روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن - شماره 3848

90 درصد از سدهای کشور ارزیابی زیست‌محیطی نداشتند

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد سدهای کشور ارزیابی زیست محیطی نداشتند مگر چند سد اخیر که در دولت دوازدهم موظف به انجام این کار شدند،
عیسی کلانتری در همایش بزرگداشت پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر  که با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - برگزار شد، گفت: با وجود مشکلات در حدود چهارسال اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای حراست از تالاب‌ها تخصیص داده شد درحالی که با توجه به تحریم‌ها درآمدهای ارزی کشور متاثر شده بود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر به خطر افتادن حیات تالاب‌ها به دلیل بی‌توجهی به سیاست‌های پایدار و مصرف بیش از حد آب و از سوی دیگر تغییر اقلیم گفت: توجهی که در دولت دوازدهم و بخشی در دولت یازدهم با وجود تحریم‌ها به تالاب ها شد در دوران ۵۰ ساله کنوانسیون رامسر بی‌نظیر بود.  
کلانتری با اشاره به تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حراست از تالاب‌ها در دولت تدبیر و  امید اظهار کرد: تالاب‌ها در جهان و به‌ویژه در ایران در شرایط مناسبی نیستند. با توجه به اینکه در ایران نیز در سه دهه گذشته سیاست‌های توسعه پایدار مورد توجه نبوده است. بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب، محیط زیست و تالاب ها را با خطر جدی مواجه کرده است.وی با اشاره به برگزاری نشست ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور اظهار کرد: کنوانسیون رامسر ۵۰ سال پیش برای حفاظت و حمایت از تالاب های جهان در شهر رامسر منعقد شد. تالاب ها در دنیا قلب اکوسیستم است. تالاب‌ها در ایران به دو دلیل شرایط خوبی ندارند؛ نخست اینکه به توسعه پایدار توجه نشده است و با مصرف بیش از حد آب و توسعه نامتوازن روبرو هستیم، دوم اینکه تغییر اقلیم بر حیات تالاب ها تاثیرگذاشته است.رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت تدبیر و امید برای حفاظت و حراست از تالاب‌ها سرمایه‌گذاری های سنگینی انجام داده است اما به دلیل اینکه سیاست های توسعه پایدار در کشور به‌ویژه در سه دهه گذشته مورد توجه نبود، بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی کشور، محیط زیست کشور و حیات تالاب‌ها را با خطر جدی مواجه کرده است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کلانتری یادآور شد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس ریو (اجلاس جهانی توسعه پایدار) حداکثر میزان مجاز برای استفاده از منابع آب‌های تجدید پذیر ۴۰ درصد منابع است. این مصوبه در سال ۱۹۹۷ نیز در سازمان ملل تایید شد این درحالیست که به هر دلیل و با توجه به نیاز کشور و افزایش جمعیت مشاهده می‌شود که امروز ۱۰۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر و گاهی بیشتر بهره‌برداری می‌شود بنابراین در تخصیص و بهره برداری از منابع آب کشور حفاظت از محیط زیست جایگاهی نداشت.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشاهده فرونشت زمین در مناطق مختلف کشور خاطرنشان کرد: مشکل جدی تالاب‌ها و منابع آبی ما، استفاده بیش از حد از منابع آب است. در دولت دوازدهم تلاش کردیم تا حق‌آبه تالاب‌ها تعیین شود و با توجه به اهمیتی که داده می‌شود، امید است بتوانیم از نابودی تالاب‌ها جلوگیری کنیم و تالاب ها دوباره احیا شوند.

هشدار پلیس فتا در خصوص انتشار غیر مجاز آثار سینمایی
 معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به اینکه «هر گونه بهره برداری یا انتشار غیر مجاز آثار سینمایی بدون سیر مراحل اداری و قانونی تعیین شده جرم است» ، به متخلفان این حوزه نسبت به پیامدهای زیان آور این اقدام مجرمانه هشدار داد.
سرهنگ رامین پاشایی افزود: در پی اعلام شکایت رسمی یکی از کارگردانان معروف کشورمان مبنی بر «سرقت و انتشار غیرمجاز آثار تولیدی وی در قالب فیلم سینمایی در سایت ها و کانال های فضای سایبر» موضوع در دستور کار کارشناسان فنی پلیس فتا جهت رسیدگی قرار گرفت.
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا افزود : پس از بررسی های تخصصی و کشف ادله دیجیتال جرم ، افراد مرتبط با این اقدام مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از احضار و انجام تحقیقات تکمیلی، پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی فرستاده شد.
معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به اینکه «هر گونه بهره برداری و یا انتشار غیر مجاز از آثار سینمایی بدون سیر مراحل اداری و قانونی تعیین شده جرم است»، به متخلفان این حوزه نسبت به پیامدهای زیان آور این اقدام مجرمانه هشدار داد. وی افزود: ساخت محصولات فرهنگی و هنری نظیر فیلم ها و سریال های سینمایی و تلویزیونی با هزینه های نسبتا بالا انجام می شود. هر گونه بهره برداری و انتشار غیر مجاز آثار تولیدی توسط سودجویان که عمدتا به دلایل خاص کسب منافع مالی و جذب مخاطب به کانال ها و پیج های شخصی صورت می پذیرد، باعث وارد آمدن خسارت های مادی و معنوی به دست اندرکاران تولید آثار سینمایی می‌شود.
پاشایی افزود: همواره در پلیس فتا شاهد ارجاع پرونده های قضائی و تماس های مختلفی از سوی اصحاب رسانه و دست اندرکاران تولید برنامه های تلویزیونی و سینمایی هستیم که نسبت به سرقت و انتشار آثار تولیدی خود در فضای مجازی شکایت دارند. با انجام  بررسی های فنی و کارشناسی و بر اساس سر نخ های به دست آمده، مشخص می شود یکی از علت های اصلی افشا و انتشار آثار تولیدی شاکیان عدم رعایت های پروتکل های امنیتی نگهداری آثار تولیدی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه