روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن - شماره 3848

پروژه تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد افتتاح شد

 استاندار البرز گفت: آبخوان‌های البرز ۱۴۲۱ میلیون مترمکعب کسری دارند که امیدواریم با اجرای طرح تغذیه مصنوعی دشت‌های استان، این کمبود جبران شود.
مراسم افتتاح فاز ۱ و ۲ پروژه تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد با حضور استاندار البرز، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای البرز و ارتباط ویدئوکنفرانس با وزیر نیرو، برگزار شد.
 عزیزاله شهبازی در این مراسم ضمن تشکر از هیئت دولت بابت همراهی و پیشبرد طرح‌های استان البرز، عنوان کرد: پویش هرهفته الف ب ایران از طرح‌های خوب و ماندگاری است که نمود ملی دارد.
استاندار البرز با بیان اینکه پست ۴۰۰ کیلوولت برق در البرز به مرحله اجرایی رسیده است، گفت: پست دوم استان نیز مراحل پایانی آغاز به کار را طی می‌کند و به زودی افتتاح خواهد شد.
وی همچنین افزود: طبق مطالعاتی که طی ۲۵ سال گذشته روی آبخوان‌های استان صورت گرفته است، مشخص شده که ما در بحث آبخوان‌های البرز ۱۴۲۱ میلیون مترمکعب کسری داریم که امیدواریم طرح فاز ۱ و ۲ پروژه تغذیه مصنوعی دشت‌های استان بتواند بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کند و در رفع کم‌آبی موثر واقع شود.
در ادامه این مراسم، داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز هم گفت: آبخوان‌های البرز نقش اصلی و کلیدی در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی دارند. متاسفانه به دلیل بارگذاری بیش از حد و غیراصولی که در سال‌های گذشته صورت گرفته، وضعیت این آبخوان‌ها امروز به حالت بحرانی درآمده است.
نجفیان خاطرنشان کرد: در استان البرز به طور متوسط سالانه ۵۶ میلیون مترمکعب کسری داریم و به طور کلی در طول سال‌های گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی منطقه را از دست داده‌ایم.
وی ادامه داد: در راستای بهبود و احیا آبخوان‌های استان، طرح‌های زیادی در نظر گرفته شده است و پروژه تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد و نظرآباد یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های البرز است. طرح سازگاری با کم‌آبی در البرز نیز با همت تمامی دستگاه‌های اجرایی استان تهیه و به تصویب رسیده‌ است.
نجفیان با اشاره به اهمیت اجرای طرح سازگاری با کم آبی، گفت: طی سال‌های گذشته تمام ظرفیت‌های تغذیه مصنوعی در استان مورد مطالعه قرار گرفته است و با توجه به شرایط مناسبی که برای این امر در البرز موجود است، دو پروژه به مرحله اجرا رسیدند. طرح تغذیه مصنوعی فردیس با سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب و از امروز طرح تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد با ساله ۱۲.۵ میلیون مترمکعب، در حال اجرا هستند.
وی همچنین افزود: طی فاز ۱و۲ این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، ساخت بند انحرافی، حوضچه‌های رسوب‌گیر، حوضچه آرامش، خط انتقال و حوضچه‌های تغذیه تکمیل و عملیاتی شدند و برای اتمام بقیه‌ فازهای این پروژه به ۱۹ میلیاردتومان اعتبار دیگر نیاز است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به شرایط ویژه رودخانه کردان در منطقه، عنوان کرد: هرسال سیلاب‌های زیادی در این منطقه اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه تاسیسات ذخیره‌سازی در مسیر این رودخانه اجرا نشده‌ است، این طرح تغذیه مصنوعی کمک زیادی به احیا و تعادل بخشی دشت هشتگرد خواهد کرد.  لازم به ذکر است که منطقه اجرای این پروژه در شمال غرب دشت هشتگرد و در فاصله ۳۱ کیلومتری مرکز استان البرز، در محدوده شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. همچنین محور سد انحرافی کردان در فاصله حدود یک کیلومتری بالادست پل اتوبان کرج - قزوین قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه