روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

فرانسه:

ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد

 وزیر امور خارجه فرانسه خواستار اجرای کامل تعهدات ایران در توافق هسته ای شد.به گزارش پایگاه خبری عرب نیوز، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره دیدار  ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه این کشور با عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی نوشت: او(لودریان) گفت که ایران باید فورا به منظور حفظ ثبات منطقه و اجتناب از بحران های جدی در زمینه اشاعه تسلیحات هسته ای، رعایت کردن کامل تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام(توافق هسته ای) را از سر بگیرد. بر اساس این گزارش، اظهارات لودریان درباره بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای درحالی مطرح می شود که ایران سال گذشته با گذشتن یک سال از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای و متحمل شدن تحریم های اقتصادی، همچنین تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان نسبت به عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش تاثیر تحریم های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین شده تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش می دهد.
مقامات ایرانی گفته اند که تمامی این اقدامات بازگشت پذیر هستند و به محض بازگشت دیگر اعضای توافق به اجرای تعهداتشان، به حالت قبل بازگردانده می شوند.

امیدواری مسکو به حصول پیشرفت در خصوص برجام در دولت جدید آمریکا
 نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی ابراز امیدواری کرد که با توجه به رویکرد دولت جدید آمریکا درخصوص توافق هسته ای، امکان پیشرفت در این زمینه و بازگشت به توافق وجود دارد.به گزارش خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ۲۴ روسیه اظهار داشت: رویکرد آمریکا درخصوص توافق هسته ای با ایران می تواند عملگرایانه ارزیابی شود و این، بدان معناست که امکان پیشرفت در زمینه این توافق وجود دارد.
اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره زمان احتمالی بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: من می گویم که همه ما فوراً نیاز داریم که اولین نشانه های عادی سازی در ماه فوریه ظاهر شود، زیرا طبق قانونی که به تازگی توسط مجلس ایران تصویب شده است از ۲۱ فوریه تهران اجرای پروتکل الحاقی توافق نامه های پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی را لغو خواهد کرد و این به شدت امکان بررسی وضعیت امور در برنامه هسته ای ایران را محدود می کند، مگر اینکه پیشرفتی حاصل شود.
وی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۰) برگزار می شود، افزود: بنابراین، فرصت بسیار محدود است.
همچنین ولادیمیر چیژوف، نماینده دائمی روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی روس خاطرنشان کرد که از سرگیری مجدد مشارکت آمریکا در توافق هسته ای با ایران تحت ریاست جو بایدن (رئیس جمهور جدید آمریکا) نباید با هیچ پیش شرطی همراه باشد.
وی افزود: آنتونی بلینکی (گزینه جو بایدن برای وزارت امورخارجه آمریکا) در جلسه سنا گفت که ابتدا ایران باید به اجرای کامل تعهداتش بازگردد و سپس واشنگتن روند بازگشت را آغاز خواهد کرد اما این یک گزینه نیست. هیچ یک از طرف ها نباید پیش شرط بگذارند. امیدواریم که این مسئله پیش برود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه