص کنیم هر نهادی تا چه اندازه در پیشگیری جرائم و ناهنجاری‌ها نقش دارد.
وی ادامه داد: امنیت مقوله‌ای است که اگر خدشه دار شود، ترمیمش محال است. در برنامه توسعه هفتم باید سهم هر نهاد در امنیت اجتماعی مشخص شود و مردم نیز باید خود کنترلی را مد نظر قرار دهند. باید نگاه آینده پژوهی در حوزه اجتماعی را مد نظر قرار دهیم.
وی همچینن این را هم گفت که در راستای آسیب‌های اجتماعی نظیر کودکان کار، خودکشی و ... باید نگاه آینده پژوهشی را مد نظر قرار داد تا بتوان آنها را به زندگی بازگرداند به نحوی که آسیب دیدگان بتوانند پایگاه اجتماعی خود را به دست آورند.
حاجیان با بیان اینکه برنامه جامع و کامل برنامه‌ای است که نقش‌ها و قدر و سهم هر نهاد در آن مشخص و منسجم باشد، افزود: بیش از هزار کلانتری مجهز به برنامه مددکاری و مشاوره شده است که کار بسیار مبارکی است، اینگونه می‌توانیم نگاه پلیس اجتماعی را ایجاد و از ظرفیت نهادهای دیگر بهره ببریم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تذکر داد؛
خطر سقوط در چاه یا برق گرفتگی در اماکن عمومی به واسطه کم توجهی دستگاه‌های متولی
 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر لزوم رفع ناایمنی‌های شهر توسط آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق و شهرداری تهران تاکید کرد.
زهرا صدراعظم نوری در دویست و هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری گفت: صبح دیروز باز هم شاهد حادثه سقوط یک شهروند جوان به داخل چاه بدون سرپوش در حاشیه بدون نور بوستان نهج‌البلاغه بودیم که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی سریع شهروندان و ورود فوری نیروهای آتش‌نشان به محل آن جوان نجات یافت. اما آیا بنا نیست که سایه خطر سقوط در چاه و یا برق گرفتگی در اماکن عمومی به واسطه کم توجهی دستگاه‌های متولی روزی از سر شهر و شهروندان برچیده شود؟
وی با اشاره به پایش‌های محیطی مجموعه H. S. E شهرداری تهران از مخاطرات شناسایی شده حوزه فعالیت شرکت آب و فاضلاب و اداره برق گفت: اما هنوز هم چاه‌های آب و فاضلاب بدون درپوش هستند و تیرهای چراغ برق و پروژکتورهای خالی از نور در شهر حادثه آفرینی می‌کنند. هر روز به نقاط بی‌دفاع شهر به واسطه ‌عدم تامین روشنایی و تبدیل فضاهایی که مامن بزهکاران برای اعمال مجرمانه است افزوده می‌شود.
 وی با تاکید بر اینکه داشتن محیط ایمن نه صرفا به دلیل وظیفه ذاتی دستگاه‌ها بلکه بر اساس حق حیات، مطالبه و حق همه شهروندان است گفت: درست وقتی بر سر نام ذاتی سازمان H. S. E با ماموریت حیاتی آن که به پایش الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست می‌پردازد به مجادله می‌نشینیم، این شهر و شهروندان هستند که از حوادث خرد و کلان در شهر متضرر می‌شوند و خسارت می‌بینند. تا زمانی که سازمان‌ها و نهادهای مختلف به صورت بخشی و جزیره‌ای عمل کنند و رسالت خود را در داشتن مشارکت موثر با مدیریت شهری و نهادهای مردمی برای تحقق H. S. E در شهر ایفا نکنند همچنان شاهد نارسایی در اثربخشی این حوزه کلیدی خواهیم بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه