روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

هزینه خانوارها چقدر رشد کرده است؟

 خانوارهای ایرانی در ماه گذشته بیش از ۴۶ درصد نسبت به پارسال افزایش هزینه داشتند. گزارشی که اخیرا مرکز آمار در رابطه با وضعیت تورم در دی ماه منتشر کرد از افزایش قیمت ها حکایت داشت.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان دهنده تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل است با افزایش ۱.۴  درصدی نسبت به آذر ماه مواجه شده و به ۴۶.۲  درصد رسیده است. بر این اساس هزینه خانوارها به طور میانگین برای خرید کالا و خدمات تا ۴۶.۲  درصد نسبت به دی ماه سال گذشته افزایش دارد.
*هیچ کالایی نسبت به پارسال ارزان نشد
در بین کالا و خدمات مورد استفاده مردم هزینه خرید خوراکی ها و آشامیدنی ها به طور میانگین ۶۰ درصد رشد دارد این در حالی است که در بین آنها بالاترین افزایش قیمت با ۹۰درصد به روغن ها و چربی ها و بعد از آن با ۷۳.۴ درصد به گروه شیر، پنیر و تخم مرغ اختصاص دارد.
در  سایر کالا و خدمات، گروه مبلمان و لوازم خانگی با ۶۴.۱ و همچنین حمل و نقل با ۶۲.۵ درصد افزایش بیشتری نسبت به سایرین در مقایسه با پارسال دارد.
بررسی شاخص تورم نشان می دهد که هیچ یک از کالاها و خدمات در مقایسه با دی ماه سال گذشته با کاهش قیمت مواجه نشده اند. اما تورم ماهانه که بیانگر تغییر شاخص نسبت به ماه قبل  است کاهش داشته و ۱.۸درصد گزارش شده است.
در دی ماه گروه گوشت قرمز و سفید و همچنین گوشت قرمز و گوشت ماکیان به ترتیب ۶.۹  و ۸.۵  درصد کاهش قیمت دارد. از سویی گروه سبزیجات نیز ۹ درصد و آب و برق و سوخت تا ۲.۶  درصد ارزان شده است.
در مورد تورم سالانه نیز نرخ تورم به ۳۲.۲ درصد در دی ماه رسیده که نسبت به آذر ماه ۱.۷ درصد افزایش دارد در بین کالا و خدمات بالاترین تورم سالانه به حمل و نقل با ۶۵.۴ درصد اختصاص دارد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛
تخصیص ۱۰ میلیارد دلار ارز برای حمایت از تولید
 معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ میلیارد دلار ارز برای حمایت از تولید در کشور از سوی بانک مرکزی تخصیص یافته است تا بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد.
مهدی صادقی نیارکی در جریان بازدید از شرکت نیکسان صنعت واقع در منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ارزی تولیدکنندگان طی دو  ماه گذشته مرتفع شده و روند تخصیص و روش‌های تامین ارز نیز براساس مشاهدات سامانه ارزی از جمله ارز اشخاص و ارز حاصل از صادرات خودرو و ... توسعه و رشد یافته است.
او افزود: خوشبختانه کاهش مراجعین به نسبت سه ماهه گذشته و تثبیت و تعدیل نرخ ارز کمک کرده است تا سرعت تامین و تخصیص ارز در حوزه تولید افزایش پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی گفت: تعداد زیادی از صنایع و تجهیزات ساخت محور در این استان فعالیت دارند که اعضای کمیسیون صنایع بازدید از این واحدهای صنعتی و تولیدی و بررسی مشکلات و موانع پیش رو و آشنایی با آخرین دستاوردها و زیرساخت های صنعتی و روند تولید را در سفری دو روزه به استان مرکزی در دستور کار قرار دادند.
معاون وزیر صنایع، رشد تولید در سال جهش تولید در شرکت‌های ساوه و زرندیه را نویدبخش رشد تولیدات صنعتی در کشور دانست و افزود: در هشت ماهه نخست سال جاری از ۲۸ رشته فعالیت منتخب صنعتی در کشور خوشبختانه ۲۰ رشته منتخب از جمله صنعت لوازم خانگی دارای رشد مثبت تولید بودند.
وی، به رشد ۲۸ درصدی در تولید داخلی یخچال فریزر، رشد ۵۸ درصدی تولید ماشین لباسشویی، افزایش ۶۰ درصدی تولید تلویزیون در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد ۲۵ درصدی تولید لاستیک و افزایش تولید ۲۶ درصدی سواری و نیز رشد قابل توجه در صنایع دیگر کمک می‌کند تا در مجموعه های تولیدی نظیر  قطعه سازی و مواد اولیه رونق و جهش تولید شکل بگیرد و موجب می شود تا زنجیره تولید در کشور رشد پیدا کند.
معاون وزیر صمت در خصوص اعمال سیاست‌های تشویقی وزارت صنایع برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور نیز گفت: وزارت صنایع به دنبال حمایت از جذب سرمایه گذار خارجی و تولیدات تحت لیسانس است که نمونه آن همکاری دوجانبه شرکت نیکسان صنعت ساوه در انعقاد قرارداد با کمپانی سوزوکی است.
وی تولید تحت برند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تقویت نمانام‌های داخلی در کشور گفت: باید بتوانیم نیاز بخشی از جامعه برای مصرف کالایی با برند بین‌المللی را تامین کنیم که در این رابطه تعدادی از برندهای ملی در دستور کار است تا بتوان برای آنها سبد محصول ایجاد کرد و سبد محصول را به بازار عرضه کنند.
صادقی نیارکی، هدف اصلی وزارت صمت را تقویت نمانام‌های ملی دانست و افزود: هدفگذاری و شناسایی شرکت‌های پیشتاز برای تقویت نمانام های ملی از برنامه‌های وزارت صمت است و با تقویت همکاری بین بخشی در حوزه زنجیره تامین، اجرایی خواهد شد.
وی به هدفگذاری چهار زنجیره ارزش در سال جاری از سوی وزارت صمت اشاره کرد و افزود: صنعت لوازم خانگی یکی از چهار زنجیره ارزشی است که امسال برای آن هدفگذاری انجام شده است و بر این اساس مجموعه صنعت لوازم خانگی با همکاری بین بخشی و تقسیم کار در حوزه تامین مواد اولیه و توزیع سبد محصول باید این نوع همکاری را دنبال کنند.
وی طراحی محصولات جدید از سوی صنعت لوازم خانگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شرکت‌های مختلفی به دنبال طراحی نوین محصولات مورد نیاز بازار برای رقابت در بازارهای جهانی هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه