روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ بهمن - شماره 3847

معمای بیت کوین

 حمیرا صادقی - مترجم- اینکه بیت کوین در آینده به عنوان پولی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که اسکناس‌های کاغذی امروز ما در برابر آن مضحک به نظر می‌رسند یا به عنوان یک فناوری که در زمان خودش سروصدایی به پا کرده بود و سپس به فراموشی سپرده شد، به باور و اعتماد مردم نسبت به بیت کوین بستگی دارد. پذیرش این ارز دیجیتال از ابتدای تاریخ خود همواره در حال رشد بوده و تداوم این مسیر محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. استفاده از بیت کوین به عنوان ابزاری که قادر به ذخیره ارزش در طول زمان است، در کنار استفاده از آن به عنوان واسطه پرداخت یا همان پول رو به افزایش است، اما در کنار تمامی این موارد بیت کوین مشکلاتی هم دارد که می‌تواند سرعت پذیرش آن را بکاهد و در بدترین حالت مانعی برای فراگیر شدنش باشد.
روز دوشنبه، نهم ژانویه (۲۰ بهمن) انتشار خبر سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در بیت‌کوین توسط خودروسازی تسلا اعتبار این ارز دیجیتال را تا ۱۵ درصد بالا برد و بهای آن را به ۴۴ هزار دلار رساند.این شرکت قصد دارد که بیت‌کوین را به عنوان واحد پول معتبر در تراکنش‌های مالی خود استفاده کند. تسلا تخستین شرکتی نیست که واحد پول دیجیتال را خواهد پذیرفت اما بدون شک تاکنون برجسته‌ترین شرکت در این زمینه است.پیش‌تر شرکت نرم افزاری مایکرو استراتژی یک  میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در ارزهای رمزپایه سرمایه گذاری کرده بود. سرویس پرداخت موبایل اسکویر هم که توسط مخترع توییتر جک دروسی ایجاد شده ۵۰ میلیون دلار در بیت‌کوین سرمایه گذاری کرده است.ایلون ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا در چند هفته گذشته بارها در مورد بیت‌کوین موضع‌گیری‌های مثبتی کرده بود. او به‌تازگی در گفت‌وگویی با پلتفرم صوتی کلاب‌هاوس گفت، معتقد است که ارز رمزپایه «چیز خوبی است» و از آن پشتیبانی می‌کند. تاسک در ادامه تاکید کرد، فکر می‌کند که باید هشت سال پیش در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کرد. ماسک همچنین کلیدواژه "# بیت کوین" و آرم این ارز را به بیوگرافی کوتاه خود در توییتر اضافه کرده است. این اقدامات باعث شد که بهای بیت‌کوین بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد.تسلا تعهد خود در زمینه استفاده از بیت‌کوین را در گزارش سالانه خود علنی کرده است. این سرمایه‌گذاری بخشی اندک اما نه چندان ناچیز از ذخایر نقدی تسلا است که در پایان سال ۲۰۲۰ ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شد. قیمت سهام تسلا در ۱۲ ماه گذشته بیش از پنج برابر افزایش یافته و ارزش کل این شرکت حدود ۸۳۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.  پیش‌تر برخی کارشناسان آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند که تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ده درصد از کل شرکت‌های حاضر در شاخص سهام S&P 500 ایالات متحده در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری خواهند کرد. این پیش‌بینی پس از سرمایه‌گذاری تسلا به واقعیت نزدیکتر شده است.
خرید کم‌سابقه بیت کوین حالا به کمبود معینی در ذخایر جهانی این ارز منجر شده است. بیت‌کوین یکی از هزار ارز دیجیتالی رایج در جهان است که ارزش کل آنها به ۱۳۰۰ میلیارد دلار برآور می‌شود. سهم بیت‌کوین به عنوان قدیمی‌ترین ارز دیجیتالی از این مبلغ ۶۰ درصد است. اتریوم در فهرست ارزهای دیجیتالی در مقام دوم ایستاده است.
تاکنون رسانه‌ها بیش از صدها بار مرگ بیت کوین را اعلام کرده‌اند. نابود شدن می‌تواند کلمه‌ای گمراه‌کننده باشد. اگر منظور از نابود شدن این است که دیگر هیچ اثری از آن به چشم نخورد، در این صورت باید گفت که این کار شدنی نیست. بیت کوین تا زمانی که تنها یک نفر هم در شبکه‌اش باقی مانده باشد و به استخراج ادامه دهد، زنده باقی خواهد ماند.
برای نابودی کامل بیت کوین، باید تمامی ارتباطات اینترنتی و الکتریسیته در سطح جهانی از کار بیافتد که یک آخر الزمان نامحتمل به نظر می‌رسد. البته حتی اگر یک خاموشی موقتی در کل اینترنت هم رخ دهد، پس از اتصال دوباره نودها، بیت کوین کار خود را از سر خواهد گرفت.
سناریوی دیگری که برای مرگ این ارز دیجیتال وجود دارد، احتمال وجود یک اشکال نرم‌افزاری بزرگ در یکی از بروزرسانی‌های آن است که احتمال وقوع این مورد هم بسیار اندک است. چرا که تعداد بسیار زیادی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان می‌توانند آزادانه کدها و بروزرسانی‌ها را مشاهده کنند و تمامی آپدیت‌های نرم‌افزار بیت کوین، با محافظه‌کاری‌ و پس از اجرای آزمایش‌های متعدد انجام می‌شود. حتی اگر دولت‌ها هم برای تعطیل کردن کسب‌وکارهای مرتبط، دست به یکی کنند در این صورت این کسب‌وکارها به مناطق و کشورهایی که دوستدار ارزهای دیجیتال هستند نقل مکان خواهند کرد. وجود ارز دیجیتالی که از بیت کوین بهتر باشد و بتواند به برندی که بیت کوین امروزه به آن دست یافته غلبه کند یکی دیگر از احتمالات پیش روی است که می‌تواند موجب تضعیف بیت کوین در طول زمان شود.
چه بخش‌هایی از لایحه بودجه 1400 توسط دولت اصلاح شده است؟
افزایش 25 هزار میلیارد تومانی
 درآمدهای مالیاتی
 دولت در حالی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ را روانه بهارستان کرده که شرایط کنونی کشور اجازه تغییر شاکله بودجه را نداده است، بر این اساس، بخش‌هایی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی با هدف جلوگیری از شوک تورمی، ثابت مانده، اما برخی از اعداد و ارقام اصلاح شده است.
بودجه ۱۴۰۰ پس از فرایندی رفت و برگشتی بین مجلس و دولت سرانجام با انجام اصلاحاتی از پاستور به بهارستان فرستاده شد تا از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در این مورد  «احمد امیرآبادی فراهانی»، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس تقدیم شده و این اصلاحیه سه شنبه در دستور کار نمایندگان قرار می‌گیرد.
چه بخش‌هایی از لایحه بودجه اصلاح شد؟
طبق گزارش‌های موجود نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و نرخ تسعیر ارز نیز تغییر نکرده است.   در این مورد مژگان خانلو، سخنگوی  ستاد بودجه ۱۴۰۰ در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی همان ۴۲۰۰ تومان است و نرخ تسعیر ارز نیز تغییری نکرده و مثل گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در ضمن به دولت اجازه داده شده تا در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان را به تدریج تعدیل کند.
عدم تغییر این ارقام از سوی دولت ناشی از حسایت جامعه و اقتصاد به آن است. کمیسیون تلفیق در راستای تک نرخی کردن ارز قیمت آن را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده بود. بدون شک تصویب چنین نرخی به منزله وارد کردن شوک بزرگی به اقتصاد بوده و کمترین پیامد آن افزایش بیش از پیش  نرخ تورم و رو به رو کردن جامعه با بحران گرانی است. پر واضح است که مردم دیگر توان تحمل گرانی بیشتر و کاهش دوباره ارزش پول ملی را ندارند.  
طبق گزارش‌های موجود، تغییراتی در میزان منابع، مالیات، بازپرداخت اوراق اعمال شده،  اما مقدار نفت صادراتی، نرخ ارز ترجیحی و نرخ تسعیر ارز ثابت مانده است.
منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود و عنوان شده بود که این منابع نسبت به بودجه ۱۳۹۹ حدود ۴۷ درصد رشد داشت، پس از واگذاری به کمیسیون تلفیق این رقم پیشنهادی به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. دولت این میزان بالا بردن منابع را قبول نداشت و از همان ابتدا هم با آن مخالفت کرده بود. اکنون در لایحه اصلاحی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به رقم پیشنهادی اولیه افزوده و به  ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رسانده است.
در مورد میزان نفت صادراتی نیز دولت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کرده بود اما کمیسیون تلفیق آن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد. نکته جالب این بود که درآمدهای ریالی حاصل صادرات نفت و مشتقات نفتی از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. حجت‌الاسلام حسن روحانی این اقدام کمیسیون تلفیق را یک چشم‌بندی عجیب نامید.  
میزان صادرات نفت در لایحه اصلاحی بودجه هیچ تغییری نکرده است. دولت چشم‌انداز آینده روابط خارجی کشور را مثبت می‌بیند و با برداشته شدن تحریم‌ها امکان صادرات بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم وجود دارد. از آنجایی که دولت سیاستگذار و مجری اصلی حوزه نفت است به نظر می‌رسد از تحقق اهداف صادراتی در لایحه بودجه اطمینان دارد و بهتر آن است که نمایندگان مجلس نیز به دولت اعتماد کنند. حتی اگر مقداری کمتر از رقم پیش بینی شده صادر شود اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بودجه یعنی پیش‌بینی درآمد و هزینه؛ اگر درآمد کاهش یافت و مطابق با پیش‌بینی‌ها نشد از هزینه‌ها هم می‌توان کم کرد.  چنانچه، طبق اطلاعات موجود دولت در لایحه اصلاحی پیشنهاد داده که ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه‌ای کم شود.
یکی دیگر از موارد محل اختلاف دولت و مجلس میزان درآمدهای مالیاتی است. کمیسیون تلفیق در این بخش ورود کرده و ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بر درآمدهای مالیاتی افزوده بود. دولت با این مقدار افزایش مالیات نیز مخالف بود. زیرا معتقد بود که با توجه به تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا شرایط اقتصادی، برای افزایش مالیات مهیا نیست و در عوض باید روی بستن راه‌های فرار مالیاتی جهت بیشتر شدن درآمدهای این بخش تمرکز کرد.
به همین خاطر دولت رقم ۱۲۸ هزار میلیارد تومان کمیسیون تلفیق را رد و با افزایش ۲۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی موافقت کرده است.   در مقابل به همان اندازه از اوراق کسر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه