روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

وزیر صمت:

خودروی داخلی تا ۳۰ درصد افت قیمت داشته است

 وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: آمار تولید انواع لوازم خانگی در کشور از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ درصد رشد داشته است.
علیرضا رزم‌ حسینی در جریان سفر خود به قم، ضمن بازدید از گروه صنعتی پاکشوما در شهرک صنعتی محمودآباد و در حاشیه افتتاح‌ نخستین خط رباتیک تولید انواع یخچال و فریزر در واحد صنعتی پاکشومای قم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تحریم‌ها باعث شد که بخش تولید لوازم خانگی کشور با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده در واردات این محصولات، روند رو به رشدی پیدا کند و در برخی از اقلام نسبت به دوران قبل از تحریم، رشد تولید لوازم خانگی داخلی صد در صد افزایش داشته و این اتفاق بسیار خوبی در حوزه صنعت است.
وی افزود: همچنین بخش ساخت داخل درتامین قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی بسیار افزایش داشته ‌است و درحال حاضر بیش از ۴۰ درصد قطعات به کارگیری شده در تولید لوازم خانگی کشور، داخلی سازی شده و از این راه تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود رشد این بخش ادامه پیدا می کند، تصریح  کرد: فعالان بخش تولید لوازم خانگی به دنبال بازارهای جدیدی در منطقه هستند و فرصت بسیار خوبی در عرصه لوازم خانگی ایجاد شده است و امیدواریم که برند ایرانی بتواند جایگاه خود را در کشورهای منطقه باز کند.
وی اظهار کرد: جهش خوبی در تولید لوازم خانگی ایرانی به وجود آمده است و قیمت‌های آن روز به روز درحال کاهش است و امیدواریم برند ایرانی این محصولات بتواند جایگاه خود را در میان بازارهای کشورهای منطقه و جهان بیش از پیش باز کند.
وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه فعالیت‌های صنعتی در این بخش،‌ ادامه داد: در بخش تامین ورق های مورد نیاز تولید انواع لوازم خانگی و تولید خودرو تمهیداتی اندیشیده شده‌ است تا این موارد به سرعت، به موقع و با قیمت مناسبت به واحدهای صنعتی تحویل داده شود، بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد این اتفاق عملیاتی شده است و هم ورق و هم مواد پتروشیمی مورد نیاز ساخت محصولات داخلی با سهولت بیشتری تامین می‌شود.
 خودروی داخلی تا ۳۰ درصد افت قیمت داشته است
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: با افزایش سطح تولید خودرو در کشور، خودروهای داخلی تا ۳۰ درصد و خودروهای خارجی تا ۵۰ درصد افت قیمت داشته است
علیرضا رزم حسینی همچنین در این سفر در دیدار با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری،‌ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عنوان کرد:‌ هم اکنون نیز با افزایش سطح تولید خودرو در کشور قیمت این محصول در حال کاهش بوده و خودروهای داخلی تا ۳۰ درصد و خودروهای خارجی تا ۵۰ درصد افت قیمت داشته است.
وی افزود: وزارت صمت با افزایش سطح تولید محصولات داخلی و همچنین تامین به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم،‌ راهبرد عرضه فراوان محصولات به بازار برای متعادل سازی قیمت کالاها را دنبال می‌کند.
وی بابیان اینکه این وزارت‌خانه نقش مهمی در خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه دشمنان داشته و به عنوان یک خط شکن، کالاهای مورد نیاز مردم را به بازار عرضه می‌کند، اظهارکرد: در بخش تنظیم بازار مسئولیت کار به استانداران داده شده است که در قم مسئولان استان در تنظیم بازار بسیار خوب عمل کردند که هدف از این اقدام‌ها گسترش رضایت‌مندی مردم و نشان دادن ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف با وجود تحریم‌های شدید است.
وی بااشاره براینکه با وجود همه مشکل‌ها از جمله بحث تحریم و شیوع ویروس کرونا،‌ تراز بازرگانی ایرانی ۵۷ میلیارد دلار است و بخش صنعت و معدن رشد ۶ درصدی را تجربه می‌کند، بیان کرد: در ۲۹ رشته صنعتی رشد بسیار خوبی تا صد در صد افزایش تولید داشتیم،‌ حتی در برخی اقلام بیش از ۴۰۰ درصد رشد تولید را شاهد بودیم.
وی افزود: در تولید لوازم خانگی پس از رفتن شرکت های خارجی رشد خوبی داشتیم و اگر تحریم ها برداشته شود هم با توسعه صورت گرفته قابلیت رقابت با محصولات خارجی و صادرات لوازم خانگی ساخت ایران را داریم، قطعات مورد نیاز این بخش را هم خودمان تولید می‌کنیم.
وی ادامه داد: هم اکنون در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله تولید فولاد و خودرو به ترتیب رشد ۱۰ و ۲۸ درصدی را تجربه می‌کنیم و تلاش ما در مسیر افزایش تولید و فراوانی کالا که موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود، خواهد بود.
رزم حسینی گفت: صادرکننده شریف ما مجاز است ارز خود را به دولت بفروشد یا برای واردات کالاهای اساسی اقدام کند و بدین صورت بسیاری از مشکل‌های قضایی ناشی از بازگرداندن ارزها و تشکیل پرونده‌های قضایی حل می‌شود.
 رشد ۲۳ درصدی در حوزه اشتغال صنعتی در دوران تحریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، بخش صنعت و معدن رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه می‌کند.
علیرضا رزم حسینی همچنین در این سفر در دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عنوان کرد: وضعیت تولید محصولات صنعتی و صنایع معدنی در کشور مطلوب و رو به رشد است و در همین رابطه تولید فولاد ۱۰ درصد، مس ۱۲ درصد و آلومینیوم ۵۱ درصد افزایش داشته است و این روند در صادرات این محصولات نیز مشاهده می‌شود.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت با تلاش فراوان، تاثیر تحریم‌ها را کاهش داد و با داخلی سازی بسیاری از محصولات آن را جبران کرد، ادامه داد: در حوزه اشتغال صنعتی نیز با وجود تحریم‌ها شاهد رشد ۲۳ درصدی هستیم و به طور کل بخش صنعت،‌ معدن و صنایع معدنی کشور وضعیت مطلوبی دارد و روز به روز به تعداد واحدهای جدید و صادرات بیشتر محصولات ساخت ایران افزوده می‌شود.
رزم حسینی گفت: در حوزه احیای واحدهای غیرفعال در شهرک‌های صنعتی نیز برنامه گسترده‌ای در دست اقدام است و امیدواریم در ۲ ماه آینده بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی را دوباره فعال کنیم، همچنین در حال حاضر تجارت بازرگانی ایران به حدود ۵۷ میلیارد دلار رسیده ‌و با وجود همه تحریم‌ها، وضع تجارت و صادرات محصولات ایرانی خوب است.
وی با اشاره براینکه در دولت ممنوعیت واردات کالاهای غیرضرور را اعلام کردیم و تنها کالاهایی که شامل مواد اولیه واحدهای صنعتی و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها و همچنین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، وارد کشور می شود، بیان کرد: در بحث معیشت نیز تامین چند کالا مهم مثل گندم، ذرت و روغن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این زمینه نیز کالاهای مورد نیاز به خوبی تامین شده و در بخش تامین نهادهای دامی نیز وضعیت خوب است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه